Trasa niedzielnego etapu obejmowała dwa wielkie klasyki rajdu RAC: Resolfen (29,99 km) i Margam Park (8,08 km). Sébastien Loeb, mający na początku dnia tylko 5 s. przewagi nad Petterem Solbergiem, musiał jechać na 100% możliwości, by zabezpieczyć się przed spodziewanym atakiem ze strony Norwega.
Na mecie odcinka specjalnego Resolfen 1 (OS17) Loeb zyskał bezpieczną przewagę, o którą się starał. Pokonał Solberga o 6,7 s. i zwiększył różnicę względem niego do 11,5 s. To była przepaść, biorąc pod uwagę, jak małe, często ułamkowe różnice dzieliły konkurentów z czołówki rajdu przez cały weekend. Na oesie Margam kierowca Citroën Total World Rally Team po raz kolejny uzyskał najlepszy czas.
„Nie pada, ale drogi są wyjątkowo śliskie” – komentował Siedmiokrotny Mistrz Świata* podczas przerwy serwisowej po pierwszej pętli. – „Na Resolfen pojechałem dobrze. Wydaje mi się, że na oesie Margam Petter był szybszy, ale popełnił tam drobny błąd, dzięki czemu jeszcze zwiększyliśmy przewagę. W tej chwili jesteśmy o 14 s. lepsi, ale w tym terenie to może nie wystarczyć. Będę musiał jednak atakować ze wszystkich sił aż do mety”.
Loeb był rzeczywiście szybszy od swojego rywala na dwóch ostatnich odcinkach specjalnych i przekraczając linię mety, odniósł swoje 62 zwycięstwo w karierze uczestnika Rajdowych Mistrzostw Świata. „W Walii trzeba walczyć od startu do mety, nie tylko z rywalami, ale także z pogodą i warunkami na drodze. Pamiętam, że w 2003 r. Petter pokonał mnie na odcinku Margam Park, w efekcie czego wygrał rajd i został Mistrzem Świata, pozbawiając mnie tego tytułu różnicą 1 punktu. Ale dziś nie zamierzałem się za to rewanżować. Po prostu wiedziałem, że muszę się bardzo postarać, bo on jest tutaj niezwykle szybki”.
„To był piękny rajd, a jazda Citroënem C4 WRC sprawiła nam wiele satysfakcji. Tak, jak w Hiszpanii, mogliśmy walczyć i podejmować ryzyko swobodnie, bez presji obowiązku zdobycia punktów do klasyfikacji. Zależało mi, aby zakończyć ten sezon sukcesem. W ten sposób chciałem podziękować całemu zespołowi i dać ostatnie zwycięstwo modelowi C4” – podsumował Sébastien Loeb.
„Mamy za sobą wspaniały sezon, bezbłędnie rozegrany przez Sébastiena Loeba, który we wszystkich rundach dotarł do mety, ani razu nie musząc korzystać z zasady SupeRally” – podkreślał Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing. – „Sébastien Ogier pokazał w tym roku swój potencjał. Bardziej niż jego wczorajszy błąd, zapamiętam dwa pierwsze zwycięstwa tego zawodnika w rajdach do Mistrzostw Świata. Zespół Citroën Racing odniósł 10 zwycięstw na 13 rajdów. Myślę, że jest to nasz najlepszy wynik od czasu debiutu w tej serii. Stawialiśmy sobie w tym roku dwa cele: nadal wygrywać modelem C4 i przygotowywać grunt na przyszłość, konstruując model DS3 WRC. W zimie spotkamy się w Szwecji, aby przekonać się, czy drugie z tych zadań wykonaliśmy równie dobrze, jak pierwsze. Osobiście patrzę na sezon rajdowy 2011 z ufnością”.
* Wynik ten będzie oficjalny po ogłoszeniu przez FIA.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Walii*:
1. Loeb / Elena Citroën C4 3h14:54,0
2. P. Solberg / Patterson Citroën C4 +19,1
3. Latvala / Anttila Ford Focus +1:35,3
4. Hirvonen / Lehtinen Ford Focus +1:53,3
5. Sordo / Vallejo Citroën C4 +2:12,2
6. H. Solberg / Prévot Ford Focus +6:26,5
7. Wilson / Martin Ford Focus +8:37,8
8. Räikkönen / Lindstrom Citroën C4 +10:27,9
9. Ostberg / Andersson Subaru Impreza +12:13,7
10. Mikkelsen / Floene Skoda Fabia +14:01,2
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 13/13:
1. Sébastien Loeb – 276
2. Jari-Matti Latvala – 171
3. Petter Solberg – 169
4. Sébastien Ogier – 167
5. Dani Sordo – 150
6. Mikko Hirvonen – 126
7. Matthew Wilson – 74
8. Henning Solberg – 45
9. Federico Villagra – 36
10. Kimi Räikkönen – 25
11. Mads Östberg – 18
12. K. Al-Qassimi – 12
13. PG Andersson – 8
14. Xavier Pons – 6
15. Jari Ketomaa – 6
16. Frigyes Turan – 4
17. Juha Kankkunen – 4
18. Martin Prokop – 3
19. Dennis Kuipers – 2
20. Juhö Hanninen – 2
21. Mark Van Eldik – 2
22. Patrick Sandell – 2
22. Ken Block – 2
24. Armindo Araujo – 1
25. Aaron Burkart – 1
26. Andreas Mikkelsen – 1
Klasyfikacja oficjalna Konstruktorów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 13/13:
1. Citroën Total WRT – 456
2. BP Ford Abu Dhabi WRT – 337
3. Citroën Junior Team – 217
4. Stobart M-Sport Ford – 176
5. Munchi’s Ford – 58
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze