Przychody całej Grupy, jak wspomniałem, wzrosły o 10,2%. Mieści się w tym wzrost przychodów z działalności produkcyjnej samochodów – tu przychody były wyższe o 6%.
Optymizmem napawa fakt znakomitego przyjęcia droższych modeli w gamie – Citroëna DS3 i Peugeotów RCZ, 3008 i 508.
Tak dobre wyniki oznaczają, że koncern będzie mógł niebawem spłacić całość pożyczki udzielonej Grupie w czasach kryzysu.
Jednocześnie Gefco, wchodzące w skład Grupy PSA, przejmuje włoską firmę Mercurio. Pozwoli to na pozyskanie nowych rynków i klientów, a trym samym na dalszy rozwój.
Za dobrą kondycją PSA idą plany, by wypłacić dywidendę w wysokości 1,1 euro na każdą akcję. Taka propozycja zostanie złożona na Walnym Zgromadzeniu 31. maja (z proponowanym terminem wypłaty 7. czerwca).
Dobre wyniki w I kwartale pozwalają optymistycznie patrzeć na plany całego półrocza, na których odbiją się niewątpliwie skutki trzęsienia ziemi w Japonii. W efekcie Grupa może zanotować przychody niższe o ok. 150 milionów euro w dwóch pierwszych kwartałach. Naturalnie sytuacja w Japonii jest na bieżąco monitorowana, ale Grupa przewiduje, że pierwsze półrocze powinno się okazać porównywalne pod względem przychodów z analogicznym okresem roku ubiegłego. Wszystkie te plany opierają się na założeniu, że rynek europejski pozostanie na zbliżonym poziomie, w Chinach wzrośnie o ok. 10%, w Ameryce Łacińskiej o 4% i w Rosji – o 15%.
Sektor samochodowy
Jak wspominaliśmy, przychody sektora samochodowego PSA Peugeot Citroën wzrosły o 6% w stosunku do pierwszego kwartału ub.r. Ich bieżąca wartość sięgnęła poziomu 11.262 milionów euro, co było skutkiem wzrostu światowej sprzedaży Grupy o 0,8% do poziomu 921.400 sztuk. Pod koniec marca sprzedaż nieco zwolniła, co było skutkiem zaburzenia dostaw podzespołów elektronicznych wytwarzanych przez japońskich kooperantów.
Przychody wzrosły także dzięki poszerzeniu gamy produktów, wprowadzenia nowych modeli, większego zaangażowania na nowych, dynamicznych rynkach itp.
Wyniki w regionach
W Europie (EU, EFTA i Chorwacja) globalna sprzedaż spadła minimalnie, o 0,9%. PSA straciło więcej, choć zyskało na niektórych rynkach. W Niemczech, gdzie rynek odbił się nieco po słabych wynikach ubiegłorocznych będących skutkiem wygaszenia programu premiowania złomowania starych samochodów, wciąż o dodatniej dynamice trudno jednak mówić. Podobnie we Francji – stopniowe wygaszanie analogicznego programu skutkowało brakiem dodatniej dynamiki sprzedaży nowych aut, ale za to bez dramatycznych spadków.
Rynki hiszpański i włoski wciąż dotyka pogłębiająca się recesja.
Z kolei w krajach Europy Środkowo-Wschodniej dynamika była dodatnia, w efekcie czego Grupa zanotowała wzrost popytu o 5,8%.
W efekcie po dwóch latach dynamicznego wzrostu udział Grupy w rynku europejskim wyniósł 14,1% w pierwszym kwartale br. We Francji osiągnął 34,2% (+0,9 p.p.), we Włoszech 9,5% (-2 p.p.), w Hiszpanii 17,3% (-1,8 p.p.), w Niemczech 5,1% (-0,8 p.p.). W Wielkiej Brytanii praktycznie nie odnotowano zmian udziału w rynku, za to w Europie Środkowo-Wschodniej wzrósł on z 9,4% do 10,3%. Po dwóch słabych latach (2008-2009) nastąpiło ożywienie w roku ubiegłym, a pierwszy kwartał br. jest lepszy od analogicznego okresu przed rokiem o 10,0%!
W Rosji popyt w pierwszym kwartale wzrósł aż o 77% w stosunku do trzech pierwszych miesięcy roku ubiegłego. Liczba rejestracji samochodów PSA Peugeot Citroën wzrosła w tym okresie o 95% zapewniając udział w rynku na poziomie 2,8% (+0,1 p.p.). Grupa zamierza intensyfikować rozwój głównie poprzez produkowane na miejscu modele (C4, C-Crosser, 308, 4007).
Ameryka Łacińska dla PSA, to głównie dwa dynamicznie rozwijające się kraje. W Brazylii sprzedaż wzrosła o 3,3%, a w Argentynie aż o 28%. Udział koncernu w tamtejszym rynku wzrósł z 5,3% w pierwszym kwartale ub.r. do 6% obecnie.
Na dynamicznym rynku chińskim popyt na samochody wzrasta z każdym dniem. Również zainteresowanie produktami PSA wzrasta – sprzedaż zwiększyła się o 15,1%, ale udział w rynku nie wzrósł pozostając na poziomie 3,1%. Nieznacznie zmalała za to sprzedaż jednostek do montażu CKD – ze 111.200 w I kwartale ub.r. do 107.300 obecnie.
Ofensywa
Obserwując zwiększone zainteresowanie produktami oryginalnymi, PSA Peugeot Citroën kontynuuje ofensywę aut dla wymagających klientów. Znakomicie przyjęte RCZ i DS3 w tym roku doczekały się następców w postaci DS4 oraz świeżutko zaprezentowanego DS5, który do sprzedaży trafić powinien pod koniec roku. Znakomicie został też przyjęty Peugeot 508, którego test zamieścimy na naszych łamach już za kilka dni.
W rok po wprowadzeniu na rynek Citroën DS3 kontynuuje swój triumfalny pochód – w I kwartale br. sprzedano 19.700 sztuk tego modelu.
Z kolei Peugeot RCZ jest liderem w swoim segmencie od połowy ubiegłego roku – od stycznia do marca 2011 sprzedano kolejnych 5.000 egzemplarzy.
Obecny na rynku od dwóch lat Peugeot 3008 znalazł w I kwartale br. 36.400 nabywców.
Peugeot 508 aktualnie wprowadzany na rynek przekroczył zakładane cele sprzedaży – już 21.000 osób może się cieszyć z jazdy tym modelem.
Samochody segmentów C i D stanowiły w pierwszych miesiącach 2011 roku 41% sprzedaży koncernu, w stosunku do 39% w analogicznym okresie roku ubiegłego. Spadł natomiast – z 44% do 41% – udział w sprzedaży aut z segmentów A i B. Mimo to Grupa wciąż jest ważnym graczem na tym rynku – tylko Peugeotów 107, 206+ i 207 sprzedano w I kwartale 236.600 sztuk. Znakomicie sprzedaje się też Nowy Citroën C3 – w ciągu trzech miesięcy nabywców znalazło 60.000 tych samochodów.
W klasie średniej niższej świetnie sprzedaje się Nowy Citroën C4 (75.200 sztuk) oraz odświeżony i zaprezentowany w tej formie podczas Salonu Samochodowego w Genewie Peugeot 308 (50.300 sztuk). Sukces potwierdzają kompaktowe minivany, na które decyduje się wciąż bardzo wielu klientów (34.000 na Citroëna C4 Picasso i 20.000 na Peugeota 5008).
Faurecia
Na skutek znaczącego ożywienia rynku należąca do PSA Faurecia umocniła się na rynku osiągając w I kwartale br. 3.963 miliony euro przychodów. Oznacza to przeszło 15-procentowy wzrost w stosunku do takiego samego okresu roku 2010. Co ważne – we wszystkich głównych obszarach działalności firma odnotowała wzrost przychodów – siedzenia samochodowe o 11,8%, systemy wewnętrzne o 15,8%, technologii kontroli emisji spalin o 27% i w produkcji elementów zewnętrznych aż o 77%
Gefco
Przychody Gefco w I kwartale br. sięgnęły poziomu 977 milionów euro. Ogłoszone 5. kwietnia plany przejęcia 70% udziałów we włoskiej Gruppo Mercurio pozwoli na dalszą dywersyfikację klientów i ekspansję na rynku globalnym.
Banque PSA Finance
Dochody tej instytucji finansowej po trzech pierwszych miesiącach 2011 roku wyniosły 470 milionów euro. Wartość portfela kredytowego wzrosła 0 3,% do poziomu 23,9 miliarda euro, a ilość nowych umów o 227.000 (+4,1%).
przychody w milionach euro |
Q1 2011 |
Q1 2010 |
zmiana |
przemysł samochodowy |
11.262 |
10.619 |
+6,0% |
Faurecio |
3.936 |
3.202 |
+23,7% |
Gefco |
977 |
842 |
+16,1% |
Banque PSA Finance |
470 |
457 |
+2,8% |
pozostałe |
(1.258) |
(1.135) |
|
PSA Peugeot Citroën |
15.414 |
13.986 |
+10,2% |
Światowa sprzedaż samochodów PSA
w tysiącach sztuk | Q1 2010 | Q1 2011 | zmiana | |
Europa | Peugeot | 324.300 | 305.200 | -5,9% |
Citroën | 285.300 | 270.300 | -5,3% | |
PSA | 609.600 | 575.400 | -5,6% | |
Rosja | Peugeot | 5.600 | 9.600 | +72,1% |
Citroën | 2.400 | 6.000 | +146,6% | |
PSA | 8.000 | 15.600 | +94,6% | |
Ameryka Łacińska | Peugeot | 35.100 | 39.900 | +14,0% |
Citroën | 24.900 | 29.700 | +19,0% | |
PSA | 60.000 | 69.600 | +16,1% | |
Chiny | Peugeot | 31.300 | 43.000 | +37,4% |
Citroën | 57.800 | 59.600 | +3,1% | |
PSA | 89.100 | 102.600 | +15,1% | |
reszta świata | Peugeot | 24.400 | 34.200 | +40,2% |
Citroën | 11.700 | 16.600 | +41,9% | |
PSA | 36.100 | 50.800 | +40,7% | |
łącznie gotowych samochodów | Peugeot | 420.700 | 431.900 | +2,7% |
Citroën | 382.100 | 382.200 | 0% | |
PSA | 802.800 | 814.100 | +1,4% | |
jednostki CKD | Peugeot | 107.400 | 107.300 | 0% |
Citroën | 3.800 | 0 | ||
PSA | 111.200 | 107.300 | -3,5% | |
łącznie samochody gotowe i jednostki do montażu | Peugeot | 528.100 | 539.200 | +2,1% |
Citroën | 385.900 | 382.200 | -1,0% | |
PSA | 914.000 | 921.400 | +0,8% |
Na podstawie informacji PSA Peugeot Citroën
KG
Najnowsze komentarze