Zanim jednak będziemy to wiedzieli na pewno, jutrzejszy dzień też będzie musiał być perfekcyjny. A czy taki był dzisiejszy? Prześledźmy, jak szło załogom francuskich rajdówek w sobotę.
OS11 – Vargåsen 1 (24,63 km)
Podobnie, jak wczoraj, tak i dzisiejszy dzień rozpoczął się od najdłuższej próby całego etapu. Różnica polegała jedynie na tym, że ten dzisiejszy był przejeżdżany dwukrotnie. Za pierwszym razem wygrał go Jari-Matti Latvala, o 2,2 sekundy szybszy od Mikko Hirvonena w Citroënie. Sebastien Loeb był dopiero szósty ze stratą 14,6 sekundy. Francuz starał się dogonić Henninga Solberga poprzedzającego go w generalce i na tej próbie rzeczywiście udało się odrobić 6,3 sekundy do Norwega.
Thierry Neuville w DS3 WRC wypracował piętnasty czas (+54,9). Z kolei Van Merksteijn i Al-Attiyah zakończyli odcinek w trzeciej dziesiątce, odpowiednio na miejscach 21. (+1:08,1) i 24. (+1:17,8).
Polska załoga Clio – Para/Gospodarczyk – finiszowała z 43. czasem tracąc ponad minutę do swoich jedynych rywali w klasie, ale zaliczka z dnia wczorajszego i tak wynosiła jeszcze przeszło pół godziny!
OS12 – Sågen 1 (14,23 km)
Na drugiej próbie dnia Latvala powiększył swoją przewagę nad drugim na mecie i w generalce Hirvonenem o kolejne 0,9 sekundy. Loeb finiszował dopiero dwunasty, choć wyniki na międzyczasach wyglądały obiecująco. Niestety pod koniec as Citroëna kręcił się po lekkim wypadnięciu z optymalnego toru jazdy i uciekło kilkanaście sekund. Wzrosła też strata do Henninga Solberga, szóstego w generalce po tym odcinku.
Niezłym wynikiem błysnął Thierry Neuville – tym razem nazwisko Belga pojawiło się przy dziewiątce w tabeli wyników ze stratą 14 sekund do Latvali.
Czternasty czas zanotował Peter Van Merksteijn, równo o 22 sekundy wolniejszy od zwycięskiej załogi.
Nasser Al-Attiyah stracił 28,1 sekundy i został sklasyfikowany na pozycji 19.
Jurek Para znów oddał rywalom w klasie nieco ponad pół minuty, a zakończył próbę z 38. czasem.
OS13 – Fredriksberg 1 (18,15 km)
Mikko Hirvonen najwyraźniej z każdym kilometrem coraz lepiej czuł się w DS3 WRC, bo wygrał pierwszy przejazd przez Fredriksberg. Pokonał Latvalę 0 1,9 sekundy, a czołową trójkę uzupełnił Sebastien Loeb, o 6,1 sekundy wolniejszy od zespołowego kolegi. Francuz odrobił siedem sekund do Henninga Solberga, który po tej próbie miał jeszcze 17,7 sekundy przewagi nad ośmiokrotnym Mistrzem Świata.
Neuville tym razem był czternasty (+33,2) i powoli zbliżał się do takiej właśnie pozycji w generalce, zajmowanej przez PG Anderssona.
Van Merksteijn stracił 39,5 sekundy do Hirvonena finiszując na siedemnastej pozycji.
Al-Attiyah był 24. ze stratą 53,6 sekundy.
Para z Gospodarczykiem znów stracili do swoich rywali, tym razem ponad 73 sekundy, ale zapas był ogromny, więc nie było co rozpaczać.
OS14 – Hagfors Sprint (1,87 km)
SuperOS kończący pętlę dość niespodziewanie zapisał na swoje konto Ott Tänak, który o 2,2 sekundy pokonał Sebastiena Loeba i o 3,5 Pettera Solberga.
Sporą niespodziankę sprawił Nasser Al-Attiyah kończąc tę próbę z czwartym czasem (+3,6), ex aequo z Patrikiem Sandellem.
Pozostałe Citroëney finiszowały na miejscach ósmym (Neuville, +4,7 i awans na czternaste miejsce w generalce), dziewiątym (Hirvonen, +4,8) i jedenastym (Van Merksteijn, +5,4).
Polskie Clio sklasyfikowano na pozycji 43.
OS15 – Vargåsen 2 (24,63 km)
Powtórny przejazd przez Vargåsen znów zapisał na swoje konto Jari-Matti Latvala, choć Mikko Hirvonen był blisko – oddał byłemu zespołowemu koledze tylko 0,1 sekundy.
Loeb też starał się odrabiać straty – czwarty czas (+3,7) był niezłym rezultatem, co pozwoliło mu zbliżyć się na 0,6 sekundy do Henninga Solberga.
Thierry Neuville znów finiszował na pozycji piętnastej, ulegając o 0,3 sekundy PG Anderssonowi, jednak od awansu na miejsce trzynaste w łącznej klasyfikacji dzieliło go już tylko 0,9 sekundy.
Peter Van Merksteijn z przeszło 67-sekundową stratą zamknął drugą dziesiątkę, którą z kolei otworzył – wolniejszy o pół sekundy – Nasser Al-Attiyah.
Para z Gospodarczykiem zajęli 45. miejsce tracąc do swoich klasowych rywali blisko 140 sekund.
OS16 – Sågen 2 (14,23 km)
Latvala szalał na szwedzkich odcinkach mając nadzieję na zwycięstwo. To ambitny kierowca i ze sportowego punktu widzenia jak na razie prawa do triumfu odmówić mu nie można, ale zdarzały mu się już różnego rodzaju wpadki, więc do jutrzejszego popołudnia wiele się może jeszcze wydarzyć ;-) Tymczasem jednak wygrał Sågen 2, pokonując o 2,2 sekundy Pettera Solberga i o 2,4 sekundy Loeba, który tym samym wbił się do czołowej szóstki. Wyżej jednak pewnie już się w normalnej walce wskoczyć nie da – od Nowikowa dzieliło asa Citroëna jeszcze ponad 40 sekund.
Mikko Hirvonen był tym razem czwarty (+5,0), w wyniku czego jego strata do Latvali w łącznych wynikach wzrosła do 23,7 sekundy. To oznaczało jednak, że Jari-Matti nie mógł sobie pozwolić na żaden większy błąd, bo Mikko czyhał ;-) Zresztą przewaga nowej załogi Citroëna nad trzecim w generalce Petterem Solbergiem też nie była duża – po Sågen 2 wynosiła tylko 22,7 sekundy.
Thierry Neuville tym razem finiszował z dwunastym czasem, wyraźnie pokonując Anderssona i awansując na trzynaste miejsce w generalnej klasyfikacji.
Van Merksteijn był siedemnasty (+30,0), a Al-Attiyah dziewiętnasty (+37,2) pokonując odcinek w równiutkie 8 minut.
40. miejsce Jurka Pary zaowocowało kolejną przeszło minutową stratą do Lasse Storma, ale w zapasie pozostawało jeszcze niemal 26 minut.
OS17 – Fredriksberg 2 (18,15 km)
Mikko Hirvonen ponownie, jak przed południem, wygrał odcinek Fredriksberg, pokonując Jari-Mattiego Latvalę o 2,6 sekundy. Sebastien Loeb był dopiero ósmy (+14,1), ale choć oddał Henningowi Solbergowi 2,7 sekundy, to wciąż zajmował szóste miejsce w łącznej klasyfikacji, remisując na nim z norweskim kierowcą Forda. Na taki wynik kierowcy Citroëna wpływ miał kłopot z prawą przednią oponą.
Nieźle pojechał Thierry Neuville – przyszła nadzieja Citroëna uplasowała się na dziewiątej pozycji (+20,6) i choć szanse na awans powyżej zajmowanego po tej próbie miejsca trzynastego były niewielkie, to budowanie doświadczenia stanowiło cel sam w sobie.
Nasser Al-Attiyah wreszcie się przełamał i finiszował na piętnastej pozycji ze stratą 40,1 sekundy do Hirvonena.
Peter Van Merksteijn znalazł się na miejscu dziewiętnastym z 48-sekundową stratą do zwycięzcy.
Para znów uległ przeszło 1,5 minuty swojemu klasowemu rywalowi, ale to nie stanowiło dla niego najmniejszego problemu.
OS18 – Hagfors Sprint (1,87 km)
Kończący etap superOS padł łupem dwóch kierowców – Sebastien Loeb zremisował bowiem z Ottem Tänakiem uzyskując czas 1:58,0. Do czołowej trójki, uzyskując de facto drugi czas, wbił się dość niespodziewanie Nasser Al-Attiyah, wolniejszy od dwójki zwycięzców o 1,9 sekundy.
Dobrym czasem popisał się też Thierry Neuville – 2,1 sekundy pozwoliło Belgowi na zaklasyfikowanie się na piątym miejscu.
Mikko Hirvonen, na mocno zniszczonych oponach, dojechał do mety końcowego odcinka dzisiejszego etapu z siedemnastym czasem, ale stracił tylko 5,5 sekundy.
O 0,3 sekundy wolniejszy był Peter Van Merksteijn.
Jurek Para finiszował jako 40.
I na koniec relacji pierwsza dziesiątka klasyfikacji generalnej plus „nasi”:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, 2:30:08,0
2. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:00:23,0
3. Petter Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:51,4
4. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:02,5
5. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:02:13,1
6. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:02:57,5
7. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:03:02,4
8. Patrik Sandell, Mini WRC, +0:04:31,8
9. Martin Prokop, Ford Fiesta WRC, +0:04:34,4
10. Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta WRC, +0:05:08,7
…
13. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:07:38,1
…
17. Peter Van Merksteijn, Citroën DS3 WRC, +0:11:01,4
…
21. Nasser Al-Attiyah, Citroën DS3 WRC, +0:13:15,8
…
39. Jerzy Para, Renault Clio, +1:01:25,5
KG
zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze