1902 r.: pierwsze zwycięstwo silnika Renault podczas wyścigu na trasie Paryż-Wiedeń.
2012 r.: mająca na swoim koncie 10 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1, firma Renault dostarcza silniki do 4 stajni wyścigowych.
Od 110 lat Renault produkuje doskonałe jednostki napędowe, sprawdzające się równie dobrze na drodze, jak i na torze wyścigowym.
* Począwszy od słynnego podjazdu pod górę ulicą Lepic na paryskim Montmartrze w 1898 roku, pierwszego zwycięstwa silnika Renault w 1902 roku na trasie wyścigu Paryż–Wiedeń, aż po 10. tytuł Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1, zdobyty przez silnik Renault RS27 w 2011 roku, innowacyjność i odwaga jest zapisana w genach marki Renault.
* Długa lista osiągnięć potwierdza pełne prawa Renault do miana wiodącego konstruktora silników, zdolnego rywalizować z najlepszymi w dyscyplinie będącej królową sportów motorowych. Na przestrzeni 110 lat ten wszechstronny producent samochodów cały czas pokonywał kolejne bariery w dążeniu do oferowania niezawodnych i wydajnych silników z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań. Dewiza ta zrodziła się w genialnym umyśle inżynierskim twórcy marki.
* Doświadczenie zdobyte na torach wyścigowych jest prawdziwym atutem marki Renault, zarówno dla jej wizerunku, jak i dla poprawy sprawności energetycznej, z której korzystają samochody seryjne.
* Pierwszym przykładem tego podejścia są silniki Energy, które zostały skonstruowane z wykorzystaniem umiejętności inżynierów Formuły 1. Ich wiedza na temat silników sportowych pozwala na zoptymalizowanie sprawności energetycznej silnika i przekraczanie limitów w downsizingu1 dzięki niespotykanym w samochodach tego segmentu zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom. W efekcie osiągnięto oszczędności w zużyciu paliwa i w emisji CO2 sięgające 25%.
1 Downsizing polega na uzyskaniu większych osiągów z mniejszego silnika. Redukcja pojemności pozwala na istotne zmniejszenie zużycia paliwa. Osiągi samochodu nie zmieniają się dzięki turbodoładowaniu.
Odwaga zapisana w genach: To się nigdy nie uda!
Oto młody człowiek, który sprawił, że samochód stał się elegancki, cichy oraz prosty i który robi więcej niż ktokolwiek inny, żeby go spopularyzować. Ma niewiele ponad trzydzieści lat, jest multimilionerem, jest na szczycie i ma jeszcze siłę, entuzjazm i werwę podporucznika. Nazywa się Louis Renault – tak pisała gazeta „l’Auto” w roku 1910.
Szukać wciąż nowych rozwiązań wbrew utartym schematom – tak właśnie myślał młody Louis, przerabiając w zaciszu domowego ogrodu swój trójkołowy pojazd marki De Dion Bouton. Jego determinacja doprowadziła do stworzenia modelu Voiturette i do wynalezienia rozwiązania technicznego, które miało zrewolucjonizować świat motoryzacji: skrzyni biegów z przełożeniem bezpośrednim, z przeniesieniem napędu za pomocą wału z przegubami Cardana. Skuteczność technologii, w którą jednakże nikt nie wierzył, została udowodniona w trakcie podjazdu pod górę ulicą Lepic w wieczór wigilijny 1989 roku. Ten genialny wynalazek umożliwił Louisowi Renault przyjęcie pierwszego zamówienia na 12 pojazdów. Mając zaledwie 21 lat, Louis Renault nie wiedział jeszcze, że właśnie zrewolucjonizował konstrukcję samochodu. Jego rozwiązanie skrzyni biegów z przełożeniem bezpośrednim zaczęło się powoli rozpowszechniać. Nie ma sobie równych do dnia dzisiejszego i jest stosowane we wszystkich pojazdach produkowanych na całym świecie.
110 lat innowacji mechanicznych
Kierująca się pasją i zamiłowaniem do wyzwań technicznych, firma Renault nie zaprzestawała innowacji, tworząc silniki o coraz większej mocy. Po stworzeniu pierwszego dwucylindrowego silnika w roku 1902, Renault skonstruowało silniki 4-cylindrowe, a następnie 6- i 8-cylindrowe, plasując się powoli w segmencie samochodów luksusowych. 6-cylindrowy silnik samochodu Renault 40 CV było symbolem lat 20. i 30. pod względem mocy i przyjemności prowadzenia pojazdu. Silnik ten, o pojemności 9 litrów i wysokim momencie obrotowym osiąganym już od najniższych obrotów, pozwolił Renault na zdobycie klientów wśród możnych tego świata, a w szczególności na konstruowanie samochodów dla ówczesnych prezydentów.
Ale pasja Louisa Renault nie ograniczała się tylko do samochodów. Interesowało go wszystko, co się porusza. Renault konstruował furgonetki, małe autobusy, agregaty prądotwórcze, a także silniki do samolotów, które miały pobić wszystkie rekordy w powietrzu. Różnorodność, do której przyczyniła się również pierwsza wojna światowa, popchnęła Renault do zaprojektowania pojazdów wojskowych, w tym słynnego czołgu FT17. Czołg ten, ważący zaledwie 6,5 tony, był dwa razy lżejszy od innych modeli z roku 1917 i mógł pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 45%. Miał on decydujący udział w zakończeniu konfliktu zbrojnego.
Renault projektował również silniki do samolotów, a nawet produkował w swojej fabryce w Billancourt całe samoloty. Należy wspomnieć również o słynnych paryskich taksówkach Renault AG7, które przewiozły w rekordowym czasie wojska francuskie na front, co pozwoliło Francji odepchnąć nieprzyjaciela w sławetnej bitwie nad Marną.
Osiągnięcia mechaniczne Renault
Era Louisa Renault
1898 r.: patent na przekładniową skrzynię biegów z przeniesieniem napędu na tylne koła;
1902 r.: pierwszy silnik opracowany i wprowadzony do sprzedaży przez Louisa Renaulta; patent na turbodoładowanie;
1904 r.: patent na świecę wymienialną;
1920 r.: 6-cylindrowy silnik rzędowy dla modelu 40CV: pojemność 9 litrów, niespotykana przyjemność prowadzenia samochodu dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu osiąganemu już od najniższych obrotów. Renault 40CV stał się wzorcowym samochodem tych czasów pod względem przyjemności prowadzenia;
1923 r.:
– patent na hamulec mechaniczny ze wspomaganiem;
– patent na nowoczesne rozmieszczenie wałka rozrządu i zaworów w głowicy.
Zarząd Państwowych Zakładów Renault:
1947 r.: opracowanie i zastosowanie w produkcji obrabiarek wielozadaniowych, które umożliwiły produkcję silników w skali masowej;
1961 r.: pierwszy układ chłodzenia wodą ze zbiornikiem wyrównawczym, zastosowany w samochodzie Renault 4. Obieg zamknięty sprawił, że uzupełnianie wody stało się odtąd zbędne;
1965 r.: pierwszy blok silnika odlany z aluminium z uszczelką pod głowicę (dla zrównoważenia dylatacji aluminiowego bloku silnika i żeliwnych tulei). Ten 4-cylindrowy silnik był montowany w samochodach Renault 16 oraz w samochodach Alpine A110, które wygrały rajdowe Mistrzostwa Świata w 1973 roku;
1978 r.: pierwsza seryjnie montowana turbosprężarka w samochodzie Renault 18, a następnie, w roku 1980, w Renault Fuego;
1979 r.: pierwszy seryjny silnik wysokoprężny wykonany z aluminium (J8S).
Renault SA:
1980 r.: Renault Fuego – najszybszy na świecie samochód z silnikiem diesla (200 km/h);
1988 r.: Renault 21 2L Turbo, 175 KM, V max: 227 km/h;
1999 r.: pierwszy europejski silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Jeszcze dzisiaj połowa patentów należących i obecnie składanych przez Renault dotyczy zagadnień z dziedziny inżynierii silnikowej.
Innowacje mechaniczne sprawdzane w zawodach sportowych
Wyczyn na ulicy Lepic w 1898 roku był dla Louisa Renault przełomem. Drobny wynalazca z Billancourt zrozumiał wtedy, że aby przekonać klientów, trzeba poddać pojazd próbie. A jaki może być lepszy sprawdzian niż sporty samochodowe, które pokażą możliwości i jakość samochodów Renault? Renault wybił się na szczyt w prawie wszystkich kategoriach sportów motorowych XX wieku – począwszy od rajdu Paryż – Wiedeń w roku 1902, poprzez rajdy, rekordy prędkości, wytrzymałości lub inne rodzaje zawodów, aż po Formułę 1.
Pierwsze zwycięstwa
Od roku 1899 Louis Renault wraz ze swoim bratem Marcelem wziął udział w wielu zawodach począwszy od wyścigów Paryż–Trouville i Paryż–Ostenda. Od tej chwili zaczęła się ich przygoda sportowa. W 1900 r. wystartowali w wyścigu Paryż–Tuluza, a w 1901 r. − Paryż-Bordeaux i Paryż-Berlin.
W roku 1902 silnik Renault odniósł pierwsze zwycięstwo w wyścigu Paryż-Wiedeń. Pierwszy na mecie pojawił się lekki pojazd Type K z małym silnikiem w układzie 2×2 cylindry o mocy 16 KM, zostawiając w tyle wspaniałe Mercedesy i Panhardy, które mimo silników o dużo większej mocy – od 40 do 70 KM – wycofały się z wyścigu z powodu usterek mechanicznych. Był to swego rodzaju pierwszy w historii motoryzacji przykład downsizingu silnika. Dzięki temu zwycięstwu Renault udowodnił, że osiągi muszą iść w parze z niezawodnością. W tym samym roku Louis Renault złożył patent na turbosprężarkę.
Lata 20., dekada wszystkich rekordów
Louis Renault zapisał się w kronikach tych czasów jako prekursor rozwoju transportu, bijąc rekordy na ziemi, na wodzie i w powietrzu.
Na ziemi:
– Przejazd na trasie Paryż-Warszawa w 43 godziny samochodem Renault 10 CV (1922 r.).
– Rekord przejechanej odległości bez postoju: 3.385 km przejechanych w 24 godziny ze średnią prędkością 141 km/h (1925 r.).
– Rekord świata prędkości ustanowiony samochodem 40 CV podczas 24-godzinnego wyścigu na torze w Montlhéry ze średnią prędkością 173,6 km/h (1926 r.).
Na wodzie:
1922 r.: rekord prędkości ustanowiony ślizgaczem Farman z silnikiem Renault (140 km/h).
W powietrzu:
1923 r.: rekord wysokości: 5.381 m osiągnięty przez samolot Bréguet-Renault.
1925 r.: pierwszy przelot nad Andami samolotem Latécoère 25 z silnikiem Renault.
Lata 50. i 60.: Renault odnosi sukcesy w zawodach
W rajdach: 1000 Miles, Mont Ventoux, Monte Carlo (Renault 8 Gordini)
W rajdach długodystansowych: 24h du Mans (Alpine)
Nie zapominając o rekordzie świata prędkości 308,85 km/h ustanowionym w 1956 roku przez pojazd „Etoile Filante” na słonym jeziorze Bonneville w USA.
Lata 70. i 80.: zwiększenie tempa wyścigów wraz z zastosowaniem turbosprężarki
Renault wprowadziło do wyścigów silniki z turbosprężarką: Mistrzostwo Europy F2, zwycięstwo w wyścigu 24h du Mans samochodem Alpine, 1. zwycięstwo w F1 Jean-Pierre’a Jabouille’a i jego „małego silnika” RS14 z turbosprężarką podczas Grand Prix Francji w 1979 roku, zwycięstwa Renault 5 Turbo w tak kultowych zawodach, jak Rajd Monte-Carlo czy Tour de Corse. Zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Lata 90. do 2011 r. w Formule 1 – królowej sportów motorowych
Renault – 10-krotny zdobywca tytułu Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1 – potwierdza swoje kompetencje konstruktora silników, rywalizując z największymi specjalistami na torach wyścigowych (Ferrari, BMW, Mercedes).
Formuła 1 jako dowód doskonałości technologicznej marki Renault
Przez 30 lat udziału w Mistrzostwach, Renault zdobyło na torach wyścigowych doświadczenie, które pozwoliło mu zająć miejsce wśród najlepszych konstruktorów silników Formuły 1. Ten producent pełnej gamy samochodów, zgodnie z tradycją, wciąż zaskakiwał konkurencję wprowadzając nieoczekiwane innowacje. Zarówno w przypadku silnika V6 turbo, V10 czy ostatnio V8, inżynierowie Renault udowodnili, że potrafią wszystko przekuć w sukces i to w rekordowo krótkim czasie, wbrew sceptycyzmowi wyrażanemu niekiedy przez otoczenie. W ciągu ostatnich 30 lat firma Renault wypromowała więcej kierowców – mistrzów świata niż Ferrari. Osiągnięcie to jest tym bardziej znaczące, że wyniki te zostały osiągnięte przez 4 różne stajnie wyścigowe: Williams, Benetton, Renault F1 Team i Red Bull. Do tego sukcesu przyczyniły się doskonałość technologiczna, dążenie do innowacji (ciągłej lub radykalnej) oraz zdolność dostosowywania się do wymogów, kultury i otoczenia każdego klienta.
1977-1986: Dawid i Goliat
W roku 1977 marka Renault wkroczyła do świata Formuły 1 wyposażona w rewolucyjną jak na owe czasy technologię, którą wszyscy uważali za skazaną na porażkę − silnik turbo. Dwa lata później, 81 lat po przejeździe ulicą Lepic, wyczyn technologiczny nie był już udziałem pojazdu Voiturette, ale wersji RS14, która zwyciężyła w Grand Prix Francji, prowadzona przez Jean-Pierre’a Jabouille’a.
Samochód RS14 był następcą „Yellow Tea pot” (sympatyczny przydomek nadany bolidowi, który czasami dymił jak czajnik). Kto by pomyślał, że silnik V6 o pojemności zaledwie 1.500 cm³ może na ostatnich metrach pokonać bolidy doświadczonych teamów wyposażone w 3-litrowe silniki V8 i V12. Co zadecydowało o sukcesie? System doładowania za pomocą turbosprężarki, będącej owocem nieokiełznanej pomysłowości inżynierów i specjalistów od silników z ośrodka w Viry-Châtillon. To pierwsze zwycięstwo dało początek serii 19 innych w latach 1979-1986, w tym również zwycięstwom Teamu Lotus Renault. Zakończone sukcesem wyzwanie technologiczne, jakim było stworzenie turbosprężarki, pokazało światu doskonałość technologiczną Renault jako wszechstronnego producenta samochodów. Krytykowana na początku turbosprężarka zaczęła być stosowana przez wszystkie stajnie wyścigowe.
1989-1997: „Saga V10”
Po turbosprężarce Renault wprowadziło kolejne innowacje, wykorzystując swoją wiedzę w projektowaniu silników na potrzeby stajni Williams. Firma zaskoczyła wszystkich pomysłem opracowania silnika V10 w formule, w której wykorzystywano głównie jednostki V8 lub V12. Silnik V10, nachylony pod kątem 67˚, o pojemności 3.500 cm³, traktowany był jak UFO, ale już od pierwszego sezonu zaczął odnosić sukcesy (2 zwycięstwa). Od roku 1992 silnik V10 Renault pozwolił zespołowi Williams-Renault stanąć do walki o tytuł Mistrza Świata. Silnik umożliwił Nigelowi Mansellowi dokonanie cudów i przyczynił się do zdobycia pierwszego podwójnego tytułu Mistrza Świata Kierowców i Mistrza Świata Konstruktorów. Ta śmiała i radykalna innowacja konstruktorów Renault szybko stała się standardem: konstrukcja V10 została przyjęta przez wszystkie zespoły już w 1996 roku.
Przez 6 lat silnik V10 Renault nie miał sobie równych i przyniósł zespołowi Williams 5 tytułów mistrzowskich. Ale stajnia angielska nie była jedyną, która korzystała z silników Renault. Konstruktor wyposażał w nie również stajnie Lotus i Benetton (która zdobyła tytuł Mistrza w roku 1995) dowodząc, że potrafi dostarczyć ten sam silnik stajniom o różnych kulturach, wymaganiach i tradycji.
2002-2007: „Saga w 100% Renault”
Renault stanęło ponownie wśród najlepszych, tym razem jako stajnia i w 2005 roku zdobyło podwójny tytuł Mistrza Kierowców i Konstruktorów dzięki sławnemu silnikowi V10. Wyczyn ten powtórzył również w roku 2006, kiedy za kierownicą bolidu z nowym silnikiem V8 zasiadł Fernando Alonso.
W roku 2011 Renault skupia się na funkcji dostawcy silników w Formule 1
Producent znów potwierdził zaangażowanie w Formułę 1, skupiając się na tym, co lubi najbardziej i w czym jest ekspertem: projektowaniu, rozwoju i przygotowywaniu silników dla różnych stajni. Renault zdobyło dwa kolejne tytuły Mistrza Konstruktorów jako dostawca silników dla stajni Red Bull Racing w roku 2010 i 2011. W tych samych latach młody Sebastian Vettel został mistrzem kierowców za kierownicą bolidu z silnikiem V8 RS27.
Decydując się w roku 2012 na współpracę z czterema stajniami, czyli z jedną trzecią całej stawki, Renault jeszcze silniej zabiega o pozycję najbardziej doświadczonego konstruktora silników i jest gotowe do podejmowania kolejnych wyzwań – między innymi mających związek z zapowiadanymi na 2014 rok nowymi przepisami dotyczącymi silników, które przybliżą świat Formuły 1 do świata samochodów produkowanych seryjnie. Głównymi założeniami jest ułatwienie wykorzystania innowacyjnych rozwiązań z F1 w samochodach seryjnych; przyczynienie się do ochrony środowiska, ograniczenie budżetów poszczególnych stajni oraz dostarczenie widzom możliwie jak najbardziej widowiskowych wyścigów.
Przyszłe bolidy Formuły 1 będą wyposażone w zintegrowane silniki złożone z trzech elementów: 6-cylindrowego silnika termicznego, turbosprężarki i modułu elektrycznego.
Jest to fascynująca perspektywa dla Renault, w którego historii wyzwania odegrały wiodącą rolę. Firma będzie znów musiała postawić na kreatywność, krytyczne podejście i zamiłowanie do innowacyjności wszystkich pracowników, żeby sprawnie pokonać trudne wiraże nowych przepisów. Innymi słowy, aby sprostać nowym zadaniom, Renault będzie musiało sięgnąć do zasobów stanowiących tradycyjnie mocną stronę marki.
Doskonałość technologiczna Renault w F1 zastosowana w samochodach produkowanych seryjnie
Formuła 1 jest wspaniałym laboratorium, w którym możemy badać nowe technologie w warunkach ekstremalnych – wyjaśnia Carlos Tavares, dyrektor generalny ds. operacyjnych. – Nasze 30-letnie zaangażowanie w F1 pozwoliło nam zdobyć doświadczenie w dziedzinie downsizingu, zmniejszania oporów toczenia i rozwiązania kwestii chłodzenia silnika: są to atuty poprawiające sprawność energetyczną naszych pojazdów, niczego nie ujmujące z dotychczasowej przyjemności ich prowadzenia.
Renault po raz kolejny wyprzedziło ducha czasu, wykorzystując już od kilku lat swoją wiedzę z dziedziny F1 dla rozwoju silników seryjnych. Po tym jak 1,5-litrowy silnik turbo stał się prekursorem technologii downsizingu w F1 od końca lat 70., producent rozpoczął w 2007 roku prace nad rozwojem silników elektrycznych, stawiając sobie za zadanie wprowadzenie na rynek pełnej gamy samochodów elektrycznych o zerowej emisji spalin.
To wyzwanie Renault dotyczące samochodów elektrycznych nabiera większej wagi w świetle nowych przepisów FIA 2014. Formuła 1 pozwoli Renault na jeszcze większe postępy w projektowaniu i konstruowaniu silników elektrycznych dla każdego.
Zwiększanie sprawności energetycznej silników w celu zmniejszenia zużycia paliwa
Od samego początku marka Renault dążyła do ciągłego poprawiania sprawności energetycznej swoich silników, między innymi poprzez downsizing możliwy dzięki zastosowaniu w produkcji seryjnej turbosprężarki, która po sprawdzeniu się w sporcie, pozwoliła zwiększyć wydajność silników, a tym samym zmniejszyć spalanie. Marka nieustannie wprowadzała innowacyjne rozwiązania w celu poprawy sprawności energetycznej silników. Była prekursorem downsizingu, a jej idée fixe stało się oferowanie silników o coraz niższym zużyciu paliwa.
Dzięki opanowaniu technologii poprawy sprawności energetycznej silników, Renault jest w pełni przygotowane do podjęcia podwójnego wyzwania: marka chce zostać wiodącym konstruktorem w 100% elektrycznych silników przy jednoczesnym przesuwaniu barier w downsizingu silników termicznych. Producent zdecydowanie zamierza zostać europejskim liderem pod względem obniżania zużycia paliwa i emisji CO2: emisja spalin silników gamy Renault, która dzisiaj wynosi 134 g, spadnie do 120 g w roku 2013, a w 2016 roku zejdzie poniżej 100 g.
Ważne daty:
1925 r.: Renault ustanowił pierwszy rekord w oszczędnym zużyciu paliwa samochodem 6CV, który spalił jedynie 3,6 l benzyny na 100 km przy prędkości 90 km/h;
1947 r.: dzięki małemu 4-cylindrowemu silnikowi o pojemności 747 cm³ o zoptymalizowanej sprawności, Renault 4CV spalał zaledwie 5,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h, co sprawiło, że stał się on samochodem rodzinnym okresu powojennego;
1980 r.: Renault 5 GTL z silnikiem „Cléon Fonte” zaprojektowanym do pracy na niskich obrotach spalał 4,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h;
1987 r.: prototyp Vesta był pierwszym pojazdem, który spalał poniżej 3 l/100 km;
2000 r.: firma Renault wprowadziła innowację – silnik wysokoprężny wykonany w technologii downsizingu z systemem bezpośredniego wtrysku, o pojemności 1,5 l, podczas gdy konkurencja konstruowała wciąż jeszcze silniki o pojemności 1,9 lub 2 l. W ciągu 10 lat, dzięki stałemu ulepszaniu produktów, firmie Renault udało się zmniejszyć zużycie paliwa o prawie 1 l przez najlepiej sprzedający się silnik, który dzisiaj w modelach Clio i Mégane zużywa 3,4 l/100 km.
W 2011 roku Renault rozpoczyna następny etap w tej dziedzinie, projektując silniki Energy.
Firma Renault, mając w swoim dorobku 10-krotny tytuł Mistrza Świata Konstruktorów, wykorzystuje doskonałość technologiczną zdobytą na torach wyścigowych do opracowania i rozwoju nowej gamy silników, odwołując się do umiejętności inżynierów Formuły 1. Ojcowie sukcesu silnika V10 Renault z lat 90. – Philippe Coblence i Jean-Philippe Mercier – są odpowiedzialni za prace nad rozwojem silników Energy dCi 130 i Energy TCe 115.
Wykorzystali oni swoje doświadczenie na potrzeby produkcji seryjnej, jeszcze dalej posuwając technikę downsizingu dzięki rozwiązaniom technologicznym przetestowanym w F1. W silnikach Energy wykorzystano liczne rozwiązania technologiczne niespotykane w silnikach tej gamy, umożliwiające zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 25% w stosunku do obecnie produkowanych silników. Po raz kolejny silniki Renault są pod tym względem najlepsze w swojej kategorii.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze