Olivier Francois, dyrektor marki Fiat, nie zna historii motoryzacji. Tak może przynajmniej wynikać z jego wypowiedzi, w której pozwolił sobie na sformułowanie, że „Niemcy są kolebką motoryzacji”. Wyjątkowo dziwne słowa jak na Francuza, dziwne i nieprawdziwe.
Komentując sukces Fiata 500E w Niemczech Olivier Francois, dyrektor marki Fiat, powiedział że Niemcy to kolebka motoryzacji. To nieprawda. Motoryzacja, jeśli rozpatrywać to kategoriach pojazdów, zaczęła się we Francji. Pierwszy pojazd napędzany silnikiem, wtedy parowym, stworzył w Nicolas-Joseph Cugnot.
Cugnot był francuskim wynalazcą, który w 1770 roku zaprezentował pierwszy na świecie pełnowymiarowy i działający samobieżny mechaniczny pojazd lądowy, „Fardier à vapeur” – w rzeczywistości pierwszy na świecie samochód. Jeśli rozpatrujemy więc kwestię kolebki motoryzacji, gdzie ona się naprawdę zaczęła, była to Francja.
Pojazd ważył około 2,5 tony, miał dwa koła z tyłu i jedno z przodu, gdzie normalnie znajdowały się konie. Owo przednie koło podtrzymywało kocioł parowy i mechanizm napędowy. Jednostka napędowa była połączona przegubowo z „przyczepą” i była stamtąd sterowana za pomocą podwójnego uchwytu. Pojazd mógł poruszać się z prędkością niecałych 4 km/h.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów
Cugnot był nie tylko wynalazcą samochodu. We Francji doszło z jego udziałem do pierwszego wypadku samochodowego. W 1771 roku, kiedy to drugi prototyp pojazdu miał przypadkowo przewrócić ceglaną lub kamienną ścianę, część murów paryskiego Arsenału. Cugnot został aresztowany i skazany za niebezpieczną jazdę, co było pierwszym takim przypadkiem na świecie. Prawdziwy pirat drogowy!
To jednak nie koniec. Historia francuskiej motoryzacji jest niesamowita. W 1807 roku François Isaac de Rivaz wynalazł silnik spalinowy napędzany wodorem. W 1859 Jean Joseph Étienne Lenoir opracował silnik spalinowy. W 1884 Edouard Delamare-Deboutteville został uznany we Francji za konstruktora pierwszego samochodu napędzanego benzyną a rok później Amédée Bollée rozpoczyna produkcję pojazdów napędzanych parą. W 1890 roku Armand Peugeot produkuje czterokołowy samochód napędzany benzynowym silnikiem spalinowym Daimler. W 1903 Francja była liderem produkcji samochodów na świecie. Wyprodukowano wtedy ponad 30 tysięcy aut, w tym samym czasie w USA zaledwie 11 tysięcy…
Zobacz: Szukasz inspiracji do podróży samochodem? Poczytaj o naszych wyprawach
Niemcy bardzo długo pozostawały w tyle, jeśli chodzi o motoryzację. W Europie, po I Wojnie Światowej, to właśnie Francja była liderem świata motoryzacji, zarówno pod względem technicznym jak i ilości produkowanych samochodów. Zmieniło się to nieco później, jednak Niemcy kolebką motoryzacji nigdy nie byli.
Najnowsze komentarze