Po dwóch dniach zmagań zakończyła się Baja Europe – VI runda Rajdowych Mistrzostw i Pucharu Polski Samochodów Terenowych oraz V runda Dacia Duster Elf Cup 2019. Zawodnicy rywalizowali na bardzo trudnych trasach w okolicach Żagania, gdzie kopny piach i liczne pułapki na czołgowiskach mogły zatrzymać nawet doświadczone załogi. Dla uczestników RMPST i RPPST runda w Żaganiu była rozstrzygająca w rocznej klasyfikacji. Jak się okazało, w Dacia Duster Elf Cup także miała duże znaczenie.
Już od pierwszego, 68-kilometrowego odcinka specjalnego „Żagań” na prowadzenie wyszli Maciej Grabowski i Adam Binięda, zdobywając 5 minut przewagi nad kolejnymi zawodnikami DDEC. Na kolejnym przejeździe, zarówno w Dacia Duster Elf Cup jak i grupie S2 RPPST, triumfowali Magdalena Zając i Kazimierz Ruszel, ale ich przewaga nad liderami wynosiła tylko 34 sekundy. Na koniec dnia za ekipą Maciej Grabowski/ Adam Binięda uplasowali się Pascal Brodnicki i Ernest Górecki, którzy dwukrotnie zanotowali trzeci czas. Trzecia pozycja należała do Wojciecha Musiała i Daniela Siatkowskiego. Po uszkodzeniu chłodnicy z rywalizacji wycofali się: Grzegorz Brzeziński i Mieczysław Sobkiewicz.
Drugiego dnia zawodnicy mieli do pokonania krótką (32 kilometry), ale trudną technicznie próbę „34 Brygady Kawalerii Pancernej”. Pierwszy przejazd wygrał duet Zając/ Ruszel, a na drugiej pozycji przyjechali Brodnicki i Górecki. Liderzy klasyfikacji Grabowski/ Binięda stracili sporo czasu na zmianę koła. Ostatni odcinek specjalny był bardzo nerwowy dla Pascala Brodnickiego i Ernest Góreckiego bo pojawiła się szansa na odrobienie strat. Drugi przejazd nie przyniósł jednak niespodzianek. Najlepszy czas powtórnie uzyskał duet Zając/ Ruszel, wyprzedzając załogi: Grabowski/ Binięda i Brodnicki/ Górecki. Ze względu na uszkodzenia samochodu odcinka nie ukończyli Wojciech Musiał i Daniel Siatkowski.
W Dacia Duster Elf Cup 2019 Baja Europe (trzecie miejsce w grupie S2 RPPST) zwyciężyli Maciej Grabowski i Adam Binięda, którzy jednocześnie zostali wiceliderami klasyfikacji rocznej DDEC. Drugą lokatę zajęli Pascal Brodnicki z Ernestem Góreckim i wciąż prowadzą w cyklu Dacia Duster Elf Cup, ale ich przewaga stopniała do czterech punktów. Ostatni stopień podium przypadł Magdalenie Zając i Kazimierzowi Ruszelowi – zwycięzcom trzech odcinków specjalnych.
– Rywalizacja w Dacia Duster Elf Cup 2019 weszła w decydującą fazę. Zakończony właśnie Rajd Baja Europe okazał się niezwykle trudny i wyczerpujący, zwłaszcza dla samochodów – podkreślił Krzysztof Hołowczyc, mentor cyklu DDEC. – Faworyci ponownie udowodnili swoją klasę i dotarli do mety. Przed ostatnią rundą pucharu już tylko dwie załogi mają szanse na końcowe zwycięstwo. Finałowa runda, która zostanie rozegrana na początku listopada na Węgrzech, z pewnością będzie bardzo zacięta i emocjonująca.
– Pierwszego dnia udało się zebrać dość pokaźną przewagę czasową nad naszymi największymi konkurentami, co było dość komfortowe. Na drugim etapie kontrolowaliśmy sytuację i jechaliśmy z dużą uwagą, by nie uszkodzić auta. Nawet zmiana koła nie spowodowała zagrożenia i od początku do końca rajdu byliśmy jego liderami. Mamy cztery punkty straty, więc ostatnia runda będzie rozstrzygająca – powiedział zwycięzca rajdu Maciej Grabowski.
– Bardzo ciężki rajd i to nie dla nas, ale głównie dla samochodu. Warunki tutaj na poligonie były ekstremalne – komentował Pascal Brodnicki, kierowca z największą liczbą punktów w DDEC 2019. – O ile pierwszego dnia trasa była w miarę czytelna, to niedzielny odcinek był bardzo zdradliwy. Starałem się jechać spokojnie, by oszczędzać Dustera, ale na ostatnim przejeździe wstąpił we mnie diabeł i mocno przyspieszyłem, przez co uszkodziłem auto, zaliczając jednocześnie gorszy czas. Zakończyliśmy rajd na drugim miejscu i nadal prowadzimy w stawce, a to jest najważniejsze. Walczymy dalej i widzimy się na Węgrzech.
– Na pierwszym etapie mieliśmy problem i straciliśmy ponad 20 minut na odkopywanie samochodu – opowiadała Magdalena Zając – trzecia na mecie DDEC 2019 Baja Europe. Zostały jeszcze trzy oesy, więc musieliśmy odrabiać straty. Trzeba było pojechać szybko i tak się stało. Bardzo lubię trudne warunki i zróżnicowany teren, bo tam zyskuję. Trzy oesowe zwycięstwa to bardzo dobry wynik.
W klasyfikacji generalnej Baja Europe Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych zwyciężyli Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz, wyprzedzając załogi: Paweł Molgo/ Janusz Jandrowicz oraz Mirek Stocerz/ Rafał Marton. W Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych wygrali Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk. Drugie miejsce zajęli Tomasz i Filip Gołka, a trzecie Łukasz Kwaśniewski i Damian Figiel.
Ostatnia runda Dacia Duster Elf Cup – Raid of Champions odbędzie się w terminie 8-10 listopada na Węgrzech.
Wyniki Dacia Duster Elf Cup 2019/ Baja Europe:
1. Maciej Grabowski/ Adam Binięda 3:21:27
2. Pascal Brodnicki/ Ernest Górecki 3:30:35
3. Magdalena Zając/ Kazimierz Ruszel 3:31:08
Punktacja po V rundzie Dacia Duster Elf Cup 2019:
1. Brodnicki 71;
2. Grabowski/Binięda 67;
3. Rzeżuchowski/Jermakow 48;
4. Cebula 41;
5. Zając 34;
6. Musiał 33;
7. Brzeziński/Sobkiewicz 14;
8. Perzanowski/Pinkowski 12;
9. Soroczyńska 10;
10. Sznajder/Mroczek 1
Nagrodą główną dla zwycięskiej załogi cyklu Dacia Duster Elf Cup 2019 będzie wyjazd na rajd Dakar 2020 (w charakterze kibiców), a na zwycięzców poszczególnych rund czekają nagrody finansowe: I miejsce 3.000 zł, II miejsce 2.000 zł i III miejsce 1.000 zł. W ciągu sezonu zostanie rozegranych sześć rajdów, w których łączna długość odcinków specjalnych będzie miała około 1400 km. Uczestnicy Dacia Duster Elf Cup 2019 są klasyfikowani także w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych w Grupie S2. Zawody są rozgrywane równolegle z Rajdowymi Mistrzostwami i Pucharem Polski Samochodów Terenowych oraz Pucharem Świata FIA Cross-Country (Szczecin).
Harmonogram Dacia Duster Elf Cup 2019 (5 rund w Polsce i 1 na Węgrzech):
– I Kłodzki Rajd Samochodów Terenowych 7-8 czerwca 2019
– Polskie Safari 2-4 sierpnia 2019
– Baja Poland 29 sierpnia -1 września 2019
– Baja Szczecinek 20-22 września 2019
– Baja Europe 18-20 października 2019
– Raid of Champions 8-10 listopada 2019
Dacia Duster Elf Cup 2019 jest rozgrywany w ramach Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, z odrębną klasyfikacją i nagrodami finansowymi. Uczestnicy pucharu ścigają się identycznymi samochodami, mają zapewnione wsparcie serwisowe doświadczonych mechaników Overlimit i Hołowczyc Racing oraz mogą korzystać z rad Krzysztofa Hołowczyca. Rajdówki zostały zbudowane na bazie seryjnych aut z silnikami 1.5 dCi i startują w grupie S2, w której są dopuszczone ograniczone modyfikacje techniczne. Dzięki temu rywalizacja nie wymaga gromadzenia dużych budżetów. Sponsorem tytularnym pucharu jest marka Elf, a partnerem strategicznym Motrio. Partnerami mediowymi w sezonie 2019 są Onet i Przegląd Sportowy. Organizatorzy Dacia Duster Elf Cup to: Renault Polska, Polski Związek Motorowy, Overlimit Motors i Hołowczyc Racing.
www.daciadusterelfcup.pl
www.baja-europe.com
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze