Strefa Czystego Transportu w Warszawie obowiązuje w ścisłym centrum od 1 lipca. Obecnie na jej obszar nie mogą wjeżdżać samochody z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 oraz pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub nieodpowiadające standardom normy Euro 4 – z pewnymi wyjątkami.
W Polsce samochody w tym wieku stanowią bardzo duży odsetek. Według danych CARFAX, wśród używanych aut, dla których zażądano raportu historii pojazdu, co trzeci polski Diesel i co piąty samochód benzynowy nie spełnia kryteriów stref czystego transportu. Na tle innych krajów Polska okazuje się też prawdziwym zagłębiem aut z silnikami na olej napędowy.
Warszawska SCT obejmuje 37 kilometrów kwadratowych – większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Kolejne etapy strefy mają być wdrażane co 2 lata, aż do 2032 roku. SCT ma pojawić się jeszcze w bieżącym roku także w Krakowie. Kolejnym miastem, które rozważa wdrożenie SCT jest Wrocław, gdzie władze planują objąć strefą około 6% powierzchni całkowitej miasta, w centralnej jego części.
Ile aut nie spełnia dziś wymogów polskich Stref Czystego Transportu?
CARFAX wyliczył, ile weryfikowanych w bazie danych firmy samochodów z silnikiem benzynowym i Diesla już teraz nie spełnia kryteriów polskich Stref Czystego Transportu.
W 2024 w bazie CARFAX 46% weryfikowanych używanych aut stanowiły te napędzane wyłącznie benzyną, 37% zaś posiada silniki Diesla. Wśród samochodów z silnikiem benzynowym co 5 został wyprodukowany w 1997 roku lub wcześniej. Zgodnie z zasadami działania SCT – te pojazdy jako niespełniające normy Euro 2 – o ile nie należą do mieszkańców – nie mogą wjechać na wydzielony obszar w stolicy Polski, a w przyszłości – do kolejno wdrażanych stref, planowanych w Krakowie czy Wrocławiu. Na ten moment, wymogów SCT planowanej na 2026 rok, która obejmie standardy normy Euro 3, nie spełnia łącznie 23% używanych aut napędzanych benzyną.
Sytuacja jest trudniejsza dla użytkowników pojazdów z silnikiem Diesla. Wymogi stref ograniczają wjazd dla takich pojazdów, jeśli są starsze niż 19 lat. Z danych CARFAX wynika, że takich kryteriów nie spełnia teraz co trzecie używane, weryfikowane auto tego typu. Na ten moment, aż 45% używanych samochodów z silnikiem Diesla nie spełnia normy Euro 5 i nie mogłoby poruszać się po SCT, która wprowadzona będzie w 2026 roku. Norma ta zakłada, że w momencie wdrożenia strefy auto może mieć maksymalnie 17 lat, a więc rok produkcji nie może przekraczać 2009 roku.
Statystyki dla europejskich miast
Liczba europejskich miast, które wdrażają strefy czystego transportu stale rośnie. W 1996 roku było ich zaledwie trzy, a w 2022 – już 320 (dane Transport & Environment). Szacuje się, że do 2025 roku na Starym Kontynencie będzie ich aż 500. CARFAX sprawdził, ile aut używanych, weryfikowanych w bazie danych firmy, w Hiszpanii, Szwecji oraz Włoszech nie spełnia wymogów emisji spalin, które będą ograniczały wjazd na obszar kolejno wprowadzanych stref. Dane dotyczą samochodów, dla których zażądano raportu historii pojazdu CARFAX.
źródło: Carfax, edycja: redakcja
Najnowsze komentarze