Citroën AMI, homologowany we Francji w kategorii L6e, czyli czterokołowiec lekki, nie może być w Polsce używany przez osoby poniżej 18 roku życia z prawem jazdy kategorii innej niż B. To efekt zaniedbań ze strony Ministerstwa Infrastruktury, które nie przygotowało aktualizacji przepisów.
Prawo o ruchu drogowym mówi wyraźnie, że czterokołowiec lekki, którym można kierować z prawem jazdy kategorii Am, wydawanym od 14 roku życia, to pojazd o prędkości maksymalnej do 45 km/h i wadze do 350 kilogramów.
Potwierdza to policja, która w odpowiedzi na nasze pytania przesłała następującą informację:
„Informuję, że pojazd homologowany według kategorii L6e, to czterokołowiec lekki, o którym mowa w art. 2 pkt 42c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.), do kierowania którym uprawnia kat. AM prawa jazdy lub wyższa.
Zobacz: Aktualności ze świata Citroëna
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622, z późn. zm.), wymagany minimalny wiek do kierowania dla pojazdów określonych w prawie jazdy kat. AM, wynosi 14 lat.” czytamy w piśmie, które przesłał do nas inspektor Leszek Jankowski, naczelnik Wydziału Opiniodawczo-Analitycznego Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Citroën AMI jest za ciężki
Tłumacząc to na język polski, Citroën AMI nie spełnia wymogów przepisów obowiązujących w Polsce, ponieważ waży ponad 450 kilogramów, co automatycznie wyklucza go z kategorii czterokołowiec lekki, mimo posiadania odpowiedniej homologacji.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, wady i zalety. Spalanie
Tą niezgodność między prawem europejskim a polskim powinno usunąć Ministerstwo Infrastruktury, które jednak nie kwapi się do działania w tym zakresie. Ministerstwo nie odpowiedziało też na nasze pytania w tej sprawie, w związku z tym skierowaliśmy pismo z prośbą o podjęcie działań bezpośrednio do ministra Dariusza Klimczaka.
Nowe samochody Citroën. Promocje, wyprzedaże
Najnowsze komentarze