W miesiąc po potwierdzeniu przystąpienia do rywalizacji w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych od sezonu 2014, Citroën przedstawia model, którym na torach ścigać się będzie Sébastien Loeb. Citroën C-Elysée WTCC jest pierwszym samochodem zbudowanym według przepisów nowego regulaminu tej serii wyścigowej, przygotowywanego przez FIA na przyszły sezon.
26. września ubiegłego roku, przy okazji konferencji prasowej na Salonie Samochodowym w Paryżu, Frédéric Banzet, Yves Matton i Sébastien Loeb wspólnie ogłosili plany wzięcia przez Citroëna udziału w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Tuż przed tym wydarzeniem, w obecności dziennikarzy odbyła się światowa premiera modelu C-Elysée. W dziesięć miesięcy później poznajemy wspólną konsekwencję tych dwóch faktów: Citroën udostępnia pierwsze zdjęcia i informacje dotyczące modelu C-Elysée WTCC!
Citroën C-Elysée, sedan segmentu C, to efekt znakomitych kompetencji francuskiej marki w dziedzinie konstrukcji i jakości, kierowany w pierwszym rzędzie na rynki międzynarodowe cechujące się szybkim tempem wzrostu, takie jak kraje Ameryki Łacińskiej, basenu Morza Śródziemnego, Chiny i Rosja. Już obecnie C-Elysée wygrywa plebiscyty ogłaszane wśród klientów i z przekroczoną już liczbą rejestracji 30 tys. egz. przewyższa pierwotnie zakładane cele sprzedaży o ponad 30%.
„Wybór modelu C-Elysée jako bazy do przygotowania wersji wyścigowej do serii WTCC jest mocnym świadectwem naszej woli wykorzystania rywalizacji sportowej jako działania aktywnie wspomagającego rozwój handlowy naszej marki” – podkreślił Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Citroëna. – „Kalendarz Wyścigowych Mistrzostw Świata, obejmujący rundy w Ameryce Łacińskiej, Maroko, Chinach i Rosji, ma zasięg światowy i posłuży nam jako okazja do efektownego pokazania publiczności sportowej C-Elysée – modelu stanowiącego obecnie główne narzędzie naszej polityki rozwoju Marki”.
„Ze ściśle technicznego punktu widzenia, należało wybrać samochód o nadwoziu trójbryłowym, ponieważ sedany cechują się najlepszymi własnościami aerodynamicznymi. Również z tego powodu wybór modelu C-Elysée doskonale pasował do naszych planów” – dodał Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny Citroën Racing. – „Wychodząc od tego podstawowego założenia, mogliśmy stosunkowo łatwo stworzyć wersję wyczynową na bazie naszego modelu. Będzie to nasz pierwszy samochód tego typu, dlatego czeka nas wiele prób i testów, które zweryfikują słuszność dokonanych przez nas wyborów. Mamy przed sobą dużo pracy, ale dzięki temu wyzwanie, jakie podjęliśmy, jest dla nas szczególnie ekscytujące”.
C-Elysée WTCC, stojący nisko i szeroko na swoich 18-calowych kołach, sprawia imponujące wrażenie. W agresywnej partii przedniej z dolnym spojlerem dominuje grill atrapy z wydatnym logo Citroëna. Sportowego charakteru dodają karoserii mocno poszerzone błotniki przednie i tylne. Potężny spojler na klapie bagażnika ma za zadanie dociskać tylną oś do nawierzchni przy dużych prędkościach.
Pod maską Citroëna C-Elysée WTCC znajduje się benzynowy silnik 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem mieszanki, podobny jak w rajdowym DS3 WRC. Korzystając z większego dozwolonego ciśnienia doładowania, w wersji WTCC osiąga on moc 380 KM, którą sześciobiegowa skrzynia sekwencyjna przekazuje na przednią oś.
Już w kilka dni po przejechaniu pierwszych metrów, Citroën C-Elysée WTCC rozpoczął program testów badawczo-rozwojowych. Jego pierwsza publiczna prezentacja odbędzie się przy okazji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie (12-22 września).
Citroën C-Elysée WTCC – INFORMACJE TECHNICZNE KONSTRUKCJA: | |
Nadwozie samonośne, wzmocnione wielopunktową klatką bezpieczeństwa, spawaną z rur stalowych | |
Karoseria: | Ze stali i materiałów kompozytowych |
SILNIK | |
Typ : | Citroën Racing – 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem |
Średnica i skok tłoka: | 82×75,5 mm |
Pojemność skok. | 1.598 cm³ |
Moc maksymalna: | 380 KM przy 6.000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy: | 400 Nm przy 4.500 obr./min. |
Moc jednostkowa z 1 litra pojemności skok. | 237,8 KM/l |
Rozrząd: | Dwa wałki rozrządu w głowicy; 4 zawory na cylinder |
Zasilanie: | Bezpośredni wtrysk mieszanki sterowany systemem Magneti Marelli |
SPRZĘGŁO | |
Typ: | Dwutarczowe, z włókna węglowego |
PRZEKAZANIE NAPĘDU | |
Typ: | Napęd przedni |
Skrzynia biegów: | Sekwencyjna, sześciobiegowa Sadev, obsługiwana mechanicznie |
Mechanizm różnicowy: | Mechaniczny, samoblokujący |
HAMULCE | |
Przód: | Tarcze wentylowane o średnicy 380 mm, zaciski 4-tłoczkowe |
Tył: | Tarcze wentylowane o średnicy 300 mm, zaciski 2-tłoczkowe |
Rozdział siły hamowania: | Regulowany z kabiny |
ZAWIESZENIE | |
Typ: | z przody i z tyłu MacPherson |
Amortyzatory: | Regulowane |
UKŁAD KIEROWNICZY | |
Typ: | Przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem hydraulicznym |
KOŁA | |
Wymiary: | Felgi 10×18”, opony Yokohama Ø 660 x 275 |
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI | |
Długość / szerokość: | 4.577 mm / 1.950 mm |
Rozstaw osi: | 2.700 mm |
Rozstaw kół: | 1.750 mm (przód i tył) |
Zbiornik paliwa: | 50 litrów |
Masa: | Minimum 1.100 kg wraz z kierowcą (wymóg przepisów) |
Citroen
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze