Citroën C4 L będzie jednym z większych aut w swoim segmencie samochodów kompaktowych. Podąży za tym przestronność, a więc i komfort podróży. Jednocześnie trójbryłowe eleganckie nadwozie zapewni sporo prestiżu kojarzonego z tym typem sylwetki, co szczególnie w Chinach ma duże znaczenie. A przecież ten samochód zaprojektowano właśnie w Państwie Środka, w Centrum Stylu PSA zlokalizowanym w Szanghaju. Twórcy zamierzali stworzyć auto komfortowe, bezpieczne, pozwalające cieszyć się jazdą i bogatym wyposażeniem. I wygląda na to, że to się udało!
Citroën C4 L ma 4,62 metra długości, co oznacza, że jest – mimo podobnej sylwetki – o niemal 20 cm dłuższy od zaprezentowanego przez nas wcześniej modelu C-Elysée, który kierowany jest do nieco oszczędniejszych klientów w państwach Europy Środkowej i basenu Morza Śródziemnego. Na pierwszy rzut oka nie bardzo widać aż taką różnicę, co może wynikać także ze zwiększenia innych wymiarów. C4 L jest bowiem szerszy od C-Elysée (1,78 vs 1,71 metra) i minimalnie – o 3 cm – wyższy. Prezentuje się, moim zdaniem, bardziej atrakcyjnie, ale to nic dziwnego – choć gra w klasie kompaktów, to zarówno w Chinach, jak i w Rosji, będzie chętnie wybierany jako auto biznesowe. Wpływ na to będzie miało bogate wyposażenie, duża przestronność, świetne materiały wykończeniowe, ale też poniekąd stylistyka, inspirowana większymi modelami – C5 i C6. Widać to szczególnie po niebrudzącej się wklęsłej tylnej szybie.
Prestiż modelu podniosą także liczne chromowane elementy.
Wysoką jakość doceni zapewne także kierowca Citroëna C4 L. Stanowisko jego pracy wykończono nie tylko znakomitymi materiałami, ale i wyposażono w sterowanie wieloma elementami bogatego wyposażenia. Jak i w hatchbacku, tak w sedanie można zmieniać barwę oraz intensywność podświetlenia zegarów. Będzie to spora rzadkość na rynku chińskim, gdzie tego typu elementy do tej pory nie były zbyt dobrze znane.
Citroën C4 L produkowany jest z największą starannością i wykorzystaniem najnowszych technologii montażu samochodów. W trosce o właściwe przygotowanie modelu, przedseryjnymi egzemplarzami pokonano łącznie przeszło 4 miliony kilometrów, by wyłapać jak najwięcej potencjalnych słabych miejsc.
Projektanci zadbali o to, by na pokładzie C4 L podróżowało się naprawdę wygodnie. Największy w klasie* rozstaw osi wynoszący 2,71 metra (o 10 cm więcej, niż w Nowym C4 hatchback) pozwolił wygospodarować sporą przestrzeń zarówno dla pasażerów, jak i bagażową. 440 litrów, jakie mieści kufer (wg normy VDA), jest wartością co najmniej wystarczająca, a przecież dochodzi jeszcze sporo pojemności w licznie rozlokowanych wewnątrz auta schowkach.
O komfort podróży zadba klimatyzacja z trzema trybami pracy, a także – na niektórych rynkach – jonizator powietrza. Dużą wagę przywiązano do wyciszenia wnętrza, aby jazda była jeszcze przyjemniejsza.
Dzięki optymalizacji ustawień zawieszenia osiągnięto w Citroënie C4 L świetny kompromis pomiędzy charakterystycznym dla Marki komfortem, a pewnością prowadzenia. Współgra z tym dobrze zestrojony układ kierowniczy. W efekcie C4 L wzbudza zaufanie kierowcy żywo reagując na jego polecenia płynące z koła kierownicy.
Aby podróż była nie tylko komfortowa, ale i bezpieczna, wyposażono Citroëna C4 L w wiele elementów poprawiających te cechy. W zależności od rynku zbytu w C4 L można mieć m.in. system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania, kamerę cofania, automatyczne wycieraczki i światła, nawigację satelitarną z ekranem dotykowym i dwufunkcyjne reflektory ksenonowe.
Jeśli chodzi o samą nawigację, to wyposażona będzie ona w 7-calowy ekran, prezentacje trójwymiarowe, odtwarzacz DVD, zestaw Bluetooth® i możliwość podłączania urządzeń zewnętrznych. Będzie to więc prawdziwy kombajn multimedialny!
Pod maską też się będzie sporo działo… W zależności od rynku oferowane będą w Citroënie C4 L silniki benzynowe THP opracowane wspólnie z BMW Group. Moce tych jednostek przewidziane w C4 L oscylować będą w przedziale 150-170 KM, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm dostępny jest już przy 1.400 obr./min.! Nawet z sześciobiegowym automatem auto będzie miało atrakcyjne osiągi – dynamika nie powinna pozostawiać zbyt wiele do życzenia, jak na kompaktowego sedana.
W gamie pojawi się też nowy 136-konny silnik VTi (1.8 16v), który będzie mógł współpracować bądź z 5-biegową skrzynią manualną, bądź sekwencyjną automatyczną o sześciu przełożeniach. Ta jednostka napędowa oferowana będzie najprawdopodobniej tylko w Chinach.
Citroën C4 L jest projektem prawdziwie międzynarodowym. Projektowano go w Chinach, Rosji i Europie, testowano praktycznie na całym świecie, a produkowany będzie w pierwszej kolejności w Wuhan (Chiny) – od końca 2012 roku – i w Kałudze (Rosja) – od początku roku 2013. Nie wyklucza się uruchomienia produkcji w innych fabrykach PSA w kolejnych latach. Tym bardziej, że konstrukcja samochodu pozwala na dość szerokie konfigurowanie pojazdu w zależności od lokalnych potrzeb. I nie chodzi jedynie o kolory, czy wyposażenie ;-) ale także jednostki napędowe i – co ciekawe – typy zawieszeń! Hydropneumatyki jednak chyba nie należy się tu spodziewać…
* Dla przykładu: Renault Fluence: 2.702 mm, Chevrolet Cruze: 2.680 mm, Fiat Linea: 2.603 mm, Škoda Octavia: 2.578 mm
KG
zdjęcia: Citroën Citroen
Najnowsze komentarze