Ten samochód nie jest dostępny w Polsce, ani nawet w Europie, przynajmniej na terenie Unii, ale wzbudza spore zainteresowanie i spodziewamy się, że gdyby trafił do oferty w państwach Starego Kontynentu, to znalazłoby się wcale niemało nabywców tego modelu. Citroën C4 Lounge jest wprawdzie sedanem, a to w Europie coraz mniej popularne nadwozie w segmencie, w którym gra to auto, ale jestem przekonany, że sprzedawałby się całkiem znośnie.
Niestety – cieszyć się z tego samochodu mogą Chińczycy, Rosjanie, mogą też Brazylijczycy. Właśnie na ten ostatni, południowoamerykański rynek wjeżdża teraz Citroën C4 Lounge napędzany 173-konnym silnikiem 1.6 THP. Silnikiem dostosowanym do spalania zarówno benzyny, jak i etanolu, paliwa bardzo popularnego w Ameryce Łacińskiej. Co więcej – na etanolu moc maksymalna jest wyższa, niż podczas spalania benzyny i dlatego właśnie podajemy moc o takiej wartości.
Moc z silnika odbierana jest przez sekwencyjną automatyczną skrzynię biegów AISIN o sześciu przełożeniach. Citroën podaje, że jest ona o 7,5% bardziej ekonomiczna, niż w poprzednim rozwiązaniu, ale mam wrażenie, że w normalnym użytkowaniu jest to wartość pomijalnie mała.
Auto jest dostępne na rynku brazylijskim w cenie od 78.790 reali. Ma trzyletnią gwarancję i plan serwisowy w ustalonych cenach, dzięki czemu dużo łatwiej planować wydatki.
Dostosowanie silnika 1.6 THP do spalania etanolu pochłonęło trzy lata pracy kilkudziesięciu specjalistów, zarówno z Francji, jak i z centrum badawczo-rozwojowego PSA w Ameryce Łacińskiej. 40 samochodów testowych pokonało przeszło 600.000 km w najróżniejszych testach, w tym zmęczeniowych i wytrzymałościowych. Badano zachowanie zimnych silników i po ich rozgrzaniu, kalibrowano jednostkę pod kątem rozwijania mocy i emisji spalin – badań było bardzo wiele, i wreszcie jest – Citroën C4 Lounge z silnikiem 1.6 THP Flex 173 KM.
„Opracowując silnik 1.6 THP Flex skupialiśmy się na tym, by moc była rozwijana płynnie dając dużo radości z jazdy jednocześnie z niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo” – powiedział Frederico Frittoli odpowiedzialny za projekt C4 Lounge w Ameryce Łacińskiej.
Wśród zmian, jakie wprowadzono w jednostce 1.6 THP było przeprogramowanie map sterownika silnika. Dostosowano je do oczekiwań i gustów brazylijskich klientów, którzy lubią elastyczne jednostki napędowe. Bezpośredni wytrysk paliwa z ciśnieniami rzędu 200 barów pozwoliły zrezygnować z systemów grzewczych paliwa potrzebnych podczas rozruchu zimnego silnika. Stopień sprężania wzrósł z 10,2:1 do 10,5:1. Czujnik rodzaju paliwa potrafiący też wyliczyć w nim procent (ilość) etanolu pozwala dostosować pracę jednostki napędowej idealnie do tego, co i w jakich proporcjach zatankowano do baku.
W efekcie pracując na etanolu silnik generuje 173 KM przy 6.000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm dostępny jest w zakresie 1.400-4.000 obr./min., a przy 1.000 obr./min. kierowca ma do dyspozycji 156 Nm. W efekcie jazda C4 Lounge napędzanym tym silnikiem jest naprawdę przyjemna zapewniając imponującą elastyczność napędu.
Niemały w tym udział także nowoczesnej skrzyni biegów AISIN AT6 III. To najnowsza generacja tego typu podzespołów Jest lekka i kompaktowa w budowie, ma nowy konwerter momentu obrotowego i rozwiązania również pozwalające na ograniczenie zużycia paliwa. Zastosowano też rozwiązanie o nazwie RDT (redukcja poślizgu) zmniejszające drgania na biegu jałowym i również korzystnie wpływające na zużycie paliwa.
Lounge, to w wolnym tłumaczeniu przytulny, ładny pokój dzienny. Citroën C4 Lounge idealnie pasuje do swojej nazwy – ma 4,62 m długości, 1,78 m szerokości, 1,50 m wysokości i 2,71 m rozstawu osi. To zapewnia sporą przestrzeń wewnątrz, którą urządzono z naciskiem na wygodę i przyjemne wrażenia. Dzięki dbałości o szczegóły oraz bardzo dobremu wyposażeniu auto może śmiało konkurować z niejednym produktem wyższej klasy. Bagażnik o pojemności 450 litrów (wg normy VDA) jest całkiem spory jak na ten segment.
C4 Lounge oferuje wiele nowoczesnych, zwłaszcza na rynkach Ameryki Łacińskiej, elementów. Światła do jazdy dziennej wykonane w oparciu o LED-y, system Stop&Start, bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie, sterowanie wieloma elementami z kierownicy, deska rozdzielcza łącząca dwa światy –analogowy i cyfrowy… To nowoczesny samochód będący zaproszeniem do segmentu wyższego w cenie auta kompaktowego, bo tym w rzeczywistości jest C4 Lounge. To przestronny kompakt (w europejskim ujęciu) „podgryzający” auta klasy średniej.
Nie zabrakło takich elementów, jak zmiana koloru podświetlenia zegarów (od białego po niebieski), radioodtwarzacz z nawigacją MyWay z łączami Bluetooth®, USB i uniwersalnym, możliwość zamówienia zestawu audio marki Arkamys, kamera cofania, działający także po wyłączeniu silnika nawiew (długość pracy zależna od stanu naładowania akumulatora), czy elektryczny szyberdach.
Zadbano nie tylko o wyposażenie poprawiające komfort podróży, ale i o właściwości jezdne. Zawieszenie jest wprawdzie klasyczne – z przodu pseudo McPherson, trójkątne wahacze dolne, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe, z tyłu belka skrętna, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe. Prosto, tanio, komfortowo i bezpiecznie. Całość zestrojono tak, by nie rezygnując z komfortu zapewnić stabilność i pewność prowadzenia.
Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego pozwala na bardzo dobre czucie drogi, zapewnia właściwą precyzję prowadzenia i odpowiednią siłę wspomagania dostosowaną do prędkości – na parkingu wspomaganie jest duże, podczas szybkiej jazdy maleje. A przy niemałym rozstawie osi (praktycznie takim samym, jak dotychczasowy Passat B7!) średnica skrętu wynosi jedynie 11,1 metra.
O bezpieczeństwo dbają takie systemy, jak ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania i wspomaganiem hamowania awaryjnego, system stabilizacji toru jazdy (ESP) i wspomagania ruszania na śliskiej nawierzchni (ASR), sześć poduszek powietrznych, czy mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych.
C4 Lounge, to ciekawy samochód, który w dodatku otrzymał bardzo interesujący napęd. Brazylijczycy mają się z czego cieszyć.
KG; zdjęcia: Citroën Brasil
Najnowsze komentarze