Wiadomości

UOKiK: 12 egzemplarzy Renault Megane GrandCoupe do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-27
Wiadomości

Herbert Steiner przechodzi do Renault. Był wiceprezesem marek SEAT i Audi

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-26
Wiadomości

Milionowy Renault Trafic z fabryki w Sandouville! Trafił w ręce Holendra

autor Ryszard Olszewski
2023-05-23
Wiadomości

UOKiK: Opel Movano C – 56 egzemplarzy do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-26
Wiadomości

Abarth Metaverse Store: wciągające doświadczenie pozwalające poczuć adrenalinę i osiągi nowego Abartha 500e

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-22
Alpine

Alpine jednak nie z Lotusem

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-26
Wiadomości

UOKiK: 40 Peugeotów Boxer III do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-26
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën C5 X – premiera z historią w tle. Relacja z jazd próbnych, opinie, ocena

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-06-17
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 7 minut
1.4k 14
A A
27

W tym tygodniu odbyła się polska premiera dziennikarska Citroëna C5 X – najnowszego modelu francuskiej marki. Auto już wprawdzie można oglądać u wybranych dealerów Citroëna, ale jazdy dla mediów zorganizowano dopiero w tym tygodniu. I przyznam szczerze – na żywo ten samochód robi o wiele lepsze wrażenie, niż na zdjęciach.

Citroën C5 X jest autem reprezentującym markę w segmencie D. Nie jest jednak samochodem klasycznym, co idealnie wpisuje się w DNA Citroëna. Nie można tu mówić o sedanie, o kombi, czy o jakiejkolwiek klasycznej sylwetce. Niektórzy uznają go z jakiegoś powodu za fastbacka, ale to też nie jest właściwy typ nadwozia (fastbackami były np. Citroëny GS, CX, czy C6). Realnie Citroën C5 X jest hatchbackiem. W segmencie D nie jest to popularny typ nadwozia, ale po pierwsze Citroëny nigdy nie hołdowały mainstreamowi, a po drugie – C5 X nie jest klasycznym przedstawicielem segmentu D. To samochód nieco podniesiony, ale też nie SUV. To typowy przykład crossovera, czyli auta łączącego w sobie cechy różnych segmentów.

Czy takie połączenie trafi do odbiorców? Czy zechcą oni w ogóle zapoznać się z taką „krzyżówką”? Napiszę tak: z pewnością warto się temu modelowi przyjrzeć. Bo ma on sporą pulę zalet. Na razie, podczas krótkiej jazdy, trudno było ocenić C5 X pod każdym względem, z tym zaczekamy do pełnego kilkudniowego testu, niemniej jednak pierwsze oceny wystawić można.

ZNAKOMITY KOMFORT

Citroën od lat kojarzy się z komfortem. Nie dziwi więc, że konstruktorzy najwyraźniej tę cechę uznali za priorytetową. Wprawdzie zawieszenia hydropneumatycznego – przez lata swojej wizytówki – Citroën już nie stosuje, ale C5 X naprawdę ma tu sporo do zaoferowania. W zawieszeniu wykorzystano amortyzatory PHC™, które naprawdę skutecznie tłumią nierówności. Jechaliśmy drogą, którą na miejsce premiery przyjechałem swoim Kadjarem. Różnica między tymi samochodami była kolosalna! C5 X wybierał nierówności, jak dobre hudropneumatyki!

Citroën C5 X ma 4.805 mm długości i 2.785 mm rozstawu osi. Jest więc autem nieco dłuższym od C5 II generacji (o 26 mm), choć odrobinę krótszym od C5 II w wersji kombi (o 24 mm), ma za to mniejszy rozstaw osi – o 30 cm. C5 X jest od poprzednika wyższy o 34 mm, choć od kombi od centymetr niższy). Nowy model ma też większy bagażnik mieszczący 545 litrów (w C5 II było to 467 litrów, zaś w kombi 533 litry). Takie wymiary przekładają się na dobrą przestronność C5 X i w efekcie komfort podróży. Szerokością nadwozia C5 X jest bardzo zbliżony do C5 II.

Konstruktorzy skupili się mocno także na komforcie siedzeń, które wyposażono w dodatkową warstwę pianki o grubości 1,5 cm. Samochód może być wyposażony w funkcję masażu i wentylacji foteli, odsuwany fotel kierowcy, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, elektryczne sterowanie foteli, a pasażer jadący na kanapie po prawej stronie może nawet przesunąć przedni fotel przed sobą dla zapewnienia sobie większej ilości miejsca.

Dostęp do bagażnika ułatwia wielki otwór załadunkowy. Roleta przykrywająca kufer unosi się razem z pokrywą bagażnika, co ułatwia pakowanie i wypakowywanie bagaży, a dodatkowo w znacznym stopniu chroni wnętrze samochodu przed np. wiatrem.

Samochód jest też świetnie wyciszony, Nie dokonywałem pomiarów, bo nie było ku temu warunków – na pewno zrobię to, gdy auto trafi w moje łapki na standardowy test. Subiektywnie jednak wewnątrz jest cicho i przyjemnie. Zawieszenie też pracuje bezgłośnie. Na drogach szybkiego ruchu słychać w zasadzie tylko szum powietrza opływającego auto.

BOGATE WYPOSAŻENIE

Citroën C5 X oferowany jest w Polsce w czterech wariantach wyposażenia: Feel, Feel Pacj, Shine i Shine Pack. My mieliśmy do dyspozycji tę ostatnią, ale już w standardzie wyposażenie jest dobre. Oczywiście odmiana Feel, jako otwierająca cennik i mająca kusić klientów, dostępna jest wyłącznie z bazowym, 130-konnym silnikiem, ale podejrzewam, że zdecyduje się na nią niewielu klientów. Kosztuje ona 143.800 zł i jest pozbawiona m.in. aktywnego zawieszenia (ale PHC jest), niektórych elementów wyposażenia związanego z bezpieczeństwem, asystenta jazdy autostradowej, automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe i odwrotnie, czujników martwego pola, czujników parkowania z przodu, kamery cofania, relingów dachowych i systemu bezkluczykowego. Brak w niej też świateł przeciwmgłowych i podgrzewanej kierownicy oraz podgrzewanych foteli, nawigacji i HUD-a. Normalna sprawa.

Wersja Shine Pack jest naprawdę bogato wyposażona, ale trochę kosztuje. Wynika to z tego, że jest oferowana tylko z dwoma jednostkami napędowymi – albo 180-konnym benzyniakiem, albo 225-hybrydą plug-in. Ten pierwszy wariant jest wyceniany na co najmniej 177.800 zł (Shine), ewentualnie na 187.300 zł (Shine Pack), na ten drugi trzeba szykować minimum 200.300 zł (Feel Pack), ewentualnie 210.300 zł (Shine), zaś topowa odmiana (Shine Pack) kosztuje od 219.800 zł.

Po szczegóły wyposażenia odsyłam Was do cennika. Tam też znajdziecie aktualne wartości za poszczególne wersje. Wiadomo wszak, jak się ceny nowych aut dynamicznie zmieniają.

JAZDA

Wspominałem już, że Citroën C5 X jeździ komfortowo i cicho. Fotele faktycznie są wygodne, materiały wykończeniowe (wersja Shine Pack) zdecydowanie mogą się podobać, a spasowanie elementów kokpitu oceniam jako dobre. Niestety jazdy odbywały się przez podwarszawskie okolice, na południe od Piaseczna, w dużym ruchu, więc ciężko ocenić, jak naprawdę prowadzi się ten samochód na przykład w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Reakcje na gaz są dobre, automatyczna skrzynia biegów (manual w ogóle nie jest dostępny) działa jedwabiście i jej praca jest w zasadzie niezauważalna, siła hamowania jest właściwa i łatwa do dozowania, zaś widoczność z wnętrza pozwala świetnie orientować się w przestrzeni. Zużycie paliwa oscylowało poniżej 7,5 l/100 km, ale powtarzam – to nie do końca miarodajne informacje i ze szczegółami zaczekamy na dłuższy test.

PODSUMOWANIE

Citroën C5 X przypadł mi do gustu o wiele bardziej niż Citroën C4 III generacji. Na żywo robi dobre wrażenie, a jeździ naprawdę fajnie. Czy jednak faktycznie można go stawiać w jednym rzędzie w legendarnymi modelami takimi jak Traction Avant, DS, CX, XM czy C6? To były samochody bez wątpienia nowatorskie i C5 X też w jakimś sensie taki jest. Ale DS, CX , XM i C6 reprezentowały Citroëna w segmencie E, a to oczko wyżej, niż gra C5 X.

Aby podkreślić przywiązanie do komfortu importer zaprosił użytkowników zabytkowych Citroënów. Na prezentacji można było więc obejrzeć modele CX, XM, DS i unikatowego SM-a, a nawet się tymi samochodami przejechać (w roli pasażera).

W efekcie możemy więc mówić nawet o porównaniu z najnowszym modelem. Wiem, że pewnie niektórych urażę, ale pod pewnymi względami C5 X tym legendom specjalnie nie ustępuje! To naprawdę ciekawy samochód, ale – jak przystało na Citroëna – niewątpliwie nie dla każdego. Warto jednak dać mu szansę i przetestować go na jeździe próbnej u dealera!

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: KG, Citroën


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4 4 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

2023-05-28

UOKiK: 35 Citroënów Jumper III do serwisu

2023-05-26

Citroën Ami w Polsce! Rozmawiamy z właścicielem modelu. „To była miłość od pierwszego wejrzenia”

2023-05-25

Przełom na rynku samochodów osobowych? Dostępność aut wzrosła dwukrotnie, a ceny zaczęły się stabilizować

2023-05-25
Tagi: C5 XCitroen
Udostepnij477Tweet298Udostepnij84
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

27 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Nowy Peugeot 508 face lifting

    Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

    1119 udostępnienia
    Udostepnij 448 Tweet 280
  • Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

    4112 udostępnienia
    Udostepnij 1645 Tweet 1028
  • Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III

    421 udostępnienia
    Udostepnij 168 Tweet 105
  • Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

    358 udostępnienia
    Udostepnij 143 Tweet 90

Testy samochodów

Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 308 SW 1.6 HDi 90 KM – pojemne rodzinne kombi i jak się okazuje bezpieczne! Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-08-01
Renault Arkana
Renault - testy i opinie

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM 2021: bo zwykły SUV jest już passe. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-06-08
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 308 SW III PureTech 130 KM EAT8 GT – wyraziste i funkcjonalne kombi

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-06-09
Opel Vivaro-e
Opel

Test: Czy nowy Opel Vivaro-e to przyszłość dostaw w mieście? Pierwsza jazda

autor Małgorzata Kozikowska
2021-01-19
Renault - testy i opinie

Test: Renault Megane GrandCoupe 1.2 TCe 130 KM – atrakcyjny sedan w dobrej cenie. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-12-22

Najnowsze komentarze

  • Kierowca - Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III
  • Łukasz - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Lopel - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • CITRO - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

Zobacz też

Nowy Peugeot 308: szałowy wygląd, płynne multimedia i zaskakująco dużo frajdy z jazdy

5. urodziny Portu Łódź

Dacia Sandero 1.6 MPI 87 KM – test na dystansie 4500 kilometrów po Europie. Ile pali, jakie ma opinie?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
27
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.