niedziela, 29 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Citroën kontra Fiat. Przemysł samochodowy w Polsce w 1931 roku

Niewiele brakowało a to właśnie Andre Citroën stworzyłby w naszym kraju potężną fabrykę samochodów

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-05-15
w Historia
Czas czytania 2 minut
326 6
1
285
UDOSTĘPNIEŃ
949
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Dorożki samochodowe Citroën w Warszawie.

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

Sprawa stworzenia odpowiedniej placówki przemysłu samochodowego w Polsce stanowi już od dłuższego czasu troskę państwa. Pod auspicjami rządu zajmowały sie tą gałęzią przemysłu Państwowe Zakłady Inżynierii, dawniej C. W. S., oraz fabryka „Ursus”, przyczem od roku firmy te zostały sfuzionowane w ramach Państwow Zakładów Inżynierii. Inicjatywa w kierunku stworzenia przemysłu. samochodowego w Polsce w tych dwóch firmach była różna.

Państwowe Zakłady Inżynierii, a właściwie dawniej C. W. S. poszły drogą wytworzenia własnych konstrukcyj, „Ursus” zaś, przez nabycie licencji włoskiej fabryki Spa. Pod względem finansowym obie te fabryki opierały się na kapitałach państwowych. Już po sfuzjonowaniu się, Państwowe Zakłady Inżynierji zawarty umowę licencyjną z fabryką szwajcarską samochodów Saurer, otrzymując licencję na budowę samochodów ciężarowych o dużym tonażu oraz kredyt w wysokości 2,000.000 dolarów, gwarantowany przez skarb państwa. Umowa ta jednak nie rozwiązywała całokształtu zagadnienia. gdyż objęta tylko ciężkie typy samochodów ciężarowych, nie rozwiązując sprawy szybkich samochodów ciężarowych o małym tonaży oraz samochodów osobowych.

Z tych względów już od dłuższego czasu były prowadzone pertraktacje z szeregiem fabryk zagranicznych, mogące zapewnić przy sfinalizowaniu przedewszystkiem licencje i pomoc techniczną, a nawet pomoc finansową bądź w formie kredytów, badż zaangażowania kapitałów zagranicznych. Pertraktacje te były prowadzone na platform!e współpracy z Państwowemi Zakładami lnżynieri, lecz napotykały szereg zasadniczych trudności, wyłaniających się przy ustalaniu stopnia ryzyka technicznego i finansowego każdej ze stroni, wpływu na kierowanie przedsiębiorstwem, sposobie organizacji sprzedaży i jej finansowania.

Po szeregu wstępnych konferencyj w ściślejszych pertraktacjach wzięty udział tylko dwie firmy zagraniczne, mianowicie Citroen i Fiat. Citroen zaproponował rządowi stworzenie własnej fabryki samochodowej w Polsce z zaangażowaniem w tym celu własnego kapitału, podczas gdy „Fiat” chce udzielić licencji, pozostawiając ryzyko techniczne rządowi. Obie propozycje rozważane są obecnie przez czynniki miarodajne.

źródło: Słowo Polskie. 1931, nr 212

pisownia oryginalna

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-12-26 09:16:31.

3.7 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenFiathistoria
Udostepnij114Tweet71Udostepnij20
Poprzedni

Citroën C3 kontra Skoda Fabia i Hyundai i20: który jest lepszy?

Następny

Citroën Jumpy i bałkańska przygoda. „Coś gruchnęło, puknęło i Vananas zatrzymał się w miejscu” (cz. III)

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Citroen Jumper Vananas

Citroën Jumpy i bałkańska przygoda. "Coś gruchnęło, puknęło i Vananas zatrzymał się w miejscu" (cz. III)

Zabraknie baterii do samochodów elektrycznych - ostrzega Carlos Tavares. Czeka nas wielka podwyżka cen aut?

Nowe Maserati Grecale 2022

Poważny problem Stellantis. Fabryki koncernu na całym świecie stają z powodu braku podzespołów

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Wojtek - Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Yaro - Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • ernest - DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika
  • Anonimowo - Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Duster1 - Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Roman - Używane: Citroën C5 czy Ford Mondeo? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 21/2022
  • Anonimowo - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Grześ - Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Chip - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Piotr001 - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Kolejne problemy Stellantis. Urzędnicy USA zbadają warunki pracy w jednej z fabryk koncern w Meksyku
  • Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • Alpine A110 Rédélé. Limitowana seria supersamochodu
  • BWT Alpine F1 Team przed Grand Prix Monako
  • Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.