Sprawa stworzenia odpowiedniej placówki przemysłu samochodowego w Polsce stanowi już od dłuższego czasu troskę państwa. Pod auspicjami rządu zajmowały sie tą gałęzią przemysłu Państwowe Zakłady Inżynierii, dawniej C. W. S., oraz fabryka „Ursus”, przyczem od roku firmy te zostały sfuzionowane w ramach Państwow Zakładów Inżynierii. Inicjatywa w kierunku stworzenia przemysłu. samochodowego w Polsce w tych dwóch firmach była różna.
Państwowe Zakłady Inżynierii, a właściwie dawniej C. W. S. poszły drogą wytworzenia własnych konstrukcyj, „Ursus” zaś, przez nabycie licencji włoskiej fabryki Spa. Pod względem finansowym obie te fabryki opierały się na kapitałach państwowych. Już po sfuzjonowaniu się, Państwowe Zakłady Inżynierji zawarty umowę licencyjną z fabryką szwajcarską samochodów Saurer, otrzymując licencję na budowę samochodów ciężarowych o dużym tonażu oraz kredyt w wysokości 2,000.000 dolarów, gwarantowany przez skarb państwa. Umowa ta jednak nie rozwiązywała całokształtu zagadnienia. gdyż objęta tylko ciężkie typy samochodów ciężarowych, nie rozwiązując sprawy szybkich samochodów ciężarowych o małym tonaży oraz samochodów osobowych.
Z tych względów już od dłuższego czasu były prowadzone pertraktacje z szeregiem fabryk zagranicznych, mogące zapewnić przy sfinalizowaniu przedewszystkiem licencje i pomoc techniczną, a nawet pomoc finansową bądź w formie kredytów, badż zaangażowania kapitałów zagranicznych. Pertraktacje te były prowadzone na platform!e współpracy z Państwowemi Zakładami lnżynieri, lecz napotykały szereg zasadniczych trudności, wyłaniających się przy ustalaniu stopnia ryzyka technicznego i finansowego każdej ze stroni, wpływu na kierowanie przedsiębiorstwem, sposobie organizacji sprzedaży i jej finansowania.
Po szeregu wstępnych konferencyj w ściślejszych pertraktacjach wzięty udział tylko dwie firmy zagraniczne, mianowicie Citroen i Fiat. Citroen zaproponował rządowi stworzenie własnej fabryki samochodowej w Polsce z zaangażowaniem w tym celu własnego kapitału, podczas gdy „Fiat” chce udzielić licencji, pozostawiając ryzyko techniczne rządowi. Obie propozycje rozważane są obecnie przez czynniki miarodajne.
źródło: Słowo Polskie. 1931, nr 212
pisownia oryginalna
Originally posted 2020-12-26 09:16:31.
Najnowsze komentarze