Citroën BX, samochód rodzinny z lat 80. o zachwycającej stylizacji włoskiego nadwozia Bertone, wyprodukowany w liczbie ponad 2,3 mln sztuk, był prawdziwym sukcesem handlowym i przyczynił się do rozwoju Citroëna w segmencie klasy wyższej-średniej w latach 1982-1994.
Citroën świętuje 40-lecie modelu BX a my wraz z nim bo właśnie od BX Image rozpoczęła się niezwykła historia także naszego portalu. Oto informacje prasowa Stellantis:
BX ma bogatą i nieoczekiwaną historię w życiu Citroëna i motoryzacji, odzwierciedlającą sukces handlowy, jaki odniósł w ciągu 12 lat istnienia. Dziś oczywiście zachowuje swoje miejsce w sercach kierowców i kolekcjonerów, którzy nie omieszkają z entuzjazmem świętować jego 40-lecia. Z tej okazji eksperci stowarzyszenia L’Aventure Citroën zapraszają wszystkich entuzjastów do ponownego odkrycia BX w sobotę 24 września w Konserwatorium Citroëna w Aulnay-sous-Bois.
Start pod wieżą Eiffla
Był 23 września 1982 roku i gdy zapadła noc, ogromny tłum wtargnął na Champ-de-Mars, ich oczy zwróciły się w kierunku pierwszego piętra wieży Eiffla, gdzie zawieszona była gigantyczna drewniana skrzynia z napisem “Voilà la nouvelle Citroën”. W zawrotnym pokazie światła i dźwięku drewniana skrzynia powoli zsuwa się na ziemię. Korpus wreszcie się otworzył, BX został odsłonięty i rozpoczął swoją bajeczną karierę przy gromkich brawach, a wieża Eiffla została ozdobiona podwójnymi szewronami i otulona fajerwerkami.
Kilka dni później, 30 września 1982 r., w Porte de Versailles otwarto 69. Paryski Salon Samochodowy, rozpoczynając tym samym marketing BX i ustanawiając go jedną z niekwestionowanych gwiazd wystawy.
Projekt “xb”
Zapoczątkowany w 1978 roku pod nazwą kodową “XB” projekt Citroëna BX doczekał się ostatecznej specyfikacji w listopadzie 1979 roku. Główne cele przypisane przyszłemu BX-owi miały pozwolić na to, aby był on rozpoznawany jako nowoczesny, niekonwencjonalny pojazd z naciskiem na innowacyjność. BX miał być samochodem z napędem na przednią oś, poprzecznym silnikiem i niską masą, która miała zapewnić dobre przyspieszenie i niskie zużycie paliwa, co byłoby ekonomiczne w kontekście tamtych czasów. Jak wszystkie samochody Citroëna z najwyższej półki w tym okresie, BX miał być wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie gwarantujące komfort i nienaganną przyczepność na drodze. BX miałby mieć pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback.
Rozwój będzie prowadzony przez centrum techniczne Vélizy, które zainwestuje w CAD (projektowanie wspomagane komputerowo), aby przyspieszyć zbieżność konstrukcji i optymalizację osiągów. Z takim narzędziem BX osiągnie dobry współczynnik aerodynamiczny 0,34. Dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu materiałów kompozytowych w takich elementach jak zderzaki, pokrywa bagażnika, maska i panele boczne, BX waży zaledwie 885 kg. Jako pierwszy pojazd ery PSA, BX będzie czerpał silniki z banku silników grupy. Dzięki mocnym silnikom (62 KM i 72 KM 1360 cm3, 90 KM 1580 cm3), BX był zaskakująco dynamiczny.
Linia sukcesu
Wraz z modelem BX, Citroën postawił sobie podwójny cel: wejście na rynek pojazdów klasy wyższej-średniej i przejęcie kontroli nad GSA. Aby to osiągnąć, BX będzie opierał się na poważnych argumentach technicznych, które zagwarantują komfort, dynamikę i ekonomię użytkowania, a także na nowej sylwetce o przełomowym designie.
Przy projektowaniu BX Citroën zwrócił się do słynnego włoskiego konstruktora nadwozi Bertone. Projektant Marcello Gandini (ojciec Miury, Countacha i Stratosa) zaproponował oryginalną linię, skrojoną na miarę, ale pozbawioną ekscentryczności, która wyróżniała się w ówczesnym krajobrazie motoryzacyjnym, ale która miała charakteryzować BX. We wnętrzu uderzała również futurystyczna deska rozdzielcza inspirowana modelem CX, z charakterystycznymi elementami, takimi jak satelity po obu stronach jednoramiennej kierownicy czy podświetlany rolkowy obrotomierz.
Zdecydowanie nowoczesny i pełen atutów BX natychmiast przekonał prasę, uwiódł klientelę Citroëna i zdobył nowych klientów: to był prawdziwy sukces handlowy. Produkowany w zakładach Rennes La Janais w Bretanii i Vigo w Hiszpanii, sprzedano 2 337 016 sztuk przed zaprzestaniem produkcji w czerwcu 1994 roku. Jako jeden z najlepiej sprzedających się samochodów Citroëna, BX niewątpliwie przyczynił się do odrodzenia marki Citroën w latach 80.
Bogate życie BX
12 lat, w których BX był na rynku, upłynęło pod znakiem licznych zmian nadwozia. W 1985 roku do gamy dołączyło eleganckie rodzinne kombi, dłuższe o 17 cm od sedana i nazwane Evasion, podobnie jak wersja firmowa, która pojawiła się rok wcześniej. W 1987 roku miała miejsce gruntowna zmiana stylizacji, w wyniku której BX zyskał złagodzoną linię nadwozia i całkowicie nową deskę rozdzielczą.
Wyposażenie nie zostało pominięte: szyberdach, klimatyzacja, cyfrowe instrumenty, aksamitna tapicerka, aluminiowe felgi, cyfrowy zegar, komputer pokładowy, pozwalają BX pozostać wiernym swojemu wizerunkowi nowoczesnego pojazdu.
Mechanicznie BX pozostanie w czołówce technologii z silnikami rozwijającymi moc do 160 KM, elektronicznym wtryskiem wyposażonym w katalizator z sondą lambda, silnikiem wysokoprężnym, automatyczną skrzynią biegów, stałym napędem na 4 koła i układem hamulcowym z ABS. Oferowana będzie nawet limitowana seria 200 sztuk cywilnej wersji samochodu wyścigowego BX 4 TC Group B (2141 cm3, 200 KM, 220 km/h).
Karierę BXa będą też wyznaczać liczne edycje limitowane (Tonic, Image, Calanque, Leader itd.), w tym słynny Digit z w pełni cyfrowym zestawem wskaźników.
Wiedziałeś o tym?
- Startowa kampania reklamowa, zaprojektowana przez Jacquesa Séguéla, przedstawia BX jako samochód, który żyje, myśli i oddycha. Było to oczywiste nawiązanie do różnych odgłosów i ruchów generowanych przez hydropneumatyczne zawieszenie.
- W 1985 roku Citroën jako pierwszy francuski producent zaoferował automatyczną wersję z silnikiem Diesla. W 1987 roku Citroën wprowadził do produkcji pierwszy francuski samochód wyposażony w silnik 16-zaworowy. Za każdym razem był to BX!
- BX, zawsze na czele technologii, był pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem, w którym zastosowano maskę z kompozytu poliestrowego z włókna szklanego, klapę tylną z wtryskiwanego kompozytu poliestrowego z włókna szklanego, klejoną tylną szybę i reflektory z dwoma homofokalnymi powierzchniami odbijającymi.
Parametry pierwszych modeli
BX – BX 14 E – BX 14 RE | BX 16 RS – BX 16 TRS | |
Długość | 4230 mm | |
Szerokość | 1650 mm | |
Wysokość | 1358 mm | |
Bagażnik | 444 l | |
Pojemność zbiornika | 44 l | |
Masa minimalna | 885 kg | 950 kg |
Pojemność silnika | 1360 cm3 | 1580 cm3 |
Moc | 72 KM à 5700 t/mn
(62 KM à 5500 t/mn dla BX) |
90 KM à 6000 t/mn |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h | 15,6 s | 11,3 s |
Prędkość maksymalna | 155 km/h | 176 km/h |
Cena z roku premiery we frankach | 48 900 Fr – 51 200 Fr – 53 000 Fr | 55 900 Fr – 59 800 Fr |
Najnowsze komentarze