Otóż za to wiekopomne osiągnięcie uznano silnik TDI V6 o mocy 233 KM, który w Genewie pokazano we wspomnianym Phaetonie. Motor ten dostępny będzie w tej limuzynie w początkach lata. Czemu o nim piszemy? Bowiem media zachwycają się rewelacyjnie niską – jak na tę klasę samochodów – emisją dwutlenku węgla. A jaka jest ta wartość? Otóż wynosi ona 259 g/km. Czy to dużo, czy mało?
Zadzwoniłem do Citroën Polska i uzyskałem dokładne informacje na temat emisji dwutlenku węgla przez flagową limuzynę C6. Oczywiście do porównania wybiorę tylko jeden silnik, odpowiadający konstrukcją i zbliżony mocą do jednostki, jaką dopiero zapowiedziano w Phaetonie. Odrzucam czterocylindrowego diesla 2.2 HDi oraz widlastą szóstkę 3.0i. Na placu boju pozostaje silnik 2.7 HDi V6.
Otóż jednostka ta, oferowana przecież od początku sprzedaży C6, emituje średnio 230 g/km CO2. Silnik obecny w PSA od dobrych dwóch lat jest więc dopiero doganiany przez „rewolucyjną technologię” niemieckiego Volkswagena. I czym tu się szczycić? My o tym wiemy od dawna i dlatego co jakiś czas informujemy Was o przepaści, jaka dzieli Francuzów od Niemców w zakresie konstrukcji ekologicznych, zwłaszcza w samochodach z porównywalnych przedziałów cenowych.
Dla ciekawości dodam, iż benzynowa widlasta jednostka 3.0i z C6 emituje jedynie 266 g/km CO2*, zaś czterocylindrowy diesel 2.2 HDi „wypluwa” do atmosfery tylko 175 g/km CO2*.
Warto podkreślić, iż omawiany volkswagenowski silnik V6 TDI wykonany jest w technologii common-rail, co oznacza, że – zwłaszcza w większych jednostkach – koncern VAG zarzucił swoje przestarzałe pompowtryskiwacze o kiepskiej kulturze pracy. Prawdopodobnie wkrótce common-raile trafią też do mniejszych diesli Audi, Volkswagena, Seata i Škody. Ale tą zmianą VAG raczej specjalnie się nie chwali…
Warto przy okazji dodać, iż obecnie oferowany Phaeton z dieslem pod maską (jeszcze tym starszej generacji) kosztuje (wg strony www Volkswagena) od 313.690 zł. Co – może myślicie, że C6 i Phaeton, to nie ta sama klasa? Owszem – ta sama. Wprawdzie Volkswagen pcha do tego modelu także (benzynowe) silniki ośmio- i dziesięciocylindrowe, ale silnik, to nie wszystko. Niektórymi wymiarami C6 ustępuje wprawdzie Phaetonowi (jest krótszy o niemal 15 cm i węższy o ponad 4 cm), ale już rozstawem osi Citroën góruje nad Volkswagenem – o prawie 2 cm. A właśnie rozstaw osi zwykło się oceniać plasując auta w poszczególnych klasach. Citroën jest też zauważalnie tańszy, oryginalniejszy, bardziej klasowy. Bo o komforcie hydropneumatycznego zawieszenia, to nie będziemy nawet wspominać…
* oczywiście są to wartości średnie
KG
Najnowsze komentarze