• Najnowsze

Citroën w PRL: wujaszek, szef klubu Cytrynki. Historia niesamowita

2021-02-05

Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ

2021-02-26
Nissan Qashqai

Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!

2021-02-26

Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona

2021-02-26

Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi

2021-02-26

Peugeot e-208 Elektrycznym Biznesowym Samochodem Roku 2021

2021-02-26
Fiat Punto Cross

Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?

2021-02-26
Peugeot, logo, dealer

Peugeot: nowe logo, wygląd salonów dealerskich i nowa strona internetowa

2021-02-26
Peugeot 308 2021

Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!

2021-02-26
Citroen C4

Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie

2021-02-25
Peugeot 308

Peugeot ujawnił nowe logo! Powrót do korzeni

2021-02-25
piątek, 26 lutego, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Citroën w PRL: wujaszek, szef klubu Cytrynki. Historia niesamowita

Małgorzata Karolina Piekarska Małgorzata Karolina Piekarska
2021-02-05
w Historia
Czas czytania4min
117 2
2
115
UDOSTĘPNIEŃ
340
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Stellantis mógł powstać już wcześniej. Mariaż z Fiatem, kulisy porozumienia Peugeot – Citroën – Chrysler z 1978 roku

Kartka z kalendarza: 40 lat Peugeota 505

Nowy polski wątek w historii Citroëna. Inżynier Kazimierz Kazimierczak.

zebrania kola citroenW PRL nawet jak się miało pieniądze, to kupno auta graniczyło z cudem. Trzeba było mieć talon, albo okazję, albo znajomości, albo szczęście. W PRL samochody bowiem mieli nieliczni. Między innymi Bogdan Szenk, do którego mówiłam wujku, choć powinnam dziadku, bo był tak naprawdę ciotecznym bratem mojej babci. Bogdan był nie tylko właścicielem samochodu, to jeszcze było to auto zachodnie, a on działał w Automobilklubie Warszawskim i to, jako prezes jednego z kół

Wuj Bogdan Szenk, od kiedy sięgam pamięcią, kochał samochody. Kochał do tego stopnia, że po prostu musiał mieć auto. Patrząc na dzisiejszą Polskę trudno wyobrazić sobie, że jeszcze 50 lat temu rzadko, kto miał własny samochód. Wuj Bogdan jednak miał. Na początku lat 60-tych kupił z demobilu Citroena BL 11 rocznik podobno 1945 lub 1946.

W ten sposób stał się jednym z niewielu na własnej ulicy ludzi, którzy mogli poszczycić się własnymi czterema kółkami.
– To było bardzo stare auto więc ciągle wymagało napraw – wspomina Olgierd, jego syn, a mój kuzyn, który z dzieciństwa zapamiętał, że wszystkie wyprawy citroenem poza miasto wiązały się w pewnym momencie z widokiem ojca leżącego pod stojącym na poboczu drogi unieruchomionym samochodem.  – Było przy nim więcej roboty niż był wart. Najbardziej męczyło odpalanie go na korbkę.

Ale… wuj Bogdan był z wykształcenia inżynierem. Pracował w Centrum Badań Jądrowych, które początkowo mieściło się w Pałacu Kultury i Nauki, jednak jak głosi stugębna plotka, ktoś potknął się kiedyś niosąc szklane fiolki z radioaktywną substancją, stłukł je, wtedy ażeby uniknąć skażenia centrum stolicy, to Centrum Badań Jądrowych przeniesiono pod Warszawę do Świerku niedaleko Otwocka. W każdym razie inżynieryjna wiedza przydawała się wujkowi nie tylko do badan jądrowych, ale i prac nad usprawnianiem ukochanego auta.

– Ojciec ciągle tego Citroena przerabiał i reperował – wspomina Olgierd. – W warszawskim automobilklubie zawiązał koło Citroena. Zrobił to tak naprawdę po to, by łatwiej sprowadzać do niego części. Był prezesem koła Citroena, a wiceprezesem jego kolega z Falenicy.

Cóż… wtedy o części do takich aut nie było łatwo. W papierach po wujku zachowały się szkice pism do Citroena do Francji. W swoim citroenie wuj Bogdan w pewnym momencie nawet silnik sam remontował. Całe auto pielęgnował zaś tak, że w każdy remont angażował wszystkich domowników. Synowie np. pomagali w malowaniu auta! Pod koniec swego żywota w rękach wujka właściwie ów citroen wyglądał, jakby był całkiem nowy. Nawet opony miał sprowadzone z Francji oryginalne Dunlop. Jedyną starą rzeczą w nim były siedzenia. Olgierd do dziś wspomina, że bardzo niewygodne i porwane. Wujek myślał wprawdzie o tym, by przerzucić do auta siedzenia z dużego fiata, ale ostatecznie się na to nie zdecydował.

bogdan z cytrynka
Wuj Bogdan, jako dumny pan Prezes koła Citroena

W 1974 roku wujek Citroena sprzedał, bo samochód palił strasznie dużo benzyny (niebieskiej etyliny 78), a nadarzyła się okazja, by kupić malucha, czyli auto marzenie Kowalskiego. Auto, które w porównaniu z citroenem nie paliło prawie nic. Samochód od wujka kupił jakiś napalony student i dał za niego, (podobno bez szemrania), 20 tysięcy złotych, na co jest dowód w postaci aktu sprzedaży. W wujkowym archiwum po Citroenie zostały zdjęcia i dokumenty. Wiadomo z nich na przykład to, że sekcja Citroena Automobilklubu Warszawskiego spotykała się w trzeci poniedziałek miesiąca…

Zapraszam teraz w podróż w czasie. Proszę zobaczyć dawne zloty miłośników Citroena. Oglądając dokumenty proszę wyobrazić sobie te ministerialne gabinety, których właściciele przerzucają setki pism od ludzi, pragnących rozstać się ze starymi citroenami, fordami etc. i stać się posiadaczami… „zaporożca”, bo do niego łatwiej sprowadzić części. Proszę wyobrazić sobie tych ludzi, otwierających listy z ministerstwa i znajdujących tam odmowę przyznania talonu na to auto. Proszę sobie wyobrazić te rozpaczliwe próby szukania części i wielotygodniowe czekanie na nie z unieruchomionym autem. Brr… Wszystko w galerii poniżej.

Galeria

Newsletter

Originally posted 2018-01-04 09:45:17.

5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 2CVCitroenKlub Cytrynki
Udostepnij54Tweet26Udostepnij7
Poprzedni

Na pokładzie DS 4 – pierwsze wrażenia z prezentacji luksusowego kompaktu

Następny

Dzisiaj rocznica urodzin Andre Citroëna. To święto fanów francuskiej motoryzacji.

Małgorzata Karolina Piekarska

Małgorzata Karolina Piekarska

Dziennikarka prasowa i telewizyjna, pisarka, blogerka. Prawo jazdy zrobiła jako nastolatka, bo śniło jej się, że kradnie w nocy ojcu auto i jeździ po mieście... W domu uznano, że lepiej niech zrobi prawo jazdy zamiast kraść samochody. Nawet jeśli to tylko sen...

Następny
Andre Citroen

Dzisiaj rocznica urodzin Andre Citroëna. To święto fanów francuskiej motoryzacji.

Peugeot 508

Test: Peugeot 508 SW 1.6 PureTech po przejechaniu 10.000 km. Subiektywna opinia czytelnika

Test: Nowy Citroën C4 to świetne auto na polskie drogi. Ale komfort!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Kamil o Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ
    • Kamil o Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie
    • Kamil o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Tom o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Gdzie te zdjecia o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Dawid o Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!
    • pawel27 o Marki francuskie w Polsce – sprzedaż w dwóch pierwszych dekadach lutego 2021
    • Daniel o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Wiesław o Dacia pozostaje marką budżetową. Przystępne ceny, jeszcze lepszy stosunek kosztów do możliwości!
    • Adam o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ
    • Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!
    • Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona
    • Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi
    • Peugeot e-208 Elektrycznym Biznesowym Samochodem Roku 2021
    • Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Peugeot: nowe logo, wygląd salonów dealerskich i nowa strona internetowa
    • Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie
    • Peugeot ujawnił nowe logo! Powrót do korzeni


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    2
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.