Jak wiecie mamy w redakcji używanego Citroena Xantię, kupiliśmy go od pierwszego właściciela, który wygrał do w konkursie Super Expressu. Od czasu do czasu informujemy Was, co przy nim robimy, aby pokazać prawdziwe koszty utrzymania takiego auta, które z powodzeniem może pełnić rolę yougtimera. Komentarze pod tymi artykułami pokazują, że wśród użytkowników samochodów z zawieszeniem hydropneumatycznym krąży wiele mitów, które mogą odstraszać od zakupu. Jednym z popularniejszych mitów jest brak możliwości naprawy zaworu hamulcowego. Ale czy tak naprawdę jest? Okazuje się, że nie!
1. Niektóre elementy układu zawieszenia do Citroena są nie do dostania a ich brak unieruchomi samochód?
Nieprawda. Praktycznie wszystkie podzespoły, pracujące w układzie hydraulicznym, można naprawić lub zregenerować. Potrzebna jest do tego odpowiednia wiedza i zaplecze techniczne. W Polsce funkcjonują firmy, które to realizują. Będziemy je przedstawiać w kolejnych materiałach.
2. Zawór hamulcowy do Citroena z zawieszeniem hydropneumatycznym jest tak precyzyjnie wykonany, że nie da się go naprawić po tym, jak się zużyje?
Nieprawda. Zawór hamulcowy można naprawić. Operacja ta jest skomplikowana, czasochłonna a do tego przeprowadzana ręcznie, ale jak najbardziej możliwa do przeprowadzenia. Faktem jest natomiast, że zawory hamulcowe (oraz inne elementy pracujące w zawieszeniu) są wykonane z ogromną precyzją i naprawić je potrafią nieliczni.
3. Jeśli zepsuje się poduszka siłownika, to koniec z samochodem?
Poduszka siłownika w przednim zawieszeniu jest elementem, który można bez problemu kupić – są specjalizowane sklepy internetowe, które oferują oryginały (ok. 1.000 zł sztuka) oraz zamienniki (ok. 350 zł sztuka) – to ceny do popularnych modeli typu Xantia czy XM.
4. Zawieszenie hydropneumatyczne jest drogie w naprawie
Zawieszenie w Citroenach jest bardzo trwałe i praktycznie bezobsługowe. Jednak po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach eksploatacji niektóre elementy mogą wymagać naprawy. Może dziać się wtedy, gdy nie są dotrzymywane terminy wymiany płynu LHM/LDS a właściciel ogólnie nie dba o samochód. Jednak takie wydatki jak naprawa zaworu hamulcowego czy wymiana poduszki siłownika to sprawy, które robi się raz – prawdopodobnie do końca życia samochodu.
Podsumowanie
Używane samochody z zawieszeniem hydropneumatycznym typu Citroen BX, Xantia czy XM można dzisiaj bez problemu kupić stosunkowo niedrogo. Za kilka lat takiej możliwości prawdopodobnie już nie będzie – w ogłoszeniach pojawia się ich coraz mniej. I chociaż przygotowanie do wieloletniej eksploatacji może nieść za sobą wydatki, radość z jazdy i świadomość posiadania unikalnego samochodu jest tego warta i będzie wspaniałą przygodą. W końcu Citroen to nie tylko samochód, to także styl życia.
Dodam jeszcze, że we współpracy z jedną z firm, które profesjonalnie zajmują się w Polsce regenerowaniem elementów hydrauliki, przygotujemy specjalnie dla Was materiał na przykładzie dystrybutora hamulcowego do Xantii. Będzie też niespodzianka – relacja z procesu przygotowania do użytkowania jednego z najbardziej niezwykłych modeli Citroena.
Najnowsze komentarze