Dacia podejmuje kolejne wyzwanie: weźmie udział w najsłynniejszym i najtrudniejszym wyścigu górskim na świecie – Pikes Peak International Hill Climb, który odbędzie się 26. czerwca br. w stanie Colorado w USA.
Autem, które firma zamierza wystawić w tym wyścigu jest Dacia Duster No Limit – specjalnie przygotowany prototyp o mocy 850 KM, za kierownicą którego zasiądzie Jean-Philippe Dayraut, trzykrotny zwycięzca Trophée Andros. Cel jest prosty i ambitny – walczymy o zwycięstwo.
DACIA: SUKCES, ŚMIAŁOŚĆ, ENTUZJAZM
Dacia, marka należąca do Grupy Renault, jest prawdziwym czarnym koniem w świecie motoryzacji.
Odnotowująca nieustanny wzrost w ciągu ostatnich 7 lat, Dacia stała się jednym z liczących się producentów na rynku motoryzacyjnym. Dzięki swym dobrze przemyślanym, bardzo przestronnym samochodom, Dacia może poszczycić się bezkonkurencyjnym stosunkiem ceny do parametrów użytkowych, przy zachowaniu najwyższego poziomu niezawodności. Marka Dacia jest dziś synonimem sukcesu.
Wprowadzony na rynek w kwietniu 2010 r. szósty z kolei model tej marki, terenowy Duster, osiągnął natychmiastowy sukces (do dziś na całym świecie sprzedanych zostało blisko 127 tys. egzemplarzy Dacii Duster). Jest to flagowy model doskonale odzwierciedlający sportowe wyzwania, jakie stawia sobie marka: zawody Trophée Andros z Alainem Prostem (dwukrotny tytuł wicemistrza), Rajd Aicha des Gazelles (2. i 3. miejsce w 2011 r.), a w najbliższej przyszłości Pikes Peak International Hill Climb.
To dowód sportowego zaangażowania tej przebojowej i ambitnej marki.
DACIA DUSTER NO LIMIT: BARDZO WYJĄTKOWY SAMOCHÓD
Dacia Duster No Limit jest wyjątkowym pojazdem o fenomenalnych osiągach. Auto zostało przygotowane specjalnie przez zespół ekspertów z Tork Engineering (projekt, produkcja, montaż i udoskonalenia) oraz Sodemo (silnik) przy współpracy zespołu Renault Sport Technologies, który przez cały okres projektu służyć będzie swym bogatym doświadczeniem w zakresie wyścigów samochodowych oraz dostarczy niektóre części.
Dacia Duster No Limit została zaprojektowana zgodnie z wymaganiami regulaminu technicznego dla kategorii Unlimited, w której będzie startowała: brak ograniczeń mocy i pojemności skokowej, pełna dowolność w zakresie masy pojazdu, doboru opon, układu przeniesienia napędu oraz aerodynamiki nadwozia.
Pod karoserią wykonaną ze zbrojonego włóknem szklanym tworzywa Dacia Duster No Limit skrywa szereg niemieszczących się w żadnej normie podzespołów o wyjątkowym stopniu zaawansowania:
– Potężny silnik o mocy 850 KM:
Przygotowany specjalnie przez firmę Sodemo na bazie bloku silnikowego NISSAN VR 38 DETT (V6 o pojemności 3,8 l) z Nissana GT-R, silnik Dacii Duster No Limit zapewnia maksymalne osiągi pojazdu pomimo wysokości, na jakiej odbywa się wyścig (wysokość n.p.m. na starcie/mecie: 2.860/4.300 m).
– Nietypowa skrzynia biegów:
Silnik współpracuje z 6-przełożeniową, sekwencyjną skrzynią biegów firmy Sadev, specjalnie przystosowaną dla potrzeb optymalnego wykorzystania potężnej mocy silnika przy zachowaniu wysokiej precyzji i szybkości zmiany przełożeń.
– Niezwykle starannie dopracowana aerodynamika:
Zastosowane w przypadku Dacii Duster No Limit rozwiązania w zakresie aerodynamiki są rzadko dopuszczane w regulaminach wyścigów. Były one przedmiotem specjalnej serii testów przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym.
JEAN-PHILIPPE DAYRAUT: KIEROWCA, KTÓRY MARZYŁ O TYM WYŚCIGU
Jean-Philippe Dayraut od dawna marzył o starcie w Pikes Peak za kierownicą wyjątkowego pojazdu.
To on przekonał Dacię i specjalistów z Renault Sport Technologies do podjęcia tego wyzwania. Wyścig górski Pikes Peak to zawody, w których skuteczność napędu odgrywa wyjątkowo dużą rolę i w których przyczepność zmienia się na kolejnych odcinkach trasy złożonej w 50% z nawierzchni asfaltowej i w 50% z szutru. Tylko zawodowi kierowcy mający duże doświadczenie zarówno w wyścigach torowych jak i w drifcie (na lodzie lub szutrze) mogą liczyć na zwycięstwo w tym wyścigu. Jean-Philippe Dayraut, mający na swym koncie 6 tytułów Mistrza Francji w zawodach torowych (w klasie samochodów jednomiejscowych i Super Tourisme), as wyścigów na lodzie, trzykrotny zwycięzca i aktualny mistrz Trophée Andros, jest tutaj najbardziej odpowiednim kandydatem.
Dla kierowcy ujarzmienie takiego monstrum na górskiej, asfaltowo-szutrowej drodze w drifcie przy prędkości 200 km/h jest czymś, co może się ziścić tylko na Pikes Peak. Nie znam żadnej innej dyscypliny sportowej, w której taki bolid mógłby wystartować – powiedział Jean-Philippe Dayraut.
DANE TECHNICZNE DACII DUSTER NO LIMIT
UKŁAD JEZDNY
Typ: profile rurowe ze stali 25CD4S
Zawieszenie z podwójnymi trójkątnymi wahaczami
Amortyzatory OHLINS TT 40 MK2
SILNIK
Blok silnika: NISSAN VR 38 DETT/Nissan GT-R
6 cylindrów w układzie „V”, 3,8 l, bi-turbo, 4 zawory na cylinder
Średnica cylindra x skok tłoka = 95,5 x 88,4 mm
Maksymalna moc: 850 KM przy 7.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 5.000 obr./min
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sześcioprzełożeniowa, sekwencyjna skrzynia biegów SADEV
Mechanizm różnicowy SADEV
UKŁAD HAMULCOWY
Przód (średnica tarcz w mm – rodzaj) 355 – stalowe wentylowane
Tył (średnica tarcz w mm – rodzaj) 330 – stalowe wentylowane
KOŁA
Felgi 9” x 18” z kutego aluminium
Opony Pirelli 240/65 18”
WYMIARY/MASA
Długość: 4.450 mm
Szerokość: 1.900 mm
Rozstaw kół przednich/tylnych: 1.690 mm
Rozstaw osi: 2.500 mm
Masa: 950 kg
Zbiornik paliwa: 80 l
PARTNERZY I SPONSORZY
Dacia
Eurodatacar
Motul
Pirelli
Renault Sport Technologies
Tork Engineering
BRM
Sodemo (w tym roku firma świętowała swoją 35. rocznicę działalności i jednocześnie współpracy z Renault Sport Technologies)
Sadev
SN Diffusion
Ohlins
PIKES PEAK INTERNATIONAL HILL CLIMB:
Miejsce: Colorado, USA |
DACIA – SUKCES HANDLOWY NA SKALĘ ŚWIATOWĄ
W 2010 r. Dacia odnotowała sprzedaż sięgającą niemal 350 tys. samochodów na całym świecie, co stanowi wzrost o 11,8 % w porównaniu do roku 2009. We Francji pod koniec 2010 r. Dacia zajmowała 4. miejsce na rynku pod względem wielkości sprzedaży samochodów osobowych. W 2011 r. na terenie Francji Dacia Duster jest 8. pod względem sprzedaży modelem na rynku i 1. w segmencie aut 4×4/crossover. Dacia Duster została wybrana autem 4×4 roku przez prestiżowe czasopismo 4×4 Magazine. Od wprowadzenia Dacii Duster na rynek w połowie 2010 r., na świecie sprzedanych zostało blisko 127 tys. egzemplarzy tego modelu. |
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze