Gdy Niemcy zaczynają porównywać Dacię Jogger ze swoim rodzimym Volkswagenem Touranem, można spodziewać się, że budżetowa marka zostanie skrytykowana od góry do dołu. ADAC dostrzegł jednak sporo zalet Joggera. Poczytajcie.
ADAC, ku naszemu zaskoczeniu, porównał dwa 7-osobowe samochody: Dacia Jogger 110 KM stanęła w szranki z Volkswagenem Touranem 1.5 TSI 150 KM. Oba auta dostarczono w wersji siedmioosobowej. Pierwsze co zwraca uwagę, to ogromna różnica w cenie – na rynku polskim Touran zaczyna się w wersji 7-osobowej od 150 tysięcy zł, podczas gdy Jogger w 7-osobowej wersji Extreme+ to zaledwie 101 tysięcy zł.
Testujący zauważają, że Touran to stara konstrukcja – zadebiutowała na rynku w 2015 roku. To widać po nadwoziu i wnętrzu, które razi charakterystycznym designem dla Volkswagena, który można porównać do wyglądu sprzętu audio z lat 90-tych. Jogger, chociaż prostszy i mniej funkcjonalny, ma tutaj wyraźną przewagę. Zarówno nadwozie wygląda ciekawiej jak i sam projekt deski rozdzielczej ma bardziej interesujące, wyróżniające się kształty. Pod względem jakości materiałów wygra jednak Volkswagen, szkoda tylko że są takie smutne i szare.
Touran i Jogger mają porównywalną ilośc miejsca na 6 i 7 siedzeniu. Środkowy rząd jest bardziej funkcjonalny w samochodzie niemieckim, są tutaj trzy mocowania isofix. Plusem Tourana będzie możliwość złożenia foteli i schowania w podłodze, za to te Joggera można dość łatwo wyjąć i zostawić np. w garażu, jeśli potrzeba większego bagażnika. Można je też złożyć do przodu. Jogger i Touran oferują po 130 litrów bagażnika w przypadku przewożenia 7 osób.
Zobacz: Testy samochodów Dacia, w tym modelu Jogger. Opinie, pomiary, spalanie
Silnik Joggera ma tylko 110 KM i oferuje zużycie na poziomie 6,2 litra na 100 kilometrów. Touran pali znacznie więcej, to około 7,1 litra. Różnica w właściwościach jezdnych jest zaskakująco niewielka. Volkswagen Touran ma niewielką przewagę dzięki złożonej tylnej osi wielowahaczowej i opcjonalnym adaptacyjnym amortyzatorom. Co zaskoczyło ADAC, Dacia Jogger nie pozostaje w tyle pomimo prostszego podwozia i układu hamulcowego (hamulce bębnowe z tyłu). Prowadzi się dobrze, choć układ kierowniczy nie jest aż tak precyzyjny jak w Touranie. Zaskakują też pozytywnie znakomite hamulce.
ADAC chwali Tourana za mnogość systemów bezpieczeństwa aktywnego – warto zauważyć, że za niektóre funkcje trzeba jednak słono dopłacić. Tego problemu nie ma Jogger.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Promocje, wyprzedaż wersji z LPG
Tańsza Dacia Jogger jest całkiem dobrym wyborem. Zbliża się do Tourana pod względem właściwości jezdnych i układu napędowego, a nawet wyprzedza go pod względem ekonomii. Ci, którzy lubią oszczędzać z całą pewnością zaakceptują nieco uproszczone wnętrze i w cenie 30% niższej otrzymają bezkonkurencyjnego kompaktowego vana o doskonałym stosunku jakości do ceny.
W polskich warunkach Dacia Jogger ma jeszcze jeden atut – fabryczną instalację LPG. To obniża koszty eksploatacji auta prawie o połowę i jest mocnym argumentem zakupowym, którego nie znajdziemy w Volkswagenie.
Na koniec warto dodać, że chociaż Touran wygrał porównanie ADACu (kto by się spodziewał, prawda?) to jednak Jogger został oceniony bardzo pozytywnie. Miło, że dostrzegają plusy, o których piszemy od wielu lat.
Najnowsze komentarze