8 milionów klientów. Symboliczna liczba, która odzwierciedla niesamowitą historię sukcesu i jest powodem do wielkiej dumy. W 2023 roku Dacia sprzeda ponad 8 milionów pojazdów. Od krajowego rumuńskiego producenta przed 2004 rokiem, do odnoszącej sukcesy marki znanej obecnie w całej Europie, ta metamorfoza jest prawdziwą historią sukcesu. Jakie są mocne strony i cechy wyróżniające Dacię? Oto kilka najważniejszych wydarzeń i niespodzianek w 19-letniej historii Dacii.
Dacia jest motoryzacyjnym awanturnikiem w swojej klasie. Od 2004 roku wprowadziła nowy sposób konsumpcji oparty na pragmatycznej wizji samochodu: nieustannie redefiniuje to, co najważniejsze, oferując najlepszy stosunek jakości do ceny. I to działa! Sprzedaż stale rośnie, a liczba zaangażowanych klientów przekracza obecnie 8 milionów. Dowiedz się, co sprawia, że Dacia jest tak wyjątkowa i (ponownie) odkryj to na zdjęciach.
Dwa życia, pięć logo
Rumuńska firma, która przekształciła się w Dacię, została założona w 1968 roku pod nazwą UAP, która oznaczała Uzina de Autoturisme Pitesti, czyli Fabryka Samochodów Pitesti. Pitesti to miasto nad brzegiem rzeki Arges w Judet (hrabstwo) Arges. Siedziba firmy znajduje się tam do dziś.
Pierwsze logo w historii Dacii jest nasycone odniesieniami krajowymi i lokalnymi. Góra w tle jest hołdem dla Rumunii, a dokładniej dla Karpat. Orzeł w centrum inspirowany jest herbem Arges judet w regionie Munténie, gdzie znajduje się główna siedziba UAP. Obecna nazwa Dacia pojawiła się w 1980 roku na czarno-białym logo. Została ona bezpośrednio zainspirowana „Dacia”, starożytną rzymską nazwą Rumunii.
Grupa Renault kupiła rumuńskiego producenta w 1999 roku. W 2003 roku logo zostało przeprojektowane na niebiesko, zachowując kształt herbu. Umieszczone na przednim grillu modelu Dacia Logan, stało się pierwszym logo marki, a jego reputacja rozprzestrzeniła się poza Rumunię i całą Europę.
Wraz z wprowadzeniem na rynek Sandero w 2008 roku, wprowadzono nowe logo. Kolor niebieski został zastąpiony kolorem jasnoszarym. Kształt herbu jest otwarty w centrum.
W 2021 roku nowy emblemat będzie nosił nazwę „Dacia Link”, aby symbolizować więź zaufania między Dacią a jej klientami. Składa się on z liter D i C połączonych pośrodku. Logotyp składa się z 5 liter o minimalistycznym designie, odzwierciedlającym ducha marki: solidnego i niezbędnego.
Sprzedaż w 44 krajach
Dla przypomnienia, pierwsza Dacia Logan wprowadzona na rynek w 2004 roku była początkowo zarezerwowana dla rynku rumuńskiego, a następnie dla krajów Europy Wschodniej. W odpowiedzi na sukces, sprzedaż została rozszerzona na wiele innych krajów w Europie. Początek historii sukcesu.
Od tego czasu modele Dacia są sprzedawane w 44 krajach, głównie w basenie Morza Śródziemnego.
Podczas gdy rodzimy kraj, Rumunia, znajduje się w pierwszej piątce, Francja jest wiodącym krajem pod względem sprzedaży, a następnie Włochy.
Sukces trwa nadal. Drugi rok z rzędu Dacia jest wiodącą marką na rynku europejskim pod względem sprzedaży klientom indywidualnym. Jest również numerem jeden w Portugalii i Belgii oraz numerem trzy we Francji. Wyniki te podkreślają znaczenie oferty marki i jakość jej modeli.
Marka popularna wśród klientów indywidualnych
Obecnie gama samochodów Dacia obejmuje cztery główne modele o jasnym pozycjonowaniu i atrakcyjnym wzornictwie. Oferując unikalny stosunek ceny do wydajności, gama ta okazuje się bardzo atrakcyjna. Reputacja marki rośnie. Kto w Europie nie zna marki Dacia?
Sprzedaż stale rośnie. Do 2022 r. Dacia osiągnie rekordowy udział w rynku wynoszący 7,6% sprzedaży klientom indywidualnym w Europie (w porównaniu z 6,2% w 2021 r.). Wskaźniki pozyskiwania i lojalności klientów marki należą do najlepszych na rynku.
Szósty rok z rzędu (od 2017 r.) Dacia Sandero jest najlepiej sprzedającym się samochodem dla klientów prywatnych w Europie. Duster zajął 2. miejsce w 2022 r., a od 2018 r. jest również najlepiej sprzedającym się SUV-em dla klientów prywatnych.
Popularna gama i kultowe bestsellery
Podstawowa oferta Dacii obejmuje w 100% elektryczny samochód miejski Dacia Spring (od 2020 r.), kompaktowy hatchback Dacia Sandero i jego pełen przygód wariant Sandero Stepway (od 2008 r.), SUV Dacia Duster (od 2010 r.) oraz 7-miejscowy wagon Dacia Jogger (od końca 2021 r.).
Logan hatchback jest nadal sprzedawany w Europie Wschodniej.
Dzięki swojej ofercie i najlepiej sprzedającym się modelom Dacia osiągnęła symboliczną liczbę 8 milionów sprzedanych samochodów do 2023 roku. W podziale na modele jest to 2,78 mln Sanderów, 2,26 mln Dusterów, 1,97 mln Loganów, 630 000 Dokkerów, 346 000 Lodgy, 93 000 Sprinterów, 80 000 Joggerów itp.
Liczby te są dowodem na to, że klienci zaakceptowali filozofię marki, której zawsze pozostawała wierna: myśleć nieszablonowo, być kreatywnym i sprytnym oraz oferować bezkonkurencyjny stosunek jakości do ceny.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Promocje
Trzy zakłady produkcyjne
Dacia posiada obecnie trzy fabryki. Pierwszym zakładem w historii Dacii była fabryka w Mioveni (Rumunia), założona w 1968 roku. Obejmuje on jednostkę nadwoziową, montażową i podwoziową, jednostkę napędową, odlewnię i platformę logistyczną. Zakład produkuje modele Logan, Sandero, Sandero Stepway, Duster i Jogger.
Zakład w Casablance (Somaca) w Maroku jest w 100% własnością Grupy Renault od marca 2019 roku. Utworzony w 1959 r., obejmuje jednostkę zajmującą się montażem nadwozi. Produkuje modele Logan, Sandero i Sandero Stepway.
Fabryka Dacia w Tangerze w Maroku rozpoczęła działalność w 2012 roku. Obejmuje on montaż nadwozia, platformę logistyczną, podwozie i podzespoły. Jest ultranowoczesny, nie emituje dwutlenku węgla ani płynnych odpadów przemysłowych. Produkuje modele Logan, Sandero, Sandero Stepway i Lodgy.
Wielokrotnie nagradzane modele
Logan może i umieścił Dacię na mapie Europy, ale jednym z największych bestsellerów marki jest SUV Duster. Sprzedawany w cenie samochodu miejskiego, z wersją 4×4 oferującą wiodące na rynku możliwości terenowe i udany design, Duster jest filarem gamy Dacia. Kultowy model. Zdobył ponad 40 nagród, w tym : Samochód Roku w Rumunii, Najlepszy SUV w Wielkiej Brytanii, Najlepszy Samochód Rodzinny w Niemczech i Belgii i wiele innych.
7-miejscowy wagon Jogger to wyjątkowa oferta na rynku. Zdobył już ponad 13 nagród, w tym tytuł Samochodu Roku we Francji przyznawany przez L’Argus.
Zobacz: Testy samochodów Dacia. Pomiary, opinie, spalanie
Zapadające w pamięć slogany reklamowe
Dacia jest agitatorem na rynku samochodowym ze względu na swoje podstawowe modele sprzedawane w odpowiedniej cenie. Marka jest również reklamowym wichrzycielem, z hasłami, które zawsze są niecodzienne i humorystyczne. Niektóre z reklam marki zapadły na dłużej w pamięć:
- „Dacia, skandalicznie dostępna”.
- „Nie możesz wydać tak mało…”.
- „Nie martw się, bądź Dusterem”
- „Jeśli chcesz mieć 4×4 tylko po to, by wspinać się po drabinie społecznej, możesz poszukać gdzie indziej”.
- „Niektórzy zapłacą wszystko za miejsce… ale nie ty”.
Spryt przede wszystkim
Dacia prawdopodobnie nie odniosłaby takiego sukcesu bez swojej pomysłowości. Marce zawsze udawało się łączyć prostotę z innowacyjnością. W samochodach Dacia nie ma zbędnych gadżetów, ale marka jest sprytna. Podobnie jak jej klienci!
Jednym z najlepszych przykładów są przednie i tylne osłony Sandero, wykonane z tworzywa sztucznego barwionego w masie. Konstrukcja tych dwóch części wymaga starannie przemyślanego rysunku. Kształt nie może powodować powstawania smug (niedopasowania kolorów podczas odlewania materiału). Jest to jednak warte wysiłku, ponieważ oferują niezrównaną trwałość i nie ulegają łatwo uszkodzeniu przez codzienne zadrapania.
Modułowe relingi dachowe, montowane w modelach Jogger i Duster, można zmienić za pomocą kilku obrotów kluczyka. Aby towarzyszyć nawet najbardziej nieoczekiwanym podróżom, belki pełnią funkcję bagażnika dachowego, który może utrzymać do 80 kg (rowery, narty, box dachowy itp.).
Zintegrowany z deską rozdzielczą uchwyt na telefon z systemem Media Control oraz wyjmowany uchwyt na telefon obok ekranu multimedialnego z systemem Media Display / Media NAV ułatwiają codzienne (połączone) życie.
Te pomysłowe, opatentowane systemy ucieleśniają ducha Dacii: inteligentne, praktyczne, proste i ekonomiczne.
Profil klienta Dacia
Dacia chce zaspokajać podstawowe potrzeby swoich klientów. Aby to zrobić, musi ich dobrze poznać. Oto kilka faktów na temat nabywców marki:
- 66% to mężczyźni
- 50% to osoby w wieku od 55 do 74 lat.
- Jogger ma najmłodszą bazę klientów, z 55% w wieku poniżej 54 lat.
- Ponad 50% nie ma dzieci w domu. Jogger wyróżnia się na tle innych marek, ponieważ 47% jego klientów ma co najmniej 1 dziecko.
- 40% klientów mieszka na wsi. Dacia Spring to model z największą liczbą klientów mieszkających na wsi (50%).
- Przejeżdżają oni około 12 000 km rocznie (11 750 km), przy czym ich użytkowanie jest mieszane miejsko-wiejskie.
- Oczekiwania klientów i sposób użytkowania samochodów zmieniają się. Dacia jest nowoczesną marką, która słucha swoich klientów i dlatego jest wrażliwa na wyzwania mobilności jutra.
W odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska, Dacia jest jedynym producentem oferującym podwójne zasilanie benzyna-LPG w całej gamie samochodów osobowych, a także przystępny cenowo samochód elektryczny Dacia Spring. Będąc siłą napędową branży motoryzacyjnej od 19 lat, Dacia nie kończy z rewolucjami.
Najnowsze komentarze