Fabryka Vauxhall w Ellesmere Port świętuje 60-lecie produkcji. Diamentowy jubileusz nadchodzi, gdy Ellesmere Port przygotowuje się do produkcji nowej generacji elektrycznych samochodów dostawczych i osobowych z zasilaniem akumulatorowym.
W tym celu w fabrykę zostanie zainwestowanych 100 milionów funtów. Stellantis zobowiązał się do uzyskania zerowej wartości emisji netto na świecie do 2038 roku i zmniejszenia o połowę emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Uroczystości zbiegają się z zakończeniem w tym miejscu produkcji Vauxhalla Astry, którego w Ellesmere Port wyprodukowano ponad 4 miliony egzemplarzy (łącznie pięciu generacji).
Pamiętam, jak kilka lat temu, kiedy Grupa PSA przejmowała Opla i Vauxhalla, krążyły opowieści o planowanym zamknięciu fabryki w Ellesmere Port. Podlewane były jeszcze sosem brexitowym. Rzeczywistość okazała się zupełnie inna – kosztem 100 milionów funtów zakład zostaje przebudowany i jeszcze w tym roku będzie produkował wyłącznie samochody z napędem elektrycznym.
Fabryka w Ellesmere Port została otwarta w 1962 roku i rozpoczęła działalność od produkcji Vauxhalla Viva. Od tego czasu produkowała kultowe modele z gamy Vauxhalla, w tym Chevette i kolejne generacje Vauxhalla i Opla Astry. W sumie w ciągu ostatnich 60 lat z linii produkcyjnych w Ellesmere Port zjechało ponad 5,2 miliona pojazdów. Jeszcze w tym roku profil produkcji zmieni się znacząco – bramy fabryki opuszczać będą tylko auta z napędem elektrycznym.
Popularny Vauxhall Combo-e i jego odpowiednik w gamie Opla będą jednymi z pierwszych pojazdów elektrycznych, które będą produkowane w Ellesmere Port po ponownym otwarciu fabryki, wraz z vanami Peugeot e-Partner i Citroën ë-Berlingo. Ellesmere Port będzie również produkować szereg samochodów osobowych marek Stellantis, w tym Vauxhall Combo-e Life, Opel Combo-e Life, Peugeot e-Rifter i osobowe wersje Citroëna ë-Berlingo.
Te lekkie samochody dostawcze i ich warianty osobowe są napędzane silnikami o mocy 100 kW (136 KM), a akumulatory litowo-jonowe mają pojemność 50 kWh. Mogą być ładowane z mocą do 100 kW, a ładowanie od 0% do 80% zajmuje tylko 30 minut, zapewniając do 280 km zasięgu (wg cyklu WLTP).
Paul Willcox, dyrektor zarządzający Vauxhalla i starszy wiceprezes Stellantis, powiedział: „W ciągu ostatnich 60 lat Ellesmere Port stała się jedną z największych brytyjskich fabryk samochodów, produkującą jedne z najpopularniejszych samochodów na drogach od kilku już pokoleń. Wraz z zakończeniem jednej ery, teraz czekamy na zupełnie nową erę elektryczną w Ellesmere, w której zakład stał się pierwszą fabryką Stellantis produkującą wyłącznie pojazdy elektryczne. Vauxhall szybko zmierza w kierunku elektrycznej przyszłości i cieszę się, że nowa generacja pojazdów elektrycznych Vauxhall jest produkowana w Wielkiej Brytanii”.
Vauxhall zobowiązał się do sprzedaży wyłącznie pojazdów elektrycznych od 2028 roku, siedem lat przed terminem ustanowionym przez rząd, a transformacja w Ellesmere Port zapewni, że Wielka Brytania pozostanie w czołówce producentów pojazdów elektrycznych. Modernizacja zakładu wpisuje się również w zobowiązanie Stellantis, aby do 2038 roku stać się globalną grupą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla, a do 2030 roku zmniejszyć o połowę swój ślad węglowy w porównaniu z danymi z 2021 roku.
Ponieważ Vauxhall zmierza w przyszłość planując w Ellesmere Port produkcję wyłącznie pojazdów elektrycznych, oznacza to zakończenie produkcji jednego z najbardziej kultowych modeli marki – Vauxhalla Astra. Jego produkcję rozpoczęto 16. listopada 1981 roku (pierwsza generacja), a do dziś wyprodukowano tam ponad 4 miliony egzemplarzy pięciu generacji.
Produkcja modelu Astry siódmej generacji zakończyła się w Ellesmere Port przedwczoraj, 6. kwietnia 2022 r. Ostatnim modelem Opla Astry, który zjechał z linii produkcyjnej, była Astra Sport Tourer SRi Nav 1.2 Turbo Manual w kolorze Hot Red. Z tej okazji zaproszono pracowników zakładu oraz byłych pracowników do okolicznościowego zdjęcia. Teraz zostaną podjęte prace mające na celu przekształcenie Ellesmere Port w centrum produkcji pojazdów elektrycznych po wznowieniu seryjnej produkcji na początku 2023 roku.
Oczywiście całkowicie nowa Astra szóstej generacji i Astra Sport Tourer są już dostępne do zamówienia, a dostawy do klientów w Wielkiej Brytanii rozpoczną się niebawem. Astra jest teraz dostępna także z technologią hybrydową typu plug-in, a w pełni elektryczna wersja obu wersji nadwoziowych pojawi się w przyszłym roku w ramach wypełniania zobowiązania Vauxhalla do sprzedaży wyłącznie pojazdów w pełni elektrycznych od 2028 r.
Z ponad 90-letnią historią produkcji w Wielkiej Brytanii, Vauxhall jest obecnie jedyną mainstreamową marką motoryzacyjną, która produkuje samochody dostawcze w Wielkiej Brytanii. Wraz z fabryką Stellantis w Ellesmere Port, Vauxhall kontynuuje produkcję samochodów dostawczych w swojej fabryce w Luton, która działa od 1907 roku i jest najstarszą fabryką samochodów w Wielkiej Brytanii.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze