Od ponad wieku historia wyspa Seguin, na Sekwanie w Boulogne-Billancourt, jest związana z historią Renault. W 1919 roku Louis Renault nabył wyspę na działkach i stopniowo budował tam swoją pierwszą fabrykę.
Dziesięć lat później w otoczeniu wyspy stanęła fabryka z linią produkcyjną. Dopiero kilka lat potem budynek został całkowicie ukończony i zajął prawie całą powierzchnię 11,5 hektara wyspy. Ultranowoczesna i autonomiczna dzięki własnej elektrowni, fabryka posiada most załadunkowy do transportu pojazdów drogą wodną. Obiekt robi wrażenie i jest na zawsze związany z historią Renault.
W 1919 roku, Ile Seguin było nieużytkiem. Louis Renault nabył wyspę w częściach. Do tego czasu firma posiadała fabryki na brzegu Sekwany na „le Trapèze” w Boulogne-Billancourt i na lewym brzegu w dolnej części Meudon. Cztery lata po pierwszym nabyciu ziemi rozpoczęto główne prace budowlane nad fabryką Renault na Ile Seguin. Dopiero w 1930 roku w pierwszej wyspiarskiej fabryce producenta rozpoczęła się produkcja pojazdów. Montowano tu samochody osobowe, ciężarówki, autobusy, a nawet sprzęt kolejowy.
Dwa lata później, w 1932 roku, zbudowano nową linię montażową. Została ona zaprojektowana w celu zapewnienia większej różnorodności w produkcji legendarnych już pojazdów 4-cylindrowych, takich jak Celtaquatre i Primaquatre, 6-cylindrowych, takich jak Vivasport i 8-cylindrowych, takich jak Nervasport. Produkowano również autobusy i ciężarówki. W tym czasie Renault stawiało już na innowacje, także we własnej fabryce. Firma posunęła się tak daleko, że w piwnicy swojej fabryki stworzyła… tor testowy. W tamtym czasie fabryka samochodów Renault na Ile Seguin była największą we Francji, zatrudniającą ponad 30 000 pracowników. Jej budowa była jednak daleka od zakończenia: zakończono ją dopiero w 1937 roku.
Po wojnie, w 1947 roku, rozpoczęto produkcję modelu 4CV. Fabryka Renault na wyspie Seguin stała się symbolem popularnej strony marki. W 1961 roku na tych emblematycznych liniach światło dzienne ujrzało Renault 4. Pięć lat później Renault wyprodukowało w fabryce milion sztuk 4L. 4L to udany interes. Nadszedł czas, aby rozszerzyć mury fabryki i zrobić miejsce na nowe projekty. W 1967 roku powierzchnia użytkowa została zoptymalizowana i prawie w całości zajęta. Dodano piąte piętro, aby zwiększyć możliwości produkcyjne i zmodernizować lakiernię.
W 1986 roku, w całkowicie wyremontowanej fabryce, marka odnowiła swoją gamę lekkich samochodów dostawczych, prezentując Renault Express. Następca furgonetki Renault 4, pojazd użytkowy odniósł sukces, który zaprowadził go aż do początku lat dwutysięcznych. W międzyczasie produkcja została całkowicie wstrzymana. Linia produkcyjna musiała być bardziej konkurencyjna i pomimo wprowadzonych ulepszeń, budynek nie był już dostosowany do wymogów przemysłowych lat 90. Drzwi fabryki zostały zamknięte na dobre 31 marca 1992 roku.
Historia Renault i wyspy Seguin w Boulogne-Billancourt jeszcze się nie skończyła. Zmienia się przeznaczenie – w 2017 roku powstanie na niej Seine Musicale, przestrzeń kulturalna na terenie dawnego Renault. Miejsce zgromadzeń, w którym Grupa Renault postanowiła zorganizować swoje Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w 2023 roku. Wreszcie, nowa siedziba grupy zostanie otwarta w 2026 roku, w sercu „historycznej dzielnicy Renault”, naprzeciwko Ile Seguin w Boulogne-Billancourt.
Położony za budynkiem Pierre-Dreyfus, symbolicznym budynkiem obok miejsca, w którym znajdował się pierwszy warsztat Louisa Renault, teren nad brzegiem Sekwany jest ostatnią niezajętą działką w dawnym „Trapezie”, który wraz z wyspą Seguin stanowił fabrykę Renault w Billancourt. Wybierając emblematyczną lokalizację dla swojej nowej siedziby, Grupa Renault demonstruje swoje przywiązanie do francuskich korzeni przemysłowych i do miejsca swoich narodzin w Billancourt.
Najnowsze komentarze