Zbliża się czas świąt i długi weekend majowy, co oznacza wzmożony ruch na drogach. Bądźmy zatem dobrze przygotowani do trasy, zachowajmy zdrowy rozsądek i unikajmy brawury. Pośpiech i stres nie zwalniają nas z obowiązku dbania o bezpieczeństwo na drodze. Jeśli decydujemy się na podroż w czasie dni świątecznych, bądźmy gotowi na opóźnienia, korki, zmiany w ruchu drogowym oraz na dłuższą podróż i większą niż zwykle ilość niebezpiecznych sytuacji – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Postoje to konieczność
Przygotowania do wyjazdu, wczesne wstawanie, nocna jazda to czynniki, które wzmagają prawdopodobieństwo wystąpienia senności. Walczyć ze zmęczeniem powinniśmy dbając o długi odpoczynek przed trasą, wyjazd odpowiednio wcześnie w celu uniknięcia opóźnień spowodowanych korkami czy zamieniając się za kierownicą. Kierowcy nie mogą zapominać o robieniu częstych postojów. Nawet gdy nie odczuwamy zmęczenia, powinniśmy przynajmniej raz na 2 godziny zrobić 15-minutową przerwę, podczas której wysiadamy z samochodu i choć chwilę spędzamy na świeżym powietrzu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jeśli kierowca musi zjeść, powinien zatrzymać się na krótki postój. Zarówno jedzenie jak i picie podczas prowadzenia pojazdu rozpraszają i mogą doprowadzić do wypadku.
Rozważnie korzystaj z mapy i nawigacji
Świąteczne i weekendowe wyprawy mają to do siebie, że często jeździmy po nieznanych trasach, a więc sięgamy po mapy, rozglądamy się w poszukiwaniu odpowiednich oznaczeń, pytamy o drogę. Pamiętajmy jednak, że przede wszystkim powinniśmy skupić się na analizowaniu otoczenia i koncentrowaniu wzroku na drodze. Mimo, że stworzona, aby wspomagać kierowców, nawigacja satelitarna może powodować zamęt i nie powinna być traktowana jako wyrocznia w kwestii wyboru trasy. Urządzenie może skierować nas na drogę aktualnie zamkniętą lub taką, na której zmieniono czasowo oznaczenia. Zanim zatem wykonamy manewr w oparciu o komunikaty GPS, obowiązkowo musimy rozejrzeć się czy zalecany przez urządzenie manewr jest zgodny z przepisami. Kierowcy przede wszystkim powinni sugerować się oznaczeniami dróg, a nie wierzyć bezkrytycznie urządzeniom naprowadzającym – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Powrót w ostatniej chwili to błąd
Chcąc przedłużyć wyjazd, wielu kierowców decyduje się na powrót w ostatnim możliwym momencie. Takie zachowanie skutkuje późniejszym pośpiechem i brawurą, zwykle oznacza też jazdę po zmroku i w korku. Jakkolwiek miło spędzamy czas podczas urlopu, pamiętajmy, że musimy bezpiecznie dotrzeć do domu. Dlatego nie warto ryzykować i przekładać podróży powrotnej na ostatnią chwilę. Co więcej, niektórzy odczuwają dyskomfort podczas jazdy nocnej, dlatego tym bardziej tacy kierowcy powinni wystrzegać się prowadzenia po zmroku.
Nigdy nie prowadź po alkoholu
Zmorą świątecznych wyjazdów są pijani uczestnicy ruchu drogowego. W 2010 r. w Wielkanoc zatrzymano 1795 nietrzeźwych kierowców, w czasie długiego weekendu majowego było ich 2335*. 150 ml wina zawiera 12% czystego alkoholu, z którego po godzinie w organizmie osoby o wadze 80 kg pozostanie około 0,1‰. Mając 0,2‰ alkoholu we krwi, kierowca ma problemy z szybkim śledzeniem poruszających się obiektów i podzielnością uwagi**. Po spożyciu butelki wina możemy nie być zdolni do prowadzenia pojazdów aż do 12 godzin***. Kierowcy muszą wystrzegać się alkoholu na wiele godzin przed rozpoczęciem podróży. Jeśli jedziemy grupą, najlepiej ustalić wcześniej, kto zachowuje trzeźwość i zostaje kierowcą. Na pasażerach również ciąży odpowiedzialność. Jeśli widzą, że ich kierowca jest w stanie nietrzeźwym, pod żadnym pozorem nie mogą pozwolić mu siąść za kierownicą. W takiej sytuacji musimy odłożyć jazdę na później zamiast ryzykować wypadkiem – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
* Źródło: policja.pl
** Źródło: stopimpaireddriving.org
*** Źródło: www.road-safety.org.uk
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze