DS 7 Crossback to luksusowy SUV marki DS Automobiles. Jest w redakcji Francuskie.pl od blisko roku i zrobiliśmy nim 30 już tysięcy kilometrów. Przejechaliśmy całą Polskę wzdłuż i wszerz, byliśmy nim zimą i latem w najróżniejszych warunkach. Tak się złożyło, że trzydziestkę przekroczyliśmy w przededniu premiery DS 7 po faceliftingu.
Auto jest komfortowe, piękne, rozpieszcza kierowcę i pasażerów zarówno przyjemną jazdą jak i designem oraz użytymi materiałami – metal i skóra tworzą udane połączenie. Lubimy do niego wracać, nieodmiennie i zawsze. Oferuje coś, czego tak bardzo brakuje wielu konkurencyjnym autom: pewien indywidualizm, wyróżnianie się, dyskretną elegancję z zewnątrz i stylistyczne dzieło sztuki wewnątrz. Ma coś w rodzaju artystycznego zacięcia, którego nigdy nie osiągną zimne i bardzo technicznie zaprojektowane samochody z Niemiec czy Japonii.
DS 7 Crossback kupiliśmy w salonie DS Automobiles w Krakowie, który polecamy jako doskonałe miejsce do zapoznania się z ofertą marki i odbycia jazd próbnych. W momencie odbioru wykupiliśmy pakiet serwisowy na pięć lat (maksymalnie można na osiem), w którym wliczone są wszystkie koszty serwisowe, z częściami i płynami eksploatacyjnymi włącznie. Pierwszy przegląd samochód miał po 20.000 kilometrów, wtedy wymieniono w nim olej. Koszt przeglądu wyniósł w związku z pakietem serwisowym zero zł i biorąc pod uwagę wzrost cen usług i części posiadanie go nas bardzo cieszy. W samochodzie wykonano jedną akcję serwisową, związaną z poprawieniem szczelności tylnych świateł. W czasie przeglądu zużycie klocków i tarcz hamulcowych określono na niecałe 30%.
A co nam najbardziej się podoba w DS 7 Crossback? Trochę tego będzie:
Komfortowe zawieszenie
To pierwsza rzecz, która przychodzi na myśl, gdy jedzie się DS 7 Crossback. Samochód jest niesamowicie wygodny, komfortowo zawieszony a przy tym bardzo dynamiczny. DS 7 jest autem, które stworzono do wygodnego przemieszczania się a gdy trzeba można pojechać szybciej, chociaż miękko zawieszony SUV nie jest stworzony do sportowych szaleństw. Z wyprzedzaniem nie ma jednak żadnych problemów, szczególnie gdy przełączy się auto w tryb sport. W naszym DS 7 Crossback nie mamy jednak zawieszenia aktywnego.
Silnik: 180-konna benzyna
DS 7 Crossback z silnikiem benzynowym sprawuje się znakomicie. Przy normalnej jeździe potrafi spalić średnio poniżej 8 litrów benzyny na 100 w cyklu mieszanym a jadać nieco ekonomiczniej i ograniczając przejazdy do szybkości 120 km/h, czyli nie poruszając się po autostradach byliśmy w stanie zejść w okolice 7l/100. Świetny wynik! Przyjemny jest dźwięk silnika, który zaczyna być słychać dopiero powyżej 4 tysięcy obrotów.
Warto jednak zauważyć, że większość klientów wybiera 225-konną benzynę lub mocniejszą wersję hybrydy, szukając jeszcze więcej mocy. I na pewno jest to dobry wybór do tego samochodu.
Wyciszenie kabiny
DS 7 Crossback jest samochodem bardzo cichym, o czym mogliśmy się przekonać niedawno oddając Renault Koelosa. Bezpośrednia przesiadka z jednego do drugiego samochodu pokazała jak dobrze wyciszony jest DS. Dopiero przy wysokich prędkościach autostradowych słychać szum, który wcześniej jest mało dostrzegalny.
Teraz przejdziemy do wyposażenia, bez którego nie wyobrażamy sobie już jazdy:
Aktywny tempomat i utrzymywanie pasa ruchu
To najlepszy wybór jaki można zrobić. DS 7 Crossback jest idealnym autem na długie podróże a włączenie aktywnego tempomatu i utrzymania pasa ruchu robi z niego samochód prawie autononiczny, znakomicie odciążając kierowcę. Auto jedzie wręcz samo, zatrzymując się, jeśli trzeba, w korkach. Tylko ruszanie realizowane jest na przycisk lub muśnięcie gazu. Działa to bardzo dobrze nawet przy dużych prędkościach, chociaż oczywiście nie zwalnia kierowcy z uwagi.
Masaż i wentylacja foteli
Jeśli jest jakaś funkcja, której używamy naprawdę często, to będzie to masaż. DS 7 Crossback ma to zrealizowane naprawdę świetnie – masaż czuć, jest osiem punktów nacisku, wszystko działa znakomicie i odprężająco. Ulubiona opcja redakcji to masaż typu Cat Paw (kocia łapa). Latem nagrzaną skórę szybko chłodzi wentylacja, która ma dwie prędkości działania.
Apple Car Play / Android Auto
DS 7 Crossback wymaga połączenia kablowego, ale działanie tego systemu podłączenia smartfona na dużym ekranie jest po prostu wygodne. Jeśli ktoś nie może oderwać od komórki – będzie zachwycony.
Szyberdach – okno dachowe
Kolejna rzecz na liście wyposażenia z której korzystamy znacznie częściej, niż ktokolwiek by pomyślał wcześniej. Czy to podczas gorących dni czy chłodniejszych – jazda z otwartym dachem jest po prostu fajna i znakomicie przyspiesza wentylacje. Przy zamkniętym dachu światło ładnie rozświetla i powiększa optycznie wnętrze.
System audio Focal Electra i radio cyfrowe DAB
Inżynierom Focala udało się dobrać zestaw prawie idealny. Brzmienie jest bardzo naturalne, może nawet trochę idące w stronę metalicznej syntetyki, dźwięk krystalicznie czysty, basy nieprzesadzone, stereofonia na wysokim poziomie. Przyjemnie tu posłuchać klasyki, jazzu, pianina czy nawet popu. Duży plus za cyfrowe radio DAB, które w końcu w Polsce zaczęło być bardziej funkcjonalne, bo pojawiło się tam więcej rozgłośni w tym prywatnych. Streaming i odtwarzanie z telefonu też działa świetnie.
Jedynym drobnym minusem może być nieco gorsza jakość radia FM.
Elektryczna klapa bagażnika
Drobna w sumie rzecz, która znakomicie ułatwia wszelkie zakupy. Korzystamy regularnie. Praktyczne i przydatne.
Nawigacja wyświetlana w zegarach
Drobna rzecz to możliwość wyświetlenia nawigacji Tom Tom na prawie całych zegarach przed kierowcą. Bardzo ułatwia manewrowanie po nieznanych miejscach.
Taniec reflektorów
Na koniec rzecz również drobna, ale nieodmiennie nas ciesząca. Reflektory DS 7 Crossback witają nas swoim tańcem świetlnym i mimo upływu czasu (to prawie rok!) nadal cieszy to każdego w redakcji.
Opony całoroczne
Nie jest to wyposażenie DS 7 Crossback, ale rzecz warta podkreślenia: Nasze opony Michelin Crossclimate 2 okazały się strzałem w dziesiątkę. Niezawodne zimą, niezawodne wiosną, ciche i przyczepne także latem. Nie martwimy się zmianami opon co sezon, nie zastanawiamy nad pogodą. Był to bardzo dobry pomysł.
A czego nam brakuje?
Nadal numerem jeden na liście tego, czego nie mamy w samochodzie, jest noktowizor. DS Night Vision rozpoznaje w słabych warunkach oświetleniowych ludzi i zwierzęta, ostrzega o nich i pokazuje na dużym ekranie przed kierowcą. To opcja warta grzechu szczególnie jeśli często się poruszacie po ciemnych miejscach. Zaskakujące jest to, ilu ludzi i ile zawierzaków chodzi a ich nawet nie widać!
Aktywne zawieszenie z kamerą analizującą nierówności powoduje, że jazda jest jeszcze bardziej komfortowa. Tego niestety również nie mamy i trochę szkoda. No ale jak się nie ma tego co się chce to lubi się to co ma!
Wady DS 7 Crossback?
Czy DS 7 Crossback ma jakieś istotne wady? Kupując go świadomie – trudno jakieś wskazać. Nie będzie to na pewno samochód sportowy, którym da się poszaleć w zakrętach. Nie ma na razie napędów mocniejszych niż 300 KM. Nie każdemu przypadnie do gustu zawieszenie, stylistyka wnętrza, oryginalna i pełna autorskich rozwiązań, które mocno odróżniają ten samochód od konkurencji. Być może przydałoby się więcej miękkich plastików w dolnej części kabiny czy większego odróżnienia od innych modeli PSA/Stellantis (np. oryginalna, własna dla DS Automobiles dźwignia zmiany biegów byłaby wskazana). Warto by też dopracować aplikację mobilną, której przydałoby się m.in. więcej funkcji i częstsza aktualizacja informacji dla klientów.
Niektóre minusy jak widoczny już wiek systemu multimedialnego zmieni premiera nowej odsłony DS 7 Crossback, która będzie miała miejsce już jutro. W nowej odsłonie zastosowana zostanie już nowa generacja systemu z DS 4.

Marka DS Automobiles mogłaby też być w Polsce nieco bardziej aktywna – choćby organizując dla swoich klientów wyjątkowe wydarzenia, które są dostępne w innych krajach. Tu jest jeszcze trochę do poprawienia.
Podsumowanie – czy warto go kupić?
Oryginalny, dopracowany, komfortowy – DS 7 Crossback to samochód dla tych, którzy chcą czegoś, co wyróżni się od tłumu podobnych do siebie pudełek samochodów na ulicach. Samochód jest dobrze zaprojektowany, wykonany z wysokiej jakości materiałów, daje dużo radości z jazdy i obcowania z nim na co dzień a przy tym jest inny niż te znane marki, zachowując własny styl i elegancję, oferując doznania wizualne i estetyczne na wysokim poziomie, a więc dając coś więcej, niż tylko podróżowanie nim.
DS 7 Crossback jest też najpopularniejszym modelem marki DS Automobiles i naszym zdaniem zupełnie zasłużenie. Warto go rozważyć. Sprawdzi się jako rodzinny komfortowy SUV klasy premium. W bonusie dostajecie pytania co to za piękny samochód i dużo zachwytów, gdy ktoś wejdzie do środka.
Najnowsze komentarze