Fabryka powstaje na działce o powierzchni 30.450 m² w pobliżu zakładu Renault Cacia produkującego skrzynie biegów. Nowy zakład da pracę 200 osobom, a po pełnym rozruchu dostarczał będzie 50.000 sztuk akumulatorów zasilających samochody elektryczne rocznie.
„Zakład Cacia będzie jednym z trzech obiektów w Europie dostarczających akumulatory do samochodów elektrycznych wytwarzanych przez Alians, począwszy od w 100% elektrycznego modelu Nissan Leaf. Te trzy fabryki pozwolą nam wejść na rynek pojazdów elektrycznych w Europie na niespotykaną dotąd skalę, przybliżając świat o kolejny krok do zeroemisyjnej przyszłości” powiedział Toshiyuki Shiga z Nissana podczas uroczystości rozpoczęcia budowy.
W kwietniu ub.r. Nissan rozpoczął budowę podobnej fabryki w Sunderland w Wielkiej Brytanii, która ruszy z produkcją na początku przyszłego roku. Ma ona dostarczać 60.000 akumulatorów rocznie. Trzeci z zakładów, zlokalizowany we Flins i należący do Renault, wkrótce będzie miał zdolności produkcyjne na poziomie 100.000 sztuk rocznie.
Philippe Klein, jeden z wiceprezesów Renault, powiedział: „Otwarcie fabryki akumulatorów w Cacia jest kolejnym krokiem do rewolucji elektrycznej mobilności będącej jednym z celów Aliansu. Zakład ten będzie dostarczał akumulatory do jednego z czterech samochodów gamy Renault Z.E., modelu Fluence Z.E., którego produkcja ruszy jesienią 2011 roku”.
Cacia, zlokalizowana 244 km na północ od Lizbony, została wybrana na lokalizację fabryki skrzyń biegów, a teraz jeszcze akumulatorów dla samochodów elektrycznych, z uwagi na jej doskonałą lokalizację znakomity dostęp do środków transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego. Projekt zakłada również skorzystanie ze wsparcia rządu Portugalii, którego proekologiczne podejście jest zgodne z wizjami Aliansu na rzecz zerowej emisji.
Alians Renault-Nissan chce zostać światowym liderem w dziedzinie mobilności o zerowej emisji podczas jazdy. Do 2015 roku Grupa będzie w stanie wyprodukować na całym świecie pół miliona pojazdów (i akumulatorów do nich).
Alians prowadzi swój projekt kompleksowo starając się nie tylko produkować i sprzedawać samochody i akumulatory, ale wspiera też działania legislacyjne, budowę infrastruktury (ładowanie i/lub wymiana akumulatorów) itp. Do tej pory podpisano już ponad 90 porozumień z rządami, samorządami i partnerami biznesowymi na całym świecie zainteresowanymi wdrażaniem zeroemisyjnej mobilności.
Portugalia była pierwszym krajem, który zdecydował się (w 2008 roku) zostać partnerem tego programu. Aktualnie w tym kraju budowana jest rozległa infrastruktura stacji pozwalającej na doładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych. Latem br. spodziewane jest uruchomienie aż 1.350 takich placówek, w tym 50 stacji tzw. szybkiego ładowania.
Nissan przekazał już w grudniu ub.r. dziewięć sztuk modelu Leaf na potrzeby portugalskiego konsorcjum elektrycznego MOBI.E, oraz jeden dla rządu Portugalii, jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem sprzedaży w Europie.
KG
Najnowsze komentarze