Nie ma jeszcze, siłą rzeczy, danych za cały kończący się już powoli rok, ale od stycznia do końca listopada zakład Stellantis w Mangualde wyprodukował 78.541 pojazdów, co stanowi najwyższy w historii tej fabryki wolumen produkcji.
W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2023 roku produkcja wzrosła o 10% w porównaniu z rokiem ubiegłym i przekroczyła dotychczasowy rekord 77.607 pojazdów wyprodukowanych w roku 2019, który był jak dotąd najlepszym rokiem produkcji tego portugalskiego zakładu.
Według danych ACAP, Stellantis Mangualde reprezentuje obecnie 26,3% rynku pojazdów wyprodukowanych w Portugalii, z czego 95% przeznaczone jest na rynek eksportowy. Fakt ten podkreśla rosnące znaczenie Stellantis Mangualde dla gospodarki narodowej, wzmacniając jego znaczenie w rozwoju tkanki biznesowo-przemysłowej regionu centralnego.
Obecnie Fabryka zapewnia produkcję lekkich samochodów dostawczych oraz wersji pasażerskich Peugeotów Partner/Rifter, Citroënów Berlingo Van/Berlingo, Opli Combo Cargo/Combo oraz Fiatów Professional Doblò/Doblò.
„Ten wynik jest efektem zaangażowania i poświęcenia naszego zespołu profesjonalistów, ale także ciągłego procesu modernizacji obiektów i optymalizacji procesu produkcyjnego” – stwierdził Christian Teixeira, dyrektor Centrum Produkcyjnego Mangualde w firmie Stellantis.
Stellantis Mangualde na drodze do elektryfikacji
Zgodnie z planem Stellantis „Dare Forward 2030” i ambitnymi celami na rok 2030, począwszy od przyszłego roku zakład w Mangualde rozpocznie produkcję wielkoseryjną w pełni elektrycznych samochodów marek Citroën, Fiat, Opel i Peugeot (modele Citroën ë-Berlingo Van /ë-Berlingo, Fiat Professional e-Doblò/e-Doblò, Peugeot E-Partner/E-Rifter, Opel Combo Cargo Electric i Combo Electric) w wersjach lekkich dostawczych i pasażerskich.
Będzie to możliwe dzięki trwającej transformacji i modernizacji fabryki o nowe obiekty i optymalizację powierzchni przemysłowe. To inwestycje o wartości 30 milionów euro.
Plan strategiczny „Dare Forward 2030” przewiduje również drastyczną redukcję emisji CO2 o połowę do 2030 roku w porównaniu ze wskaźnikami na rok 2021, mając na celu osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2038 roku, z procentową rekompensatą wynoszącą zaledwie jedną cyfrę za pozostałe emisje.
„Centrum Produkcyjne w Mangualde przyczynia się do redukcji emisji CO2, nie tylko w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych, ale także poprzez różne procesy produkcyjne i w całym łańcuchu wytwarzania” – dodaje Christian Teixeira. – „Przykładami są wykorzystanie zrównoważonej energii i wdrożenie parku fotowoltaicznego na potrzeby własne, pozwalającego uniknąć 2.500 ton rocznej emisji CO2. Ponadto naszym celem jest rozwój nowych projektów w obszarze zielonej energii i w tym celu badane są kolejne rozwiązania oparte na energii wiatrowej lub wodorze”.
Centrum Produkcyjne Mangualde, to pierwsza montownia samochodów założona w Portugalii w 1962 roku, wyprodukowało już ponad 1,5 miliona pojazdów rozłożonych na 24 różne modele. Obecnie zatrudnia około 900 pracowników, którzy pracując na trzy zmiany produkują średnio 363 pojazdy dziennie.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze