Wyspa Porto Santo pierwszym miejscem doświadczeń
Grupa Renault jest pionierem i liderem na rynku samochodów elektrycznych. Działa na rzecz zrównoważonej mobilności i rozwija inteligentne ekosystemy samochodów elektrycznych, dostępnych dla wszystkich, oraz usługi współużytkowania. Celem Grupy jest obniżenie o 25% śladu węglowego w latach 2010-2022 i wprowadzenie na rynek do 2022 roku ośmiu modeli samochodów elektrycznych, w ramach planu strategicznego „Drive the Future”.
Fundacja WWF France w ramach wizji „Mniej, lepiej, inaczej” od trzech lat działa na rzecz przyspieszenia transformacji w dziedzinie transportu indywidualnego. Apeluje do politycznych decydentów, współpracuje z podmiotami gospodarczymi na rzecz transformacji energetycznej i wspiera samorządy terytorialne.
Działania na rzecz transformacji energetycznej i świadomość wagi problemu emisji spalin samochodowych, połączyły Fundację WWF France i Grupę Renault we współpracy wokół wspólnej wizji: odejścia od tradycyjnej koncepcji samochodu osobowego zasilanego paliwami kopalnymi na rzecz zrównoważonej mobilności jutra. Oznacza to rozwój usług współużytkowania i wspólnych przejazdów oraz szerszy zakres mobilności elektrycznej, opartej na odnawialnych źródłach energii, z wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych z samochodów elektrycznych.
Badania wpływu nowych rozwiązań w zakresie mobilności na transformację ekologiczną – pierwsze doświadczenia z wyspy Porto Santo
Fundacja WWF France i Grupa Renault przeprowadziły w ramach współpracy pierwsze badanie na wyspie Porto Santo w Portugalii. Wstępne wyniki przedstawia opracowanie zamieszczone w dalszej części komunikatu. Celem badania był praktyczny test synergii rozwoju samochodów elektrycznych i usług na rzecz sieci energetycznej, w miarę rozwoju odnawialnych źródeł energii. W najbliższych miesiącach WWF France i Grupa Renault przeanalizują wyniki poszczególnych doświadczeń nad samochodami elektrycznymi (inteligentne/odwracalne ładowanie, stacjonarne magazynowanie energii dzięki wtórnemu wykorzystaniu akumulatorów trakcyjnych, synergia międzybranżowa itd.). Celem jest jak najlepsza integracja z sieciami produkcji i rozsyłu energii elektrycznej, aby zoptymalizować korzyści eksploatacji odnawialnych źródeł energii i obniżyć emisję gazów cieplarnianych na wyspie.
Unikatowa wyspa – laboratorium
Badania na wyspie Porto Santo wpisują się w innowacyjny program regionalny rządu Madery pod nazwą „Smart Fossil Free Island”, którego celem jest ułatwienie transformacji energetycznej wyspy.
Badania wykazały, że samochody elektryczne na Porto Santo, mimo że obecny miks energetyczny stanowią w dużym stopniu paliwa kopalniane, generują mniejszy ślad węglowy w porównaniu z samochodami z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. Wynosi on od 11% do 34% dla całego cyklu życia samochodu. Wyniki przeprowadzonych testów dowodzą, że im bardziej rozwijany jest układ energia odnawialna – samochód elektryczny, tym różnica jest większa. W sytuacji maksymalnego rozwoju układu typu 99,5% energii odnawialnej i 100% elektromobilności, cała wyspa mogłaby zbliżyć się do neutralności węglowej już w 2030 roku. Ślad węglowy zostałby zmniejszony o 88% w porównaniu z 2018 rokiem (informacje dotyczące wstępnych wyników oraz kolejnych etapów znajdują się w załączniku nr 1).
Od laboratorium do zmian systemowych
Grupa Renault i Fundacja WWF France zamierzają kontynuować analizę korzyści z ekosystemu samochodów elektrycznych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Doświadczenia uwzględniające dodatkowo kwestie ekonomiczne, zachowania użytkowników i korzyści ze współdzielenia samochodów będą nadal prowadzone na wyspie Porto Santo oraz w innych miejscach i na innych wyspach, na przykład na Belle-Ile-Mer.
Po przeanalizowaniu wyników badań i uwzględnieniu kluczowych czynników sukcesu współpraca Fundacji WWW France i Grupy Renault przewiduje powtórzenie lub adaptację tych działań na wielką skalę na innych obszarach.
Grupa Renault dołącza do inicjatywy Fundacji WWF France „Stwórzmy miasta od nowa” („Réinventer les Villes”)
Transport drogowy w dziesięciu największych francuskich metropoliach odpowiada za 20 – 60% emisji gazów cieplarnianych. Dlatego pilne jest wdrożenie bardziej zrównoważonych i bardziej pożądanych modeli organizacji miast, dzięki którym będziemy przemieszczać się inaczej. Grupa Renault dołącza do inicjatywy „Stwórzmy miasta od nowa” („Réinventer les villes”), aby razem z podmiotami publicznymi i prywatnymi działać na rzecz promowania zrównoważonych modeli miast i zrównoważonej mobilności.
„Grupa Renault jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który przedstawił własny cel klimatyczny, zgodny z zapisami Porozumienia Paryskiego (Science Based Target). Zobowiązanie to potwierdza wcześniejsze stanowisko producenta na temat konieczności zmian w mobilności w zakresie produktów i usług. Zmiany już trwają i tym samym Grupa jest jednym z czołowych operatorów przemian mobilności. Razem z Grupą Renault jesteśmy przekonani, że transformacja musi odbywać się poprzez zwiększanie udziału samochodów elektrycznych, współużytkowanie i wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii. Jest to konieczne z punktu widzenia ekologicznego i społecznego. Nasza współpraca odpowiada wizji WWF France: jeździć mniej, lepiej i inaczej, korzystając z ekosystemu rozwiązań transportowych, który musi być rozwijany na szeroką skalę – transportu zbiorowego, rowerów, niezmotoryzowanych środków transportu oraz samochodów elektrycznych” – Pierre Cannet, p.o. zastępcy dyrektora ds. programów WWF France.
„Celem Grupy Renault w ramach współpracy z WWF France jest coraz szersze wdrażanie przyjętej strategii ochrony środowiska. Razem zamierzamy inicjować działania, które w naukowy sposób udowodnią zasadność rozwijania elektromobilności i jej rolę w przyspieszaniu transformacji ekologicznej i dostępie do zrównoważonej mobilności na szeroką skalę” – Jean-Philippe Hermine, dyrektor ds. strategii i planowania na rzecz ochrony środowiska Grupy Renault.
„Korzystając z bogatego doświadczenia WWF France zamierzamy zmierzyć konkretne korzyści z samochodów elektrycznych i ich ekosystemu. Chcemy opracować metodologię, która umożliwi powielanie tych rozwiązań i ich dostosowanie w innych regionach, aby stworzyć nową definicję mobilności jutra i ułatwić użytkownikom przestawienie się na nowe sposoby przemieszczania się” – Gilles Normand, dyrektor ds. samochodów elektrycznych Grupy Renault.
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2018 roku blisko 3,9 mln pojazdów w 134 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 180 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i 12 700 punktów sprzedaży na całym świecie. Chcąc stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się pięciu markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i Łada), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem oraz Mitsubishi. Jest również silnie zaangażowana w Formułę 1, bierze udział w mistrzostwach od 2016 roku. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
Fundacja WWF France
Fundacja WWF jest jedną z czołowych niezależnych organizacji na świecie, która działają na rzecz ochrony środowiska. Dysponuje aktywną siecią w ponad 100 krajach i korzysta ze wsparcia sześciu milionów członków. WWF działa na rzecz powstrzymywania degradacji środowiska naturalnego na naszej planecie i budowania przyszłości, w której ludzie będą żyć w harmonii z przyrodą, chronić różnorodność biologiczną, korzystać w zrównoważony sposób z odnawialnych zasobów naturalnych i działać aktywnie na rzecz ograniczania marnotrawstwa i redukcji zanieczyszczenia środowiska.
Od 1973 roku WWF France prowadzi działalność na rzecz ochrony planety dla przyszłych pokoleń. Korzystając ze wsparcia wolontariuszy i 220 000 darczyńców, WWF France organizuje akcje poświęcone ochronie środowiska naturalnego i zamieszkujących je gatunków oraz promuje zrównoważony styl życia. Szkoli decydentów, edukuje młodzież i wspiera przedsiębiorstwa w działaniach na rzecz zmniejszania śladu węglowego. Powszechna akceptacja zmian wymaga poszanowania każdego obywatela, dlatego filozofią WWF jest działanie i dialog.
Wszystkie aktualności można znaleźć na stronie: www.wwf.fr
Porto Santo – mała wyspa z wielkimi ambicjami
Wyspa Porto Santo wdrożyła wyjątkowo innowacyjną politykę zmniejszania emisji gazów cieplarnianych. Stworzyła ekosystem mobilności oparty w 100% na odnawialnych źródłach energii.
W kwietniu 2011 roku autonomiczny region Madery wraz z 11 europejskimi regionami, które reprezentują razem 62 wyspy, podpisały „The Pact of Islands”.
W ramach porozumienia wyspa Porto Santo zobowiązała się do:
– przekroczenia celów wyznaczonych do 2020 roku przez Unię Europejską i zmniejszenia emisji CO2 o 20%.
– wdrożenia planu działań energetycznych na rzecz zrównoważonego rozwoju wyspy, a w szczególności oszacowania wielkości emisji i opracowania planu działania, który pozwoli osiągnąć te ambitne cele.
– zorganizowania funduszy niezbędnych do stworzenia na wyspie systemu zrównoważonej energetyki.
W lutym 2016 roku lokalne przedsiębiorstwo energetyczne EEM (Empresa de Electricidade da Madeira) przedstawiło projekt pod nazwą „Porto Santo – inteligentna wyspa wykorzystująca w 100% odnawialne źródła energii”. Celem projektu jest uczynienie z Porto Santo jednej z pierwszych na świecie wysp, które korzystają w 100% z odnawialnych źródeł energii.
Projekt Porto Santo i współpraca z Grupą Renault
Grupa Renault została wybrana przez lokalne przedsiębiorstwo energetyczne EEM do pilotażowego przetestowania na Porto Santo nowych rodzajów mobilności. Pilotaż obejmuje 22 samochody zlokalizowane na wyspie o powierzchni 42 km² i około 5 500 mieszkańców. Samochody są zintegrowane z siecią dystrybucji energii elektrycznej opartej na stacjonarnym magazynowaniu energii z wtórnym wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych Renault, inteligentnym doładowywaniu i odwrotnym ładowaniu.
Obecnie 20 wolontariuszy z Porto Santo użytkuje codziennie 14 Zoé i 6 Kangoo Z.E. Samochody są wyposażone w inteligentny system ładowania. W zależności od popytu i podaży energii w sieci doładowują się za pośrednictwem 40 terminali zainstalowanych przez EEM i Grupę Renault.
Od początku 2019 roku dwa dodatkowe samochody są wykorzystywane do testowania odwrotnego ładowania. Układy ładowania zamontowane w samochodach ładują lub rozładowują akumulator trakcyjny w trybie prądu zmiennego, w zależności od potrzeb i możliwości sieci. System zapewnia większą płynność i optymalizuje sprawność sieci, co jest tym bardziej ważne, gdy sieć jest zasilana z odnawialnych źródeł energii.
W świetle celów wyznaczonych przez władze wyspy, wyniki pierwszych testów są obiecujące
Na podstawie aktualnego miksu energetycznego Porto Santo obliczono wielkość śladu węglowego dla samochodów elektrycznych i ich spalinowych odpowiedników w całym cyklu życia – od wyprodukowania samochodu i jego akumulatora po wycofanie samochodu z eksploatacji.
W 2018 roku miks energetyczny wyspy opierał się głównie na paliwach kopalnych: 85% energii elektrycznej było wytwarzane ze źródeł opalanych mazutem, 10% z ogniw fotowoltaicznych i 5% z elektrowni wiatrowych.
Najnowsze komentarze