Grupa Renault zaprezentowała strategiczny plan, który w ciągu trzech najbliższych lat ma przynieść oszczędności ponad 2 mld euro. Koncern na razie nie wspomina bezpośrednio o zamknięciu zakładów, ale o ograniczeniu zatrudnienia już tak. Liczba pracowników Renault zmniejszy się na świecie o 15.000 osób.
W związku z aktualnym kryzysem oraz transformacją ekologiczną Grupa Renault przyspiesza zmiany, które mają na celu przywrócenie rentowności firmy. Proces obejmuje oszczędności w wysokości aż 2 mld euro w ciągu trzech najbliższych lat. Na razie nie ma informacji o zamykaniu fabryk, raczej mówi się o „przeglądzie” i „reorganizacji”. Firma zamierza zminimalizować zużycie surowców, a we Francji skupi się na samochodach elektrycznych i dostawczych. Oszczędności w dużej mierze dotkną siły roboczej. We Francji cięcia obejmą 4.600 pracowników. Marka nie chce stosować zwolnień, ale zapowiada „przekwalifikowania, wewnętrzne zmiany zatrudnienia i dobrowolne odejścia z pracy”. Do tego dochodzi zmniejszenie zatrudnienia o 10.000 osób w innych częściach świata.
Renault chce oszczędzić ok. 800 mln euro na usprawnieniu procesu projektowania i rozwoju pojazdów oraz programie leader – follower, który ogłosił niedawno alians. Polega on na większej wspólnocie przy produkcji nowych modeli i skupieniu każdego z producentów aliansu Renault Nissan Mitsubishi wokół najważniejszego dla siebie rynku. Optymalizacja produkcji ma przynieść oszczędności 650 mln euro i będzie polegała na zmniejszeniu mocy produkcyjnych z 4 mln egzemplarzy do 3,3 mln do roku 2024. Planowane projekty zwiększenia mocy produkcyjnych w Maroku i Rumunii zostaną zawieszone. Grupa Renault dąży również do zmiany organizacji fabryki w Rosji oraz produkcji skrzyń biegów na świecie.
Jak przyszłość czeka historyczny zakład Renault w Dieppe?
Zakład we Flins przestanie produkować samochody. W zamian zajmie się „ekosystemem gospodarki o obiegu zamkniętym” przejmując działalność zakładu w Choisy-le-Roi, w którym przetwarzane są elementy mechaniczne. Działalność fabryk Douai i Maubeuge skupi się na samochodach elektrycznych oraz pojazdach dostawczych.
Wciąż niepewna jest przyszłość zakładu w Dieppe, który produkuje Alpine A110. Na razie Renault nie daje obiektowi w Normandii jasnej przyszłości umieszczając w swoim planie punkt: „Otwarta refleksja na temat przebudowy zakładu Dieppe pod koniec produkcji Alpine A110”. „Strategiczny przegląd” dotyczy także zakładu w Fonderie de Bretagne. Oszczędności obejmą także koszty marketingowe poprzez większą digitalizację oraz zapowiadane wcześniej zmiany na rynku chińskim.
Najnowsze komentarze