W najbliższy weekend dobrze byłoby się znaleźć w Paryżu lub okolicach. Oprócz żelaznych punktów na turystycznej mapie stolicy Francji pojawi się bowiem niesamowita okazja odwiedzenia historycznej siedziby Renault. Już w sobotę i niedzielę Grupa Renault wystawia swoją kolekcję dzieł sztuki i otwiera drzwi swojej historycznej siedziby w Boulogne-Billancourt.
Już w najbliższy weekend będzie można odwiedzić budynek Pierre’a Dreyfusa, pierwszą siedzibę administracyjną Renault i symbol historii producenta. Co więcej – będzie można tam obejrzeć zrekonstruowany warsztat Louisa Renault, w którym pracował on nad pierwszym modelem Renault, „Typ A”. Podczas zwiedzania będzie można obejrzeć dzieła z kolekcji sztuki Grupy Renault oraz klasyczne samochody tej marki.
Grupa Renault, za pośrednictwem Fundacji Renault, jest partnerem „Dni Dziedzictwa Europejskiego” organizowanych przez francuskie Ministerstwo Kultury w dniach 18-19 września 2021 r. Z tej okazji po raz pierwszy dla szerokiej publiczności otwarta zostanie historyczna siedziba Renault w Boulogne-Billancourt.
Powstała w 1967 roku za sprawą Pierre’a Dreyfusa, byłego szefa Grupy, Kolekcja Sztuki Renault, znajdująca się pod parasolem Fundacji Renault, skupia ponad 550 prac. Ta kolekcja jest wynikiem wyjątkowego podejścia do sponsoringu korporacyjnego: zbliża do siebie sztukę i przemysł poprzez otwieranie drzwi warsztatów i fabryk dla artystów. Tak Jean Dubuffet, Victor Vasarely, Robert Doisneau i inne znane postacie sztuki nowoczesnej, takie jak Jean Tinguely, Arman, Robert Rauschenberg, Sam Francis, Miró, Erro i Alechinski, a ostatnio Jean-Luc Moulène, Heidi Wood i Angela Palmer, nawiązali silne więzi z przemysłem samochodowym i jego branżami.
Aby zapewnić dostęp do tego dziedzictwa jak najszerszemu gronu odbiorców, Grupa digitalizuje część swojej kolekcji sztuki w 2D i 3D. Na portalu Renaultgroup.com będzie można zobaczyć około trzydziestu prac, w tym rzeźby Dubuffeta i Miró.
Ta kolekcja, będąca prawdziwym pomostem między światem sztuki i przemysłu, jest świadectwem wieloletniego i trwałego przywiązania Grupy Renault do jej francuskich korzeni oraz jej pragnienia, aby we Francji nadal biło serce innowacji przemysłowych, technologicznych i kulturalnych.
Program weekendowych wycieczek obejmuje zwiedzanie budynku Pierre’a Dreyfusa w obecności przewodnika (bez rezerwacji): wystawa prac z kolekcji sztuki Erro, Armana, Roberta Doisneau, Jeana Tinguely’ego, Angeli Palmera, Jean-Luca Moulène’a, Heidi Wood, zwiedzanie zrekonstruowanego warsztatu i ogrodu Louisa Renault, prezentacja klasycznych pojazdów z kolekcji Renault – takich jak Typ A z 1898 roku, Taxi de la Marne, Dauphine, 4L i Renault 5. Na zakończenie wizyty goście będą mogli również testować pojazdy elektryczne. Bezpłatny wstęp będzie możliwych w godzinach 10:00-18:00 w dniach 18-19 września 2021. Wejście: od ulicy Pierre Lefaucheux, 92100 Boulogne-Billancourt. Wymagane jest noszenie maseczek ochronnych i posiadanie paszportu covidowego przez osoby w wieku powyżej 18 lat.
Przy wsparciu miasta Boulogne-Billancourt, Fundacja Renault oferuje również wybór współczesnych dzieł z kolekcji sztuki Renault w Espace Landowski, w tym dzieła takich artystów, jak Alechinsky, Dubuffet, Erro, Fautrier, Francis, Miró, Tinguely i Vasarely. Tutaj wstęp hest również bezpłatny i możliwy w dniach 18-19 września 2021 w godzinach 8:00-21:00.
Prace z kolekcji sztuki Renault zostaną również wystawione na Fond International d’Art Actuel (FIAA) w Le Mans w ramach wystawy Vasarely, Art and Industry.
Przykłady prezentowanych prac:
Dubuffet. Biografia: francuski malarz, rzeźbiarz i artysta wizualny Jean Dubuffet był pierwszym teoretykiem Raw Art. Od 1973 roku Dubuffet korzystał ze wsparcia technicznego i technologicznego firmy. Najbardziej godnym uwagi epizodem z tej bliskiej współpracy było prawdopodobnie użycie maszyny Delta 3D, która pozwoliła mu przejść z modelu w skali na skalę człowieka. Prezentowane dzieło: Le roman burlesque 17 Automobile, 1974.
Erró. Biografia: islandzki malarz i współzałożyciel Ruchu Obrazkowego we Francji, Erró słynie z realistycznej sztuki figuratywnej wywodzącej się z europejskiego pop-artu. Kiedy Renault zaprosiło go do połączenia świata przemysłu i sztuki w 1984 roku, z pewnością przyjął ofertę dosłownie. Korzystając z ogromnej kolekcji obrazów firmy, Erró stworzył serię mrocznych prac malarskich eksplorujących pojęcia semantycznego rozłączenia, ikonograficznej ciągłości i nawarstwiania się obiektów. Prezentowane dzieło: Caravaggio R5, 1986.
Angela Palmer. Biografia: Dziennikarka, która została artystką, Angela Palmer bada wiele mediów. Dekonstruuje nasz współczesny świat, aby rzucać wyzwania, informować i zmuszać nas do cofnięcia się o krok. W 2014 roku współpracowała z zespołami F1 Grupy. W centrum technicznym Viry-Chatillon Palmer skupiła się w szczególności na analizie RS27, silnika Formuły 1. Ta przygoda dała początek kilku rzeźbom wykonanym z różnych materiałów. Prezentowane dzieło: Red Hot, 2014.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze