Andre Citroën był nie tylko zdolnym inżynierem i biznesmenem, ale też świetnie rozumiał znaczenie marketingu. Gdy na wieży Eiffla pojawiła się gigantyczna świetlna reklama jego firmy, konkurenci mogli tylko bezsilnie zgrzytać zębami. Wieża, doskonale widoczna z każdej strony Paryża, była największą platformą reklamową, jaką można było sobie wtedy wyobrazić. Ale ile kosztowała taka reklama?
W przeliczeniu na efekt zapewne niedużo. Citroën zadbał o to, by jej sława wykraczała daleko poza Francję, dzięki kolportowaniu gigantycznych ilości pocztówek, zdjęć i reklam w magazynach. Pojawiły się także w Polsce.
O pomyśle Andre Citroëna z zazdrością pisały polskie gazety. W roku 1927 Lech – Gazeta Gnieźnieńska, donosiła: „potwierdza naszą tezę przykład Citroëna. Porwał się na rzecz ogromną: wziął sobie w pacht wieżę Eiffla, umieścił na niej olbrzymią, wcale ładną reklamę świetlną – i zaciera ręce. To prawda, że go ten drobiażdżek kosztuje korcie – ale prawdą jest też, że duży i mały, bogaty i biedny, widzi co noc zapalające się i gasnące światła, oznajmiające Paryżowi i światu – chwałę małych Cytrynek.” A co do kosztów?
Zobacz więcej: Czarodziej świateł. Człowiek, który dał Paryżowi reklamy Citroëna i uratował miasto przed bombardowaniem
„Ile przynosi wieża Eiffel ? Przed kilku dniami odbyło się w Paryżu posiedzenie Towarzystwa akcjonariuszy wieży Eiffel. Stwierdzono, że w roku zeszłym wieża przyniosła brutto około 7 milionów franków, co jednak, po obliczeniu rocznych kosztów itd. zredukować trzeba do 3 milionów dochodu czystego.
Główną pozycję w dochodzie stanowią opłaty od reklam świetlnych, umieszczanych na wieży. Samo przedsiębiorstwo samochodowe Citroëna opłaca 300 tysięcy franków rocznie za olbrzymie reklamy, świecące zwykle na najwyższych piętrach wieży. Dalsze źródła dochodu płyną z opłat za najem restauracyj i barów, głównie na II piętrze wieży, oraz sprzedaż pamiątkowych kart pocztowych z widokami wieży, bilety wejście itd.” – donosiła w 1932 roku Gazeta Polska.

źródło: Gazeta Polska: codzienne pismo polsko-katolickie dla wszystkich stanów 1932.07.23 R.36 Nr 167
Najnowsze komentarze