Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo Stelvio – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

Szkolenia w Akademii Oponiarskiej PZPO

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-19
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 6 minut
102
A A
2
Jak dobrac opony do samochodow elektrycznych i hybrydowych Wiadomości

Samochody hybrydowe są już powszechne, na drogach przybywa także pojazdów elektrycznych. Jakich opon wymagają te auta? Trochę mocniejszych niż do aut spalinowych z analogicznych segmentów. Chodzi o większą masę aut elektrycznych i hybrydowych, dochodzącą do ponad 2 ton.

A w większych modelach nawet więcej. Dlatego przy zachowaniu takich samych rozmiarów opon muszą one mieć większą wytrzymałość warstw wewnętrznych do sprostania temu wyzwaniu. Stąd powszechne użycie w tych samochodach opon z indeksem XL (o zwiększonej nośności) i coraz częściej także z nowym indeksem HL (o wysokiej nośności). Dobrze dobrane, porządne opony w samochodach elektrycznych pozwalają zaoszczędzić kilkanaście procent zasięgu. Najlepsze opony są nie tylko oszczędne, ale też zapewniają najwyższe bezpieczeństwo i komfort. Można to poznać, kiedy na etykiecie są wartości AAA w efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i głośności zewnętrznej.

Peugeot 408 – reklama

– Opony do pojazdów elektrycznych powinny maksymalnie wspierać ich zasięg bez utraty parametrów bezpieczeństwa. Stąd do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy. Dlatego do samochodów elektrycznych dominują na rynku jedynie opony marek premium. To w nich bowiem zgromadzono wszystkie dostępne technologie w danych koncernach – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Warto przeczytać!

renault 5 01 Wiadomości

Nowe Renault 5 zdobywa tytuł Irlandzkiego Samochodu Roku 2026

2025-11-15
ds3 2025 Wiadomości

Nowy DS 3 ÉDITION FRANCE 2025 gwiazdą w Pałacu Elizejskim

2025-11-15

Pędził 131 km/h w terenie zabudowanym, dostał 5000 zł mandatu!

2025-11-15

Stellantis wycofuje z rynku trzy modele dostawczaków na wodór. Ryzyko wycieków i pożarów

2025-11-14

Opony do samochodów spalinowych i elektrycznych pod względem budowy, użytej mieszanki i innych parametrów technicznych różnią się zarówno z zewnątrz, jak i w budowie wewnętrznej. Ich bieżniki oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa muszą lepiej radzić sobie z zasięgiem. A są to pozornie sprzeczne parametry. Dużą sztuką jest skonstruowanie opon, które godzą z sobą te przeciwstawne parametry. Wewnątrz z kolei takie opony muszą mieć mocniejsze warstwy opasania, które wzmacniają ściany boczne opon i przenoszą większą masę i momenty obrotowe dostępne praktycznie od najmniejszych obrotów.

Właściwy montaż opon do EV jest kluczowy

Opony do elektryków, z racji wzmocnionej konstrukcji, nieco inaczej się montuje. Wymagana jest większa ostrożność przy procedurach demontażu i montażu oraz jeszcze dokładniejsze przestrzeganie standardów przechowywania opon. Są one jeszcze bardziej podatne na czynniki niszczące. Do serwisowania takich opon potrzebne są dodatkowe kompetencje. Wyższa nośność tych opon powoduje konieczność stosowania dodatkowych elementów montażownic. Wąskie i ze stosunkowo wysoką ścianą boczną są jako sztywniejsze trudniejsze w montażu w stosunku do opon „tradycyjnych”. Konieczność przenoszenia wysokich momentów – start, hamowanie z niskim punktem ciężkości pojazdu, obciąża stopki tych opon, co powoduje, że musza być mocniejsze – co oznacza dodatkowe wymagania w czasie montażu/demontażu i pompowania. Minimalne wyposażenie to montażownice z ramionami pomocniczymi i rolkami. Nie da się tych opon bezpiecznie dla ich konstrukcji montować na siłę na prostych montażownicach. Optymalnie jednak, biorąc pod uwagę zarówno jakość montażu, wydajność i zdrowie pracowników w średniej i dłuższej perspektywie, zalecamy montażownice bezłyżkowe z podnośnikami.

– Akademia Oponiarska powstała z potrzeby jaką mieli członkowie PZPO. Te szkolenia są już realizowane nie tylko dla indywidualnych serwisów, ale także dla sieci.  Zainteresowanie naszymi szkoleniami rośnie z tygodnia na tydzień. I nie tylko firmowe sieci serwisowe chcą w nich uczestniczyć. Swój udział zapowiadają także szefowie sieci niezależnych. Te kursy są również dla nich. Chcemy pokazać serwisom, że można działać szerzej, oferować więcej niż tylko opony. Oczywiście trzeba to pokazać w prosty, spójny sposób. Chcemy nauczyć załogi serwisów nie tylko umiejętności prawidłowej obsługi kół, ale także dostrzegania tego co dzieje się z zawieszeniem oraz mechaniką w jego pobliżu. To szansa na budowanie trwalszych więzi pomiędzy klientami a firmami oraz możliwość dodatkowego zarabiania – dodaje Sarnecki.

Dodatkowo dzięki współpracy PZPO z Akademią Praktycznych Umiejętności powstały wyczekiwane przez rynek szkolenia z obsługi samochodów elektrycznych i hybryd – praca z wysokimi napięciami oraz układami 48V.

Wszystkie szkolenia Akademii Oponiarskiej mają miejsce w nowoczesnym, klimatyzowanym budynku, z doskonale wyposażonymi salami treningowymi, z nowoczesnymi wyważarkami, montażownicami, stanowiskami do naprawy opon, sprzętem do obsługi czujników ciśnienia oraz podnośnikiem w tym dla motocykli, a także salą szkoleń́ teoretycznych. Jest to pierwszy w Polsce niezależny ośrodek szkoleniowy branży oponiarskiej, który umożliwia planowe kursy dla serwisantów opon oraz zdobycie odpowiednich kwalifikacji. Także ośrodek szkoleniowy Akademii Praktycznych Umiejętności w Międzychodzie pod Poznaniem to nowoczesne zaplecze do szkoleń z obsługi mechanicznej pojazdów.

Do grup szkoleniowych można zapisywać się na stronie www.akademiaoponiarska.pl.

– Usługa oponiarska musi być profesjonalna, tak samo jak naprawy i przeglądy innych elementów samochodu. Współpracujemy także ze stacjami ASO w zakresie oponiarskim, aby nie tylko mechanika była wykonywana na wysokim poziomie, ale także koła były obsłużone równie profesjonalnie. Chodzi o to, aby klient widział, że usługa oponiarska jest tam wykonana na najwyższym poziomie. Żeby nie wożono kół do serwisu obok, o czym klient nie wie, że tak się stało. Ryzyko doprowadzenia do katastrofy w ruchu drogowym jest dużo wyższe niż w przypadku innych usług związanych z naprawą czy serwisowaniem auta – wyjaśnia Ryszard Marcinkowski, główny trener w Akademii Oponiarskiej PZPO.

 

źródło: Genesis PR; zdjęcie: KG


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Jak dobrac opony do samochodow elektrycznych i hybrydowych Wiadomości
5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwissamochody elektryczne
Udostepnij36Tweet22Udostepnij6
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pandina

    To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    2952 udostępnienia
    Udostepnij 1181 Tweet 738
  • Nowy Renault Boreal doceniony przez dziennikarzy. Najlepszy kompaktowy SUV

    2026 udostępnienia
    Udostepnij 810 Tweet 507
  • 3-4 l/100 km? Weekend z Dacią Bigster 1.8 Full Hybrid

    1096 udostępnienia
    Udostepnij 438 Tweet 274
  • To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    6430 udostępnienia
    Udostepnij 2572 Tweet 1608

Testy samochodów

Renault Trafic Space Class
Testy

Test: Renault Trafic SpaceClass 2.0 dCi 170 KM – eleganckie biuro na czterech kołach. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-11-27
ds7 10 scaled Wiadomości
Testy

Test: nowy luksusowy DS 7 1.5 BlueHDi 130 KM 2025 Edition France – mistrz oszczędności

autor Tomasz Nowicki
2025-05-25
01. kobiecy styl Renault Twingo Bizuu test z męskiego punktu widzenia Wiadomości
Testy

Test: Renault Twingo Bizuu 0.9 TCe 90 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-03-28
Citroen C3 2006 1024 0d Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Citroën C3 1.4 HDi 75 KM 2007 – oszczędny diesel do miasta? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-12-10
big Wiadomości
Testy

Test: Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM 2011 – najtańszy SUV. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2011-07-15

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof - Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • seb - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • Roman - Producenci wracają do silników spalinowych V6 i V8. Co na to Europa?
  • E D - Producenci wracają do silników spalinowych V6 i V8. Co na to Europa?
  • Roman - DS N°7 – nowy rozdział francuskiej elegancji. Nadchodzi najważniejszy model DS Automobiles w 2026 roku
  • Maciej - To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

Zobacz też

Kiedy opony kwalifikują się do wymiany? Kierowcy bardzo często o tym zapominają

Mistrzowie Peugeot Challenge zadebiutują w 2025 roku w Stellantis Motorsport Rally2!

Nowy Citroën C3 VTS może trafić do produkcji

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz