Silnik PSA 1.2 PureTech o mocach od 100 do 155 KM, stosowany początkowy w samochodach Citroën i Peugeot a później również Opel, jest jednostką przyjemną w używaniu, jednak niepozbawioną wad. Jak eksploatować tą jednostkę, by służyła długo i bezawaryjnie?
Silniki 1.2 PureTech są obecne na rynku od blisko 10 lat a wiele egzemplarzy z turbo dobiega już przebiegów 250 tysięcy kilometrów i więcej. Te małe jednostki z turbosprężarką cechują się nisko położonym maksymalnym momentem obrotowym. W przypadku wersji 130-konnej jest to 230 Nm przy 1750 obr / min. Można więc powiedzieć, że jest to zachowanie podobne do diesla. Jazda z tym silnikiem jest więc całkiem przyjemna, nie trzeba jej wysoko kręcić, by uzyskać dobre osiągi.
Jakie są zalecenia co do eksploatacji tego silnika?
- Producent zaleca eksploatację tego silnika z użyciem paliwa PB98. To pierwsza wskazówka, by osiągnąć wysokie przebiegi, bez konieczności remontu.
- Warto stosować do paliwa dodatek Tunap Microflex 978. Czyści on silnik przede wszystkim z nagaru, który pojawia się w związku z pracą jednostki napędowej – raz na rok lub co przegląd.
- Gdy silnik 1.2 PureTech jest często eksploatowany na krótkich dystansach i nie ma okazji się rozgrzać, to na skutek przedostawania się benzyny do oleju, zachodzi w nim zjawisko degradacji właściwości smarnych. To może spowodować m.in. uszkodzenia paska rozrządu. Dlatego w przypadku częstej jazdy na bardzo krótkich dystansach warto olej zmieniać co około 10.000 kilomtrów.
- Wymiana oleju powinna wiązać się z kontrolą stanu czystości układu olejowego. Jego zapchanie cząsteczkami z paska prowadzi do uszkodzenia silnika.
- Obowiązkowo należy sprawdzać stan paska rozrządu. Jeśli są na nim widocznie pęknięcia lub uszkodzenia, należy go natychmiast wymienić.
Zweryfikuj swój samochód w ASO!
Producent prowadzi dla wielu samochodów z silnikiem PureTech 1.2 akcję serwisową – jeśli posiadacie taki samochód z drugiej ręki, warto sprawdzić w ASO czy nie podlega on bezpłatnej naprawie (jest to m.in. kontrola stanu paska i jego wymiana, aktualizacja oprogramowania, niekiedy także inne dodatkowe czynności).
Dlatego jeśli tego do tej pory jeszcze nie zrobiliście, to zalecamy kontakt z najbliższym serwisem Stellantis dla danej marki i weryfikację numeru VIN samochodu pod kątem akcji serwisowej.
Najnowsze komentarze