poniedziałek, 27 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości PSA

Jaki silnik do LPG? 1.6 TU5 – prosta jednostka benzynowa, idealny do autogazu. Opinie, problemy, serwis

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-04-27
w PSA, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
175 11
4
159
UDOSTĘPNIEŃ
531
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy

Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów

100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem

Wśród wielu pytań, jakie pojawiają się w na forach i grupach poświęconych motoryzacji, często pojawia się kwestia jaki silnik wybrać do LPG. Autogaz staje się dzisiaj coraz bardziej popularny i trudno się dziwić. Rosnące koszty używania samochodu skłaniają właścicieli do przejścia na tańsze paliwa.

Na rynku wtórnym niezmiennie doskonale sprzedają się nie tylko relatywnie świeże i nowoczesne samochody. Nowych właścicieli błyskawicznie znajdują także kilkunastoletnie, proste konstrukcyjnie auta – których eksploatacja po latach nie generuje dużych nakładów finansowych, z poważnymi naprawami włącznie. Idealnie wpisują się w to samochody napędzane nieskomplikowanymi i wytrzymałymi silnikami benzynowymi rodem jeszcze z lat 90’tych. Należy do nich między innymi ceniony przez mechaników 1.6 16V opracowany przez koncern PSA – dodatkowo idealnie współpracuje z instalacją gazową.

Benzynowy silnik 1.6  TU5 przez długie lata swojej rynkowej kariery w Europie trafił do wielu rozmaitych modeli Peugeota i Citroëna. Dostępny był między innymi w Citroënie Saxo, C2 VTR, C4 I, C3 I, Xsara, Berlingo I i II czy Peugeotach 1007, 206, 207, 307 i wielu innych. Z początku obecności w gamie oferowana była prostsza i słabsza odmiana z ośmiozaworową głowicą dysponująca mocą 88-98 KM. Nieznacznie później pojawiła wersja z szesnastozaworową głowicą – w jej przypadku oferowana moc wzrosła do 109-122 KM. W każdym wypadku jednostkę seryjnie łączono z manualną pięciobiegowa przekładnią. Silnik autorstwa inżynierów Peugeota i Citroëna wyposażony został w napęd rozrządu oparty na pasku. Rozwiązanie jest nie tylko tanie w produkcji, ale także pozwala na utrzymanie kosztów bieżącej obsługi na niskim poziomie – cena wymiany to około 600 złotych. Zależnie od wersji pasek rozrządu razem z osprzętem podlega wymianie co 90-120 tysięcy kilometrów zgodnie z danymi producenta. Z uwagi na wiek należy skrócić przebieg między wymianami do 80 tysięcy kilometrów – pamiętajmy, silnik jest kolizyjny, w razie zerwania paska dochodzi do zderzenia zaworów z tłokami.

W starszych odmianach 1.6 TU5 interwał wymiany oleju ustalony został na 15 tysięcy kilometrów, później jednak wzrósł aż do 30 tysięcy bądź dwóch lat.  Z oczywistych względów mechanicy zgodnie zalecają aby dokonywać wymiany co 10-15 tysięcy kilometrów. Układ smarowania mieści ledwie 3.2 litra oleju 5W40. Prostota budowy jednostki i bezproblemowy dostęp pozwala szereg prostszych czynności serwisowych, w tym wymianę oleju, przeprowadzać we własnym zakresie.

Wzorem pozostałych silników benzynowych koncernu PSA z lat 90’tych i początku nowego tysiąclecia wykorzystano bezobsługowy i niewrażliwy na jakość tankowanego paliwa wtrysk wielopunktowy. Poszczególne wersje różnią się zastosowanym osprzętem. Oczywiście nie mogło zabraknąć także zaworu recyrkulacji spalin, którego okazjonalne defekty rozwiązuje gruntowne czyszczenie.

Każdy wariant silnika 1.6 8V lub 16V zbiera w zasadzie pozytywne oceny za owocną współpracę z instalacją gazową. Oczywiście aby jednostka efektywnie spalała tańsze paliwo także instalacja gazowa musi przechodzić regularne przeglądy i regulacje. W praktyce zużycie paliwa oscyluje wokół 7–10 litrów  benzyny i 8-12 litrów LPG.

Powtarzające się usterki są dobrze znane mechanikom, koszt ich usunięcia jest niski – części zamienne wciąż bez trudu dostaniemy w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych w niemal okazyjnych cenach. Specjaliści zwracają uwagę na niegroźne wycieki oleju, defekty przepustnicy i cewki zapłonowej (jej usterka objawia się wypadaniem zapłonu, spadkiem mocy i wysokim spalaniem).

Ogólna ocena silnika 1.6 z serii TU5 jest co najmniej dobra, zwłaszcza po latach i setkach tysięcy pokonanych kilometrów z instalacją gazową większość z nich sprawuje się bezproblemowo. Trapiące go awarie są powtarzalne i proste do usunięcia, co razem z niskimi cenami części zamiennych i obsługi doceniają użytkownicy. Obecnie wiele modeli z tą jednostką kosztuje ledwie kilka tysięcy złotych.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: porady i serwis
Udostepnij64Tweet40Udostepnij11
Poprzedni

Kiedy Renault sprzedał pierwszego hot roda w historii? Zaskakujące wydarzenie z 1898 roku

Następny

Dacia spodziewa się przekroczenia 50.000 zamówień na Joggera do połowy roku. LPG na topie

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Dacia spodziewa się przekroczenia 50.000 zamówień na Joggera do połowy roku. LPG na topie

Renault Zoe

Elektryk za 100 euro, ale jest haczyk. Państwo będzie weryfikować, czy musisz jeździć samochodem

Renault milczy w sprawie sprzedaży udziałów fabryki AwtoWAZ

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Mekes - Renault Koleos 4×4 185 KM dCi – bardzo oszczędny SUV. Opinie po 1,5 tysiąca kilometrów, ile pali naprawdę?
  • Kolo - Jak narodził się nowy Peugeot 408? Początkiem był projekt Manifesto 2015
  • Kolo - Szefowie firm energetycznych wzywają do natychmiastowego zmniejszenia zużycia paliwa, gazu i energii!
  • Kolo - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Kolo - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Szymon - Jesteśmy na premierze prasowej nowego Peugeot 308 SW Hybrid
  • Truskawa - Jesteśmy na premierze prasowej nowego Peugeot 308 SW Hybrid
  • Tomasz O - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Tomek - Jesteśmy na premierze prasowej nowego Peugeot 308 SW Hybrid
  • Duster1 - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy
  • Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • 100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem
  • Polska była o krok od uruchomienia fabryki Renault. Projekt przerwała wojna
  • System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • DS 7 Crossback 180 KM EAT8 – luksusowy SUV po 30.000 kilometrach. Opinie, spalanie, najczęściej używane wyposażenie
  • Szefowie firm energetycznych wzywają do natychmiastowego zmniejszenia zużycia paliwa, gazu i energii!
  • Kobiety za kierownicą: pędzą przed siebie na śmierć lub pewne kalectwo
  • Jak narodził się nowy Peugeot 408? Początkiem był projekt Manifesto 2015
  • Dobre noty dla Peugeot 308 HDi i Renault Arkany TCe 160. Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTOR I SPORT nr 07/2022


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.