Włoski przemysł motoryzacyjny powoli żegna się z jedną ze swoich najbardziej kultowych technologii – mały, ale wyjątkowy silnik FIAT FIRE, który przez 39 lat napędzał miliony samochodów na całym świecie. Od 1985 roku, gdy trafił na rynek, FIAT FIRE był symbolem prostoty, trwałości i inżynieryjnej doskonałości, osiągając oszałamiającą sprzedaż 26 milionów egzemplarzy.
Silnik ten, dostępny w różnych wariantach pojemności od 769 do 1368 cm³, w wersjach SOHC i DOHC, z 8 lub 16 zaworami, stał się fundamentem dla takich modeli jak FIAT Panda, Uno, Punto, a także licznych aut innych marek, jak Alfa Romeo czy Lancia.
„Pomimo tego, że jest niezwykle powszechny i mało spektakularny, jest to prawdopodobnie jeden z najważniejszych silników w historii,” – tak o silniku FIRE mówią Włosi. I nie bez powodu. FIAT FIRE, charakteryzujący się niezwykle prostą budową, składał się z jedynie 273 części, co czyniło go niesamowicie wydajnym w produkcji. W zrobotyzowanych zakładach FIAT-a potrzeba było zaledwie 107,5 minuty, aby stworzyć kompletną jednostkę z testami włącznie, co pozwalało na masową produkcję przy zachowaniu wysokiej jakości i niezawodności.
Silnik FIRE oferował szeroką gamę mocy – od skromnych 34 KM w wersjach bazowych, po imponujące 180 KM w wersjach Turbo. Bez względu na konfigurację, jednostka ta była znana ze swojej niezawodności i niskich kosztów eksploatacji, dzięki czemu przez dekady pozostawała ulubieńcem włoskich kierowców i mechaników. Wielu użytkowników wspomina, że na silniku FIRE można było polegać w niemal każdej sytuacji – od codziennych dojazdów po długie trasy.
Wprowadzony w latach 80., silnik FIAT FIRE stał się wzorem dla inżynierii przyszłości, dzięki optymalizacji kosztów produkcji oraz wysokiej wydajności przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. „To naprawdę cud inżynierii,” komentują znawcy motoryzacji, wskazując na jego wpływ na rozwój małych samochodów ekonomicznych. Zakończenie produkcji tego silnika oznacza koniec pewnej ery, a FIAT będzie kontynuować rozwój napędów bardziej dostosowanych do nowoczesnych wymogów ekologicznych i technologicznych.
Nowy Fiat Mobi Trekking wjeżdża do salonów. Samochód zaprojektowany z myślą o “miejskiej przygodzie”
Chociaż FIAT FIRE przechodzi powoli do historii, jego dziedzictwo pozostanie żywe, nie tylko na drogach Włoch, ale także w pamięci wielu miłośników motoryzacji na całym świecie, którzy wspominają te silniki jako przykład trwałości, prostoty i pomysłowości inżynierów.
A co będzie po FIRE? Cóż, Stellantis zmierza w stronę elektromobilności.
Najnowsze komentarze