Koniec sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Europie nastąpi w 2035 roku – taki projekt przepisów przyjęła Unia Europejska. Czekają nas duże zmiany w motoryzacji.
W czerwcu 2022 r. państwa członkowskie UE uzgodniły ogólne podejście do wniosku Komisji Europejskiej ustalającego zaostrzone normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich samochodów dostawczych. Na koniec października 2022 roku Rada i Parlament Europejski osiągnęły wspólne porozumienie w sprawie wniosku. Kolejnym krokiem będzie jego formalne przyjęcie przez obie instytucje.
W praktyce oznacza to, że producenci samochodów będą ekonomicznie zmuszani do ograniczania produkcji i sprzedaży aut spalinowych a jednocześnie premiowani za wprowadzanie aut na prąd. Samochody są odpowiedzialne za około 15% emisji CO2 w Europie – informuje Komisja Europejska.
Cele, które zostały zapisane w projekcie przepisów:
Jak widać 100% cel redukcji emisji CO2 dotyczy zarówno nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od roku 2035.
Zgodnie z rozporządzeniem każdy producent musi zapewnić, aby średnie emisje CO2 z jego floty nowo zarejestrowanych pojazdów w roku kalendarzowym nie przekraczały jego konkretnego rocznego celu w zakresie emisji.
Producenci będą mogli nadal wprowadzać na rynek pojazdy z silnikami spalinowymi, ale jeśli przekroczą swój cel w zakresie emisji w danym roku, muszą zapłacić opłatę w wysokości 95 euro za gram CO2/km powyżej celu za każdy zarejestrowany pojazd. „W związku z tym, przy uzgodnionych nowych celach, pojazdy o zerowej emisji staną się ostatecznie tańsze niż pojazdy napędzane paliwami kopalnymi” – poinformowała Komisja.
Oczekiwane korzyści dla obywateli Unii Europejskiej:
- zmiana w kierunku mobilności o zerowej emisyjności,
- mniej zanieczyszczone powietrze,
- lepsze zdrowie mieszkańców,
Oczekiwane korzyści dla klientów:
- zwiększona produkcja i sprzedaż aut zeroemisyjnych,
- więcej tańszych modeli,
- mniejsze wydatki Europy na surowce energetyczne (import surowców),
Oczekiwane korzyści dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie:
- większa innowacyjność w dziedzinie napędów zeroemisyjnych,
- mocniejsze przywództwo technologiczne i kompetencje,
- więcej miejsc pracy w sektorze nowych technologii w motoryzacji,
Tyle materiały Unii Europejskiej. Warto zauważyć, że projekt przepisów dotyczy samochodów wprowadzanych na rynek. Nie zawierają one regulacji dotyczące aut spalinowych, które jeżdżą już po naszych drogach. Co przyniesie przyszłość? Na to pytanie próbujemy odpowiedzieć w kolejnym materiale na temat zmian w motoryzacji.
Najnowsze komentarze