DS Automobiles dało carte blanche Mathiasowi Kissowi, aby wyraził – poza normalnymi konwencjami – swoją luksusową sztukę, wykorzystując swój savoir-faire i awangardową kreatywność. Reinterpretuje on ducha Nowego DS 3 E-TENSE, modelu w 100% elektrycznego, poprzez wystawę serii prac zatytułowanych „MASTERPIECES”.
Dla tego ikonicznego artysty współczesnej sceny paryskiej, który dekonstruuje klasyczne kody dziedzictwa, demonstrując jednocześnie swoje doświadczenie historycznego savoir-faire (przy użyciu technik ręcznych, takich jak płatki złota i sztuczny marmur), Nowy DS 3 E-TENSE staje się „materiałem do tworzenia”; kluczowe elementy jego tożsamości zostają umiejętnie porwane, by stać się monumentalnymi rzeźbami lub wciągającymi instalacjami.
CAŁKOWITE DOŚWIADCZENIE SZTUKI ŻYCIA
Aby wiernie oddać wizję Nowego DS 3 E-TENSE, która czyni z podróży prawdziwy „francuski sposób na życie”, Mathias Kiss podejmuje dialog między światem samochodu a jego własną kulturą w zakresie wnętrz. Opierając się na procesie dekonstrukcji klasycznych kodów życia i wystroju, przekłada komponenty samochodowe na współczesne prace in situ (łaciński zwrot oznaczający w dosłownym tłumaczeniu „w miejscu”). To wyjaśnia jego decyzję o realizacji tej wystawy w zabytkowym obiekcie o czystym francuskim stylu, Hôtel de Coulanges, dziś zajmowanym przez awangardową scenę kulturalną 3537.
Oczami artysty Nowy DS 3 E-TENSE wykracza poza status obiektu motoryzacyjnego, by przybrać bardziej alegoryczny status samodzielnej przestrzeni życiowej. Inspirując się elegancją tonów i odcieni nowego modelu, finezją jego designu, rzeźbiarskim charakterem kształtu, a nawet zaawansowaną technologią (od systemu audio klasy premium po kierunkowe oświetlenie), Mathias Kiss tworzy podróż, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną, złożoną z rzeźb i aranżacji salonu dla nowego gatunku, którego wciągające doświadczenie, zarówno wizualne, jak i dźwiękowe, zmienia nasze ogólne wyobrażenie o sztuce życia.
ARCYDZIEŁA
Rzeźba „Silnik elektryczny
Eksponując silnik nowego DS 3 E-TENSE w wersji „nagiej” na środku dziedzińca Hôtel de Coulanges, Mathias Kiss wysuwa na pierwszy plan element samochodu, który zazwyczaj jest wyłączony z naszego pola widzenia, wcielając go w „serce”. Poprzez swoją inscenizację artysta oferuje nam jeszcze bardziej czcigodną interpretację tego arcydzieła. Oprócz echa jego stuprocentowej energii elektrycznej, ten odbijający światło złoty ornament nadaje mu wygląd antycznej rzeźby. To odniesienie do pojęcia klasycznego dziedzictwa jest wzmocnione przez monumentalny efekt podniesienia dzieła na postumencie pokrytym srebrnymi liśćmi. Wyrafinowane i zdekonstruowane formy architektoniczne, wierne leksykonowi artysty, wyrażają jednak ultranowoczesną wizję Nowego DS 3 w zastosowaniu do tego medium.
Aujourd’hui, le 3537 et #NOUVELLEDS3 partagent le même cœur électrifié réinterprété dans une version ornée de feuilles d’or par #MathiasKiss #DSautomobilesxMathiasKiss #DSautomobiles pic.twitter.com/qERDP6U1lQ
— DS France (@DS_fr) November 9, 2022
Rzeźba w oprawie
W głównej klatce schodowej Hôtel de Coulanges, Mathias Kiss inspiruje się elektryczną mocą silnika, jednocześnie nawiązując do charakterystycznego oświetlenia Nowego DS 3 E-TENSE. Artysta wykorzystuje zasadę żarników umieszczonych pod przednimi reflektorami samochodu, składających się z setek diod LED. Zostały one symbolicznie przełożone na ultra-minimalistyczną rzeźbę świetlną LED, której graficzny i kanciasty kształt naśladuje technologię kierunkowego oświetlenia Nowego DS 3.
Immersyjny pokój odsłuchowy i jego rzeźby siedzisk
Mathias Kiss sprawia, że przeżywamy atmosferę „kokonu” Nowego DS 3, porównując jego wnętrze do „wewnętrznego salonu” o nieuchwytnym stylu łączącym klasyczne dziedzictwo z wizją przyszłości. Przednie fotele Nowego DS 3 zachowują swoją funkcję siedzenia, ale ich rzeźbiarska forma i wysoka jakość wykonania (wzór paska od zegarka, perłowe przeszycia) pobudzają wyobraźnię.
Uformowane z gipsu, w całości pokryte marmurkowym wzorem naszkicowanym przez samego artystę, elementy te symbolicznie przekształcają się w marmurowe rzeźby. Instalacja ta ma również na celu zanurzenie nas w otulającej atmosferze akustycznej Nowego DS 3. 12 głośników systemu hi-fi samochodu jest więc rozrzuconych po obu stronach przestrzeni, osadzonych w dekoracyjnych skrzyniach, które zdobią ściany niczym obrazy.
Aby jeszcze bardziej odizolować nasze doznania od wszelkich zewnętrznych hałasów, ściany pokryte są dźwiękoszczelną pianką, której obudowa z trójwymiarowych wielokątów subtelnie składa hołd wzorowi giloszowemu „Clous de Paris”, odnowionemu we współczesny sposób przez New DS 3 w jego kokpicie. Te płaskorzeźbione freski z nowego gatunku uzupełnione są, na poziomie piwnicy i podłogi, pluszowym dywanem, który odzwierciedla odcienie Diva Red w New DS 3.
Ta najnowocześniejsza konfiguracja „pokoju odsłuchowego” nie mogłaby zostać osiągnięta bez interwencji osoby ze sceny muzyki eksperymentalnej. Kompozytor Jonathan Fitoussi został więc poproszony o stworzenie dostosowanej do potrzeb kreacji dźwiękowej inspirowanej tym motoryzacyjnym kokonem. Emocjonalna symfonia”, jaką oferuje nam ten wizualny i dźwiękowy maelstrom, została wzmocniona przez efekt podwojenia przestrzeni dzięki lustrzanemu sufitowi.
źródło: DS Automobiles
Najnowsze komentarze