Renault zaprezentowało rozwiązanie, które używane jest w ich Szkole Bezpiecznej Jazdy. Jest to w zasadzie cały ciąg procesów, które mają nauczyć ekonomicznej jazdy. Zaczyna się więc od krótkiego szkolenia teoretycznego, po czym wykonywana jest jazda próbna. Na opomiarowanym odcinku kierowca jedzie tak, jak się tego nauczył. W tym czasie, notebook zaintstalowany w samochodzie, zczytuje parametry jazdy. Jest tego bardzo dużo! Nie tylko obroty i zużycie paliwa, ale i nacisk na sprzęgło, hamulec, gaz i mnóstwo innych parametrów. W efekcie powstaje bardzo szczeółowy raport, który omawiany jest z kursantem. Szczegółowo tłumaczone są możliwości poprawy. A te są całkiem spory. Nawet doświadczeni dziennikarze motoryzacyjny, co to obroty z niejednego silnika słyszeli, mogli się poprawić o 20-30% w zakresie ekonomii jazdy. Inna sprawa, że akurat ta grupa docelowa często testująca auta nie zawsze chce jeździć ekonomicznie, bo jak inaczej napisać o możliwościach danej maszyny.
Systemy, takie jak ten zaprezentowany przez belgijską firmę Key Driving Competence wraz z Renault, znajdują zastosowanie w korporacjach oraz instytucjach, które posiadają floty samochodów. My mieliśmy przyjemność podróżować modelami Renault Megane. Po lewej testowany kierowca, po prawej instruktor z notebookiem, wpiętym do samochodowej sieci. Cel był bardzo prosty – przejechanie 5 kilometrów trasy z możliwie jak najlepszymi parametrami. Nie jest to oczywiście wiedza tajemna, ale dopiero po przerzuceniu parametrów jazdy do szczegółowego raportu widać co można jeszcze poprawić.
10 porad ekonomicznej jazdy
1. Sprawdź parametry silnika swojego pojazdu. Zapamiętaj przy jakich obrotach silnik dysponuje optymalną mocą i momentem obrotowym.
2. Gazu, sprzęgła i hamulca używaj oszczędnie,
3. Pod górę jedź ze stałą prędkością – nie przyspieszaj,
4. Szukając prędkości, zyskuj ją, kiedy jedziesz w dół,
5. Postaraj się, aby nadmiernie nie zwiększać obrotów silnika,
6. Hamuj silnikiem, hamulca używaj w ostateczności
7. Zatrzymuj się jak najrzadziej. Ruszanie z zatrzymania zużywa bardzo dużo paliwa
8. Wyłącz zbędne odbiorniki prądu i klimatyzację, jeśli nie musi działać
9. Jeździj płynnie – gwałtowne przyspieszanie i hamowanie nie ma większego wpływu na średni czas przejazdu, za to ogromnie zwiększa zużycie paliwa i podzespołów samochodu,
10. Przewiduj – patrz i analizuj co się dzieje na drodze, tak, aby Twoja jazda mogła odbywać się według powyższych wskazówek
Warto również pamiętać, że nie zawsze i nie wszędzie da się jeździć ekonomicznie. Jednak stosowanie się do powyższych rad – w miarę drogowych możliwości – pozwala jeździć z przyjemnością a jednocześnie oszczędzać. A skoro jest to przyjemne z pożytecznym? To chyba warto, prawda?
Ekonomiczna jazda staje się dzisiaj koniecznością. Przy szalejących cenach paliwa, gigantycznych obciążeniach podatkowych na benzynie i ropie, które nakłada na nas rząd (akcyza i vat to ponad połowa ceny!), musimy się bronić przed drenażem portfeli między innymi szukając oszczędności w sposobie jazdy.
Najnowsze komentarze