Miałem niemały zgryz zaczynając analizę historii marki Jeantaud. Generalnie źródła podają, że działała ona od roku 1893, ale tak naprawdę pierwszy automobil Charlesa Jeantauda powstał już w roku 1881. Który więc rok uznać za faktycznie początkowy?
Charles Jeantaud urodził się w 1840 roku w Limoges (dziś jest to ok. 150-tysięczne miasto w Nowej Akwitanii). Rok później w tym samym mieście przyszedł na świat Auguste Renoir, jeden z czołowych przedstawicielu impresjonizmu w malarstwie. Panowie jednak zapewne nigdy się nie spotkali.
Za to Charles Jeantaud spotkał Camille’a Alphonse;a Faure’a, swojego rówieśnika pochodzącego z Vizille w południowo-wschodniej Francji. Faure w latach 1880-1881 znacząco udoskonalił konstrukcję znanego od półtorej dekady akumulatora kwasowo-ołowiowego. Jeantaud wykorzystał tę poprawioną konstrukcję i w 1881 roku skonstruował swój pierwszy automobil elektryczny. Z kolei Paryż wykorzystał te akumulatory do zasilania oświetlenia ulic i stąd właśnie czasem jest nazywany Miastem Świateł.
Powszechnie automobil Jeantauda uważany jest za pierwszy samochód elektryczny zasilany akumulatorami.
W latach 1893-1894 Jeantaud wypuścił pierwszy elektryczny automobil sygnowany własnym nazwiskiem. Zestaw akumulatorów zainstalowany pod siedzeniem ważył 450 kg. Silnik o mocy 4 KM zintegrowano z tylną osią, która była napędzana poprzez przekładnię z podwójnym reduktorem. Na końcach półosi napędowych były koła zębate, które wchodziły w bębny o tzw. zębach wewnętrznych.
Projektant nie zastosował jeszcze klasycznej kierownicy, ale coś w stylu rumpla obracającego całą przednią oś (a nie tylko koła).
W 1895 roku automobil Jeantaud wziął udział w wyścigu Paryż-Bordeaux i był jedynym pojazdem z napędem elektrycznym. Niestety mimo zapewnienia zestawów akumulatorów do wymiany na trasie, auto nie osiągnęło mety, bo uległo awarii w okolicach Orleanu.
Charles Jeantaud był głównym inicjatorem zorganizowania próby taksówek silnikowych (czyli napędzanych mechanicznie, a nie poprzez konie), która odbyła się w Paryżu w czerwcu 1898 roku. Test zorganizował Automobile Club de France, a wśród pojazdów zgłoszonym na to wydarzenie przez Jeantauda były dwumiejscowy landaulet, victoria i ciekawa dorożka, w której kierowca siedział wysoko, z tyłu pojazdu – jak w ówczesnych dorożkach konnych.
Mimo tego niepowodzenia konstruktor wiedział, że do świadomości klientów najlepiej przebić się jakimiś spektakularnymi wyczynami. Automobil Jeantaud był pierwszym samochodem, który ustanowił lądowy rekord prędkości (63,159 km/h). Dokonał tego za jego kierownicą hrabia Charles-François Gaston Louis Prosper de Chasseloup-Laubat, a miało to miejsce 18. grudnia 1898 roku w Achères – mieście leżącym w zakolu Sekwany na północny zachód od Paryża.
Niespełna miesiąc później hrabia de Chasseloup-Laubat poprawił zresztą swój własny rekord do poziomu 66,63 km/h. Niestety szybko tym śladem poszli inni i rekord nie utrzymał się długo, a historia jego bicia toczy się po dziś dzień i chyba nigdy nie przestanie.
W tym czasie Charles Jeantaud konstruował nie tylko automobile. Do historii przeszły pierwsze na świecie przyczepy kempingowe. Co ciekawe – były wyposażone w bieżącą wodę i spłukiwane toalety. Niestety zainteresowanie nimi dość szybko się skończyło – były drogie, a turystyka jako taka, nie tylko samochodowa, dopiero raczkowała.
Wkrótce potem producent skoncentrował się na zwykłych samochodach osobowych z napędem spalinowym. Jego Petit Due z 1901 roku kosztował 8.000 franków i mógł pokonać 60 kilometrów z prędkością 18 km/h. Koszty eksploatacji tego automobilu były wyjątkowo niskie.
Charlesowi Jeantaudowi zawdzięczamy też konstrukcję przekładni kierowniczej opartej na równoległoboku, w której wewnętrzne koło skręcało pod większym kątem, niż zewnętrzne. W efekcie oba koła „rysowały” okręgi o różnych promieniach.
Wynalazek tak naprawdę opracował w 1817 roku Niemiec, Georg Lankensperger, a opatentował go rok później Rudolph Ackerman. Rozwiązanie to – oczywiście po wielu modyfikacjach na przestrzeni lat – jest używane do dzisiaj.
W pierwszych latach XX wieku Jeantaud wprowadził do swoich automobili napęd na przednie koła. Czy to ten fakt, czy inne przyczyny spowodowały, że jego pojazdy niemalże z dnia na dzień przestały się sprzedawać.
Charles Jeantaud popełnił samobójstwo w 1906 roku, a wraz z nim świat motoryzacyjny opuściła jego firma. Przyczyn tego kroku Jeantauda niektórzy dopatrują się w kłopotach, jakie dotknęły firmę, ale jaka była prawda nigdy już się pewnie nie dowiemy.
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk; grafiki: Wikipedia
Najnowsze komentarze