Nowa Laguna została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu pełnej przyjemności prowadzenia samochodu dzięki:
• wzorcowemu zachowaniu na drodze
Precyzyjnie reagujący układ jezdny, zarówno jeśli chodzi o układ kierowniczy jak
i stabilne pokonywanie zakrętów reprezentuje najlepszy poziom na rynku. Efekt ten osiągnięto między innymi dzięki zwiększeniu sztywności zawieszenia i zmniejszeniu przełożenia przekładni kierowniczej. Dobrana charakterystyka amortyzatorów zapewnia niezwykle wysoki komfort. Nowa Laguna zapewnia mocne wrażenia z jazdy gwarantując jednocześnie doskonały poziom komfortu.
• bogata oferta silników i skrzyń biegów
Obejmuje najlepsze silniki, jak np. silnik 2.0 dCi (130-173 KM / 96-127 kW). W połączeniu z automatyczną skrzynią AJ, zapewnia płynną i dynamiczną jazdę. Nowa Laguna z silnikiem 1.5l dCi 110 KM (81 kW), to ekonomiczna i ekologiczna propozycja gwarantująca niskie zużycie paliwa na poziomie 5,1 l/100 km, emisję CO2 w wysokości 136 g/km, a jednocześnie zaskakujące osiągi. Alternatywnym rozwiązaniem może być nowy benzynowy 2-litrowy 16-zaworowy silnik o mocy 143 KM (105 kW), opracowany wspólnie przez Renault i Nissana, gwarantujący płynną, cichą i dynamiczną jazdę.
Nowa Laguna zapewnia wszystkim swoim pasażerom poczucie pełnego bezpieczeństwa i zaufania dzięki:
• bezpieczeństwu czynnemu i biernemu na najwyższym poziomie w tej kategorii
W Nowej Lagunie wykorzystano bogate doświadczenie Renault w zakresie bezpieczeństwa. Szczególną uwagę zwrócono na zabezpieczenie pojazdu przed zderzeniami bocznymi. W przednich drzwiach i środkowym słupku umieszczono, oferowany wyłącznie w tym modelu system, obejmujący podwójną poduszkę boczną nowej generacji (chroniącą klatkę piersiową i miednicę) o podwójnej komorze i dwóch poziomach ciśnienia wyposażony w dwa czujniki znajdujące się w przednich drzwiach
i środkowym słupku. Specjalny algorytm dostosowuje szybkość przetwarzania danych do siły uderzenia. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo czynne Nowa Laguna posiada jeden
z najbardziej skutecznych układów hamulcowych na rynku.
• maksymalnemu komfortowi
W uzupełnieniu do niezwykle dopracowanej charakterystyki zawieszenia, Nowa Laguna oferuje niezwykły poziom komfortu akustycznego dzięki skuteczniejszej izolacji komory silnika od kabiny. Komfort termiczny spełnia bardziej niż kiedykolwiek wyśrubowane założenia, które doprowadziły do zastosowania w układzie klimatyzacji kompresora z zewnętrznym układem sterowania o bardzo dużej mocy, umożliwiającego szybkie obniżenie temperatury w kabinie.
• niezwykle prostej obsłudze
Charakteryzuje się ona lepszą czytelnością informacji na tablicy rozdzielczej oraz dopracowaną ergonomią miejsca kierowcy. Niezwykle praktyczny, automatyczny hamulec postojowy i karta typu „hands free” drugiej generacji ułatwiają codzienne użytkowanie Nowej Laguny. Wersja kombi posiada również system Easy Break, który pozwala na przejście do konfiguracji z płaską podłogą za pomocą jednego naciśnięcia odpowiedniego przycisku w części bagażowej.
Nowa Laguna została zaprojektowana jako solidne i niezawodne auto – cel ten uwzględniony został w fazie projektowej, ale również i produkcji oraz na etapie obsługi posprzedażnej:
• Nowa Laguna była przedmiotem zobowiązania podjętego przez Grupę w ramach Kontraktu Renault 2009: uplasowania się wśród trzech najlepszych samochodów
w segmencie pod względem jakości produktu i usług.
W uzupełnieniu do zaostrzonych założeń projektowanych i produkcyjnych przeprowadzono test – ponad 120 Nowych Lagun przejechało równowartość 6 mln kilometrów w różnych warunkach klimatycznych i po najtrudniejszych trasach.
Nowa Laguna plasuje się wśród najlepszych aut w swoim segmencie pod względem kosztów eksploatacji, przeglądów i napraw:
• dzięki wysokiej sprawności oferowanych silników dCi 110 KM (81 kW – 5,1 l/100km
i 136 g CO2/km) i 150 KM (110 kW – 6,0 l/100km i 158 g CO2/km);
• wpisuje się również w działania podjęte na rzecz ochrony środowiska w ramach programu Renault Eco², którego znak przyznawany jest ekologicznym i ekonomicznym samochodom. Nowa Laguna posiada w swojej ofercie wersję, która emituje zaledwie 136 g CO2/km i zawiera ponad 35 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. W celu obniżenia zużycia paliwa obniżono ciężar samochodu średnio o 15 kg w stosunku do poprzedniego modelu.
Publiczna prezentacja Nowej laguny będzie miała miejsce podczas najbliższego Salonu we Frankfurcie we wrześniu 2007. Auto pojawi się w sprzedaży
w październiku 2007.
Elegancja auta na długie podróże
Nowa Laguna prezentuje dynamiczny design o płynnej, eleganckiej linii. Szczególna uwagę poświęcono starannemu doborowi materiałów i wykończeniu, co świadczy o znaczeniu przywiązywanym do jakości postrzeganej pojazdu, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie.
Dynamiczny design o płynnej i eleganckiej linii
Stylistyka Nowej Laguny zapowiada dynamikę i przyjemność jazdy. Przód z wyprofilowanymi światłami, długa opadająca w dół maska i szeroki wlot powietrza świadczą o mocy ukrytych pod maską silników. Wyważone proporcje, odpowiednie dla długości 4,69 m przyczyniają się do dynamicznego wyglądu. Wyprofilowanie boków przydaje osobowości i elegancji. Chromowana listwa bocznych szyb podkreśla wysoki standard auta. Linia dolnej części nadwozia i nadkoli odsłaniających 16-, 17- lub
18-calowe koła podkreśla stabilność pojazdu. W wersji 5-drzwiowej kwadratowe wyprofilowanie sięga aż na klapę bagażnika pod tylne światła z diodami LED, o charakterystycznym układzie. Montowana w wersjach z najmocniejszymi silnikami podwójna rura wydechowa z chromowaną końcówką przypomina raz jeszcze o mocy drzemiącej pod maską.
Pełne ekspresji, wyróżniające się kombi
Dynamiczne i nowoczesne kombi wyróżnia się mocno pochyloną tylną szybą. Wydłużony kształt trzeciej bocznej szyby podkreśla dynamikę linii Nowej Laguny.
O praktycznym podejściu i funkcjonalności auta świadczą liczne innowacyjne schowki. Aby zapewnić użytkownikom wyjątkowy poziom komfortu jedno naciśnięcie na dźwignię pozwala po otwarciu bagażnika na uzyskanie bezpośredniego dostępu
do idealnie płaskiej przestrzeni bagażowej.
Luksusowe wnętrze
Wnętrze kabiny Nowej Laguny w pełni odpowiada wyglądowi zewnętrznemu. Dominuje wrażenie wysokiej jakości wykończenia i doskonałych materiałów, a panująca w nim harmonia przyczynia się do poczucia komfortu pasażerów. Również wykończenie deski rozdzielczej świadczy o wysokiej klasie pojazdu. Wszystkie przełączniki i wyświetlacze zostały zaprojektowanie i rozmieszczone z myślą o zapewnieniu optymalnej ergonomii kierowcy. W zależności od poziomu wyposażenia na centralnej konsoli jest umieszczony automatyczny hamulec postojowy, przełącznik regulatora / ogranicznika prędkości, panel sterujący systemu Carminat Navigation et Communication i telefonu. Wersja Initiale posiada ponadto elementy wykończeniowe z drewna i skóry w jasno-beżowej lub ciemno-grafitowej kolorystyce, które zadowolą nawet najbardziej wymagających klientów. W wersji Dynamique skóra i alkantara łączą się z metalizowanymi elementami wykończenia, a ciemna tonacja kolorystyczna, sportowa kierownica i fotele z mocniej zaznaczonym podparciem bocznym kojarzą się ze sportem.
Przyjemność prowadzenia
Nowa Laguna została stworzona, aby zapewnić prawdziwą przyjemność prowadzenia samochodu o modelowym zachowaniu na drodze i pierwszorzędnych osiągach i dynamice. Cechy te uzyskano dzięki zaawansowanym rozwiązaniom układu jezdnego, doskonałemu rozłożeniu masy pojazdu, a także zastosowaniu oszczędnych i nowoczesnych silników i skrzyń biegów.
Gama silników i skrzyń biegów na najwyższym poziomie
Nowa Laguna oferuje szeroką gamę silników współpracujących w każdej wersji
z 6-biegową skrzynią biegów. Jednostki te osiągają najwyższy poziom w swych kategoriach zapewniając komfortową jazdę i niskie zużycie paliwa. Oferta silników benzynowych będzie stopniowo wprowadzana do sprzedaży, a w pierwszej kolejności pojawi się 16-zaworowy silnik o pojemności 2 litrów o mocy 143 KM (105 kW)
– dynamiczny, elastyczny i cichy, oznaczony symbolem M4R. Jest to jednostka opracowana w ramach współpracy między Renault i Nissanem, charakteryzująca się znacznym momentem dostępnym już przy niskich prędkościach obrotowych, prezentująca dużą dynamikę na wysokich obrotach i przyjemne wrażenia akustyczne
w całym zakresie obrotów silnika. Ofertę silników benzynowych uzupełnia silnik
16-zaworowy turbodoładowany o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM (125 kW) współpracujący z automatyczną skrzynią 6-biegową Proative. Gama silników wysokoprężnych zbudowana została w oparciu o dwie jednostki wyznaczające standardy na rynku: silnik 1.5 dCi, który dysponował będzie mocą 110 KM (81 kW) i zapewni optymalny kompromis osiągów i zużycia paliwa w tym segmencie samochodów zyskując jednocześnie miano „eko-lidera” (136g CO2/km); druga jednostka, to silnik 2.0 dCi oferowany w trzech poziomach mocy (130, 150 i 173 KM / 96, 110 i 127 kW), którego wersja o mocy 150 KM (110 kW) jest oferowana
z automatyczną skrzynią 6-biegową Proactive. Dzięki zastosowaniu lekkiej turbiny
o zmiennej geometrii i świec żarowych o bardzo krótkim czasie grzania silnik będzie mógł pokazać w Nowej Lagunie pełnię swych zalet.
Ta bogata gama jednostek napędowych dostosowanych do wszelkich warunków eksploatacji samochodów sprzedawanych w różnych krajach zostanie bardzo szybko rozbudowana o inne nowoczesne rozwiązania. W ramach Kontraktu Renault 2009, Nowa Laguna wyposażona w silniki spełniające przyszłą normę Euro5 przyczyni się
w istotny sposób do działań na rzecz ochrony środowiska zgodnie z założeniami programu Renault eco2.
Precyzyjny i skuteczny układ jezdny
Układ jezdny Nowej Laguny jest jednym z najlepszych w segmencie. Jego konstrukcja wykracza daleko poza uznane zalety dynamiczne poprzedniej wersji samochodu. Nowa Laguna będzie ceniona za precyzję prowadzenia i zdolność pokonywania zakrętów bez zbędnych przechyłów nadwozia. Inżynierowie Renault zwrócili szczególną uwagę na precyzyjne zachowanie zamierzonego toru jazdy oraz jakość pracy elementów nośnych nadwozia. W ustawieniach zawieszenia Nowej Laguny skoncentrowano się na pojęciu kołysania bocznego usztywniając zawieszenie przednie i tylne odpowiednio o 20% i 50% i wprowadzając stabilizator poprzeczny o większym przekroju. Układ kierowniczy Nowej Laguny posiada zmniejszone przełożenie, co zwiększa wrażenie dynamicznej jazdy i bezpośredniego wyczucia drogi przy jednoczesnym zachowaniu doskonałego tłumienia nierówności nawierzchni. Komfort jazdy pozostaje na znakomitym poziomie dzięki skutecznej pracy amortyzatorów. Nowa Laguna nadal prezentuje najwyższy poziom wygody i bezpieczeństwa użytkowania między innymi dzięki doskonałemu rozłożeniu masy. Jest to ponadto pierwszy samochód Renault lżejszy od swego poprzednika o średnio 15 kg.
Spokojna i bezpieczna eksploatacja
Nowa Laguna daje poczucie spokoju i pewności wszystkim użytkownikom, zapewniając pierwszorzędny komfort termiczny oraz wygodę i bezpieczeństwo jazdy na najwyższym poziomie w tej kategorii samochodów. W Nowej Lagunie ze szczególną uwagą dopracowano rozwiązania z dziedziny akustyki, wyznaczając nowe standardy w tym segmencie, szczególnie w przypadku wersji z silnikiem wysokoprężnym.
Bezpieczeństwo czynne i bierne wykorzystujące najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne Renault w tej dziedzinie
W Nowej Lagunie wdrożono uznane rozwiązania techniczne Renault z zakresu bezpieczeństwa tak czynnego, jak i biernego. Oprócz znakomitego układu jezdnego, Nowa Laguna posiada jeden z najbardziej skutecznie działających układów hamulcowych w tym segmencie samochodów, co szczególnie wyraźnie wykazał test wytrzymałościowy przy rozgrzanych hamulcach (długość drogi hamowania zmierzona po dziesięciu następujących po sobie hamowaniach od 100 do 0 km/h). Nowa generacja systemu ABS z ESP oraz układem wspomagania nagłego hamowania współpracuje z nowym zespołem bloku elektronicznego i modułu hydraulicznego rozdzielacza ciśnienia. W dziedzinie bezpieczeństwa biernego firma Renault opracowała rozwiązania uwzględniające wyniki badań rzeczywistych wypadków drogowych i zachowania samochodu na drodze w prawdziwych sytuacjach. Analizy prowadzono na znacznie większej liczbie przypadków niż dotychczas, by stworzyć skuteczniejsze zabezpieczenia użytkowników samochodu. Dlatego też założenia techniczne Nowej Laguny uległy zaostrzeniu. W samochodzie wprowadzono najnowsze generacje urządzeń, a wśród nich dwukomorowe poduszki powietrzne współpracujące z dwustopniowymi napinaczami pasów bezpieczeństwa. Jednak najbardziej zauważalny postęp dokonał się w dziedzinie ochrony przed skutkami uderzenia bocznego – będących często przyczyną śmiertelnych wypadków. Aby zagwarantować lepszą ochronę pasażerów i kierowcy przy uderzeniu w bok, zmodyfikowano architekturę układów elektronicznych samochodu, aby wcześniej uruchamiać systemy zabezpieczeń. Dodatkowy układ dwóch czujników umieszczonych w przednich drzwiach i w środkowym słupku dostarcza informacje do specjalnego algorytmu, umożliwiając dostosowanie szybkości przetwarzania danych do siły uderzenia. Działanie tego urządzenia uzupełnia podwójna boczna poduszka powietrzna nowej generacji (chroniąca klatkę piersiową i miednicę).
Wysoki komfort i prosta obsługa
Aby Nowa Laguna była najcichszym samochodem w segmencie przyjęto trzy kierunki działań projektowych: tłumienie hałasów pracy silnika, zwłaszcza przy niewielkich prędkościach, izolowanie kabiny od hałasów z układu jezdnego, a przede wszystkim wyeliminowanie szumów aerodynamicznych przy dużej prędkości jazdy.
Nowa Laguna jest także pierwszym samochodem, w którym wykorzystano wyniki ankiet na temat komfortu termicznego przeprowadzonych wśród klientów w latach 2001 i 2002. Lepsze poznanie oczekiwań użytkowników, a także opracowany wspólnie z Nissanem nowy układ klimatyzacji, konstruowany na rynek amerykański, pozwalają osiągnąć najwyższy poziom w tej kategorii pojazdów. Ponadto zastosowanie kompresora z zewnętrznym sterowaniem umożliwia szybkie obniżenie temperatury w kabinie przy korzystaniu z klimatyzacji tylko w niezbędnym zakresie i z ograniczeniem zużycia paliwa. Na rynkach, na których testowano system klimatyzacji Nowej Laguny, uzyskał on jedne z najwyższych ocen. Układ ogrzewania pozwala z kolei na szybkie podwyższenie temperatury powietrza w kabinie dzięki zastosowaniu elektrycznych elementów grzejnych dużej mocy w wersjach z silnikiem wysokoprężnym. Nowa Laguna posiada zautomatyzowane i nowatorskie rozwiązanie sterowania klimatyzacji i ogrzewania „Soft-Auto-Fast”. Przełączniki zostały zgrupowane na panelu między nawiewami i w miejscu ułatwiającym intuicyjne korzystanie z nich. Koncepcja nowej deski rozdzielczej zapewnia lepszy dostęp do wszystkich elementów sterujących, a także lepszą czytelność informacji, co decyduje o wyższym komforcie użytkowania.
Solidne i niezawodne auto: jakość zapisana w DNA
Nowa Laguna została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu solidności
i niezawodności, zgodnie z wymogami najwyższej jakości. Nowa Laguna, która ma się znaleźć wśród trzech najlepszych modeli pod względem jakości produktu i usług musi być kolejnym przykładem postępów osiągniętych przez markę
w zakresie jakości w ostatnich latach i to począwszy od fazy projektowej
po zatwierdzenie prototypów i produkcję oraz obsługę posprzedażną.
Wszystkie cztery fazy rozwoju Nowej Laguny zostały potraktowane z dużą uwagą:
– projekt: w Nowej Lagunie zastosowano liczne testy funkcjonalne, które sprawdziły się w Modusie i Clio. Trzy symulatory elektroniczne odtwarzające architekturę elektryczną i elektroniczną pojazdu pozwoliły na przeprowadzenie symulacji wszystkich możliwych kombinacji w celu zagwarantowania niezawodnego funkcjonowania urządzeń. Wykorzystano tu również doświadczenia zebrane podczas rozwiązywania problemów napotkanych w poprzednich modelach, przede wszystkim w Lagunie II w okresie gwarancji lub badań technicznych. Nowa Laguna jest również pierwszym samochodem w projektowaniu którego wykorzystano instalacje do badań kompatybilności elektromagnetycznej, oddane do użytku na początku 2006 r. w ośrodku technicznym w Aubevoye. Wytrzymała konstrukcja pojazdu uwzględnia również wymagania związane z ułatwieniem przeglądów i napraw.
– zatwierdzenie opracowanego pojazdu: W ramach testów na stanowiskach testowych, na torze lub drogach publicznych ponad 120 Nowych Lagun pokonało równowartość ponad 6 mln km w fazie zatwierdzania opracowanego modelu przed jego wprowadzeniem do sprzedaży. Nowa Laguna, z zachowaniem niezbędnej dyskrecji, jeździła już po drogach całego świata, aby można było ocenić jej zachowanie w ekstremalnych warunkach panujących w Argentynie, Rosji, Malezji i Australii.
W ramach programu testów samochód jest eksploatowany w ekstremalnych warunkach klimatycznych: tropikalny upał, wilgoć, pył, błoto, mróz, wysokie prędkości, duża wysokość nad poziomem morza, zniszczone drogi, itd. 1 kilometr w takich warunkach odpowiada 3 kilometrom eksploatacji w przeciętnych, typowych warunkach.
– produkcja: w procesie produkcji podejmowane są działania zmierzające do zapewnienia wysokiej jakości produktu. Już na bardzo wstępnym etapie zapewniono wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk stosowanych w zakładach Renault i Nissana. Pozwoliło to na wzmocnienie kontroli i zapewnienie wyższej jakości montażu w całym procesie produkcji w zakładzie w Sandouville (Francja) dzięki optymalizacji stanowisk pracy, zmianie konfiguracji procesów produkcyjnych, zaostrzeniu kontroli, lepszemu zabezpieczeniu samochodów. Każdy z wyprodukowanych pojazdów jest poddawany po zejściu z taśmy testom statycznym i dynamicznym oraz diagnostyce elektronicznej.
– obsługa serwisowa: działania na rzecz zapewnienia jakości nie kończą się po zejściu pojazdu z taśmy produkcyjnej. Już w pierwszych makietach cyfrowych uwzględnia się wymagania związane z przeglądami i naprawami pojazdu. Projektowane są prototypowe serwisy testujące urządzenia diagnostyczne i metody napraw. Już dziś prowadzone są szkolenia dla mechaników, dotyczące np. obsługi urządzenia Clip Alliance, które będzie wprowadzone do sieci serwisowej na całym świecie. Opracowane zostały również specjalistyczne szkolenia e-learningowe dla sprzedawców. Już w 2006 roku odnotowano poprawę jakości obsługi posprzedażnej – współczynnik klientów deklarujących zadowolenie lub całkowite zadowolenie z usług wzrosła z 71 do 75%. Korzystne dla Nowej Laguny będzie również wprowadzenie planu Doskonałości Renault (PER4), którego celem jest zapewnienie zadowolenia klientów z procesu sprzedaży i obsługi posprzedażnej.
Odpowiedzialne podejście do środowiska
Znak «Renault eco²» obrazuje działania podjęte przez Renault na rzecz ochrony środowiska. Oznaczane są nim samochody spełniają równocześnie kryteria ekonomiczne i ekologiczne: muszą to być pojazdy produkowane w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14001, których emisja CO2 jest niższa od 140 g/km (lub napędzane bioetanolem E85 lub biodieslem B30), w których produkcji wykorzystano min. 5% tworzyw pochodzących z recyklingu. Wszystkie warunki «Renault eco²» spełnia Nowa Laguna z silnikiem wysokoprężnym 110 KM. W 85% nadaje się do recyklingu, a 95% do ponownego wykorzystania w momencie przewidywanego na rok 2015 wycofania z eksploatacji i zawiera ponad 35 kg tworzyw pochodzących z odzysku i ponad 15 kg surowców odnawialnych.
Żródło: Renault Polska
Zdjęcia – z przyczyn technicznych – pokażemy w późniejszym terminie.
Najnowsze komentarze