Stellantis wprowadza do produkcji nowy silnik 1.6 PHEV ze zwiększonym akumulatorem i nową skrzynią biegów e-DCS. Będą dostępne wersje do 400 KM.
Pierwszym samochodem, który otrzyma nowy napęd, będzie Peugeot 3008. To jeden z kluczowych modeli grupy Stellantis a premiera tego rozwiązania będzie miała miejsce w listopadzie 2023 r. – donoszą francuskie media. Pod maską znajdzie się zmodyfikowany przez Opla silnik benzynowy 1.6, współpracujący z nową skrzynią e-CDS. Łączna moc systemowa napędu wyniesie 200 KM. W 2023 r. nowy silnik ma się pojawić także w pojazdach marki DS Automobiles a konkretnie w modelu DS 7. Inżynierowie w Russelheim pracują również nad zmodyfikowaniem jednostki 1.6 tak, aby spełniała normy Euro 7.
Nie jest wykluczone, że oprócz wersji PHEV pojawi się w przyszłości
Nowy akumulator 20 kWh i większy zasięg
Akumulator w nowej hybrydzie PHEV będzie miał 20 kWh pojemności, co ma zapewnić znacznie większy zasięg niż w aktualnych modelach. Jeśli zużycie energii pozostanie na podobnym poziomie, to można liczyć na około 90-100 kilometrów na samym prądzie.
Systemowe napięcie 320V dla dużych mocy
Skrzynia e-CDS w wersji PHEV pracować będzie w oparciu o napięcie 320V, co umożliwi przesyłanie znacznie większych ilości energii, niezbędnych dla mocniejszych napędów. Zastosowany silnik elektryczny będzie miał moc od 92 (125 KM) do 115 kW (157 KM). Ta skrzynia zastąpi używany automat EAT8 japońskiej firmy Aisin.
360 – 400 KM w hybrydzie?
Chociaż pierwsza wersja napędu ze skrzynią e-DCS będzie dostępna w wariancie 200 KM i napędem 4×2, producent pracuje już nad mocniejszymi napędami o mocach do 400 KM włącznie. Ta ostatnia wersja miałaby trafiać do topowych modeli premium.
Pierwsze skrzynie dla nowych napędów zostały już wyprodukowane i przechodzą testy. Są one wytwarzane w zakładach PunchPowertrain PSA E-Transmissions Assembly SA w Metz-Trémery. Produkcyjna wersja będzie dostępna w drugiej połowie roku.
Ilościowy plan wdrożenia nowego napędu w Stellantis
Rok |
ilość modeli z nowym napędem |
2023 |
6 |
2024 |
23 |
2025 |
39 |
2026 |
16 |
źródło: L’argus, własne
Najnowsze komentarze