No to przyszedł czas na kolejny tekst z cyklu przeciwwagi dla znanych z masowych pism motoryzacyjnych materiałów wychwalających Škodę. Okazją jest publikacja w aktualnym „Auto Świecie”, który zaprezentował nową Octavię i wpisał się w odświeżony trend, na podstawie którego znowu, teraz niby już z powodów uzasadnionych, wpycha się Octavię do segmentu D. Czy słusznie?
Wspomniany „Auto Świat” napisał, że nowa Octavia ma 2,68 m (z grafiki wynika nawet, że 2.686 mm) rozstawu osi, a to właśnie ten parametr determinuje przynależność samochodu do określonego segmentu. Aby uzasadnić awans Škody do klasy średniej napisano, że Golf VII dysponuje jedynie 2,63-metrowym rozstawem osi. 5 cm, to niewiele i może zwyczajnie nie wystarczyć na awans, którego tak chce marketing czeskiej marki i część dziennikarzy, jak zwykle szalenie obiektywnych.
Dlaczego? Otóż sprawdziłem sobie kilka aut zaliczanych do klasy kompaktowych pod kątem zarówno rozstawu osi, jak i długości, bo niektórych ten parametr kusi do określania przynależności klasowej. No i wyszło mi, że tego typu auta (brałem pod uwagę sedany) są z nową Octavią co najmniej porównywalne:
– Peugeot 301 – rozstaw osi 2.650 mm, długość całkowita 4.440 mm;
– Chevrolet Cruz – rozstaw osi 2.680 mm, długość całkowita 4.597 mm;
– Opel Astra J – rozstaw osi 2.685 mm, długość całkowita 4.658 mm;
– Nowa Ovtavia – rozstaw osi 2.686 mm, długość całkowita 4.659 mm;
– Renault Fluence – rozstaw osi 2.702 mm, długość całkowita 4.620 mm.
Wygląda więc na to, że faktycznie, Nowa Octavia jest najdłuższa z pięciu zaprezentowanych, ale rozstawem osi jest porównywalna z kompaktowymi samochodami Chevroleta, Opla, czy sedanem Renault, również grającym w segmencie C! Škoda faktycznie więc urosła, ale to nic dziwnego – przy dotychczasowym nikczemnym rozstawie osi (2.575 mm) była gorsza nawet od pierwszego Logana (2.630 mm) uznawanego za auto segmentu B! Ale dziennikarze i marketingowy czeskiej marki robili ludziom w Polsce wodę z mózgu! Niestety, zadziwiająco skutecznie…
No ale przejrzałem też kilkunastu graczy bezsprzecznie walczących w segmencie D. I co tam znalazłem?
– Toyota Avensis III – rozstaw osi 2.700 mm, długość całkowita 4.695 mm;
– Honda Accord VIII – rozstaw osi 2.705 mm, długość całkowita 4.726 mm;
– Volkswagen Passat B7 – rozstaw osi 2.712 mm, długość całkowita 4.769 mm;
– Mazda 6 II – rozstaw osi 2.725 mm, długość całkowita 4.735 mm;
– Opel Insignia – rozstaw osi 2.737 mm, długość całkowita 4.830 mm;
– Renault Laguna III – rozstaw osi 2.756 mm, długość całkowita 4.695 mm;
– Škoda Superb II – rozstaw osi 2.761 mm, długość całkowita 4.838 mm;
– Hyundai i40 – rozstaw osi 2.770 mm, długość całkowita 4.740 mm;
– Audi A4 B8 – rozstaw osi 2.808 mm, długość całkowita 4.703 mm;
– Citroën C5 – rozstaw osi 2.815 mm, długość całkowita 4.779 mm; Citroen
– Peugeot 508 – rozstaw osi 2.817 mm, długość całkowita 4.792 mm;
– Ford Mondeo III (Mk3) – rozstaw osi 2.850 mm, długość całkowita 4.778 mm.
Oczywiście są to dane dla nadwozi typu sedan/liftback. I widać wyraźnie, że miejsca tu dla Octavii w zasadzie nie ma. Chyba, że porówna się ją z Seatem Exeo z tej samej Grupy. Nawet najmniejsze wynotowane wyżej rozstawy osi są lepsze od wyniku Nowej Octavii. Prędzej więc Renault Fluence trafić powinien do segmentu D, aniżeli Octavia, mimo zwiększenia jej rozstawu osi.
Octavia nie pasuje tu także długością całkowitą, gdyby ktoś się upierał przy tym gabarycie, niezbyt słusznie zresztą. Owszem, jest długa, ale nikomu nie przyjdzie do głowy wpychać do segmentu D Opla Astry, który jest krótszy od Škody tylko o milimetr i taka sama różnica dzieli ich rozstawy osi. Zadziwiająca to więc skłonność dziennikarzy do wyższego pozycjonowania Octavii (Superba zresztą czasem też…), niż to temu autu przysługuje.
Możemy więc w dalszym ciągu spokojnie mówić gromkie NIE Škodzie Octavii z segmencie D. Ten samochód w dalszym ciągu nie urósł wystarczająco dużo, by znaleźć się w klasie średniej. Za to na pewno przyjemnie się go tam wpycha, choćby po to, by żądać zań większych pieniędzy, niż oczekiwać wypadałoby za kompakta. A przecież o kasę producentom i sprzedawcom chodzi. Tylko czemu zdobywaną w taki sposób?…
KG
Najnowsze komentarze