Dla przypomnienia: Optifuel, to nazwa programu proponowanego przez Renault Trucks firmom transportowym, a mającego na celu obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów. Główny nacisk skierowany jest na oszczędność paliwa, ale niejako przy okazji można zaoszczędzić także na takich elementach, jak układ hamulcowy czy sprzęgło. Nie bez znaczenia jest także fakt, że kierowca, który zdecyduje się zasady ekonomicznej jazdy promowane przez Optifuel Training wprowadzić w życie, uprości i ułatwi swoja pracę a finalnie podniesie średnią prędkość przejazdów.
Cykl spotkań prowadzonych od września ma na celu pokazać jak wiele zyskać mogą firmy transportowe poprzez szkolenia kierowców. W trakcie spotkania zaproszeni kierowcy starają się dogonić lub prześcignąć kierowców Renault Trucks pod względem zużycia paliwa i średniej prędkości przejazdu. Żeby jednak na krótkim odcinku jazdy móc sprawdzić jakość pracy kierowców trasy są wybierane tak, aby były jak najbardziej skomplikowane, z dużą ilością skrzyżowań, przejazdów kolejowych, rond itp. O ile to możliwe trasa przebiega też po pofałdowanym, górzystym terenie.
Po przebadaniu około 80 kierowców, średnia różnica w zużyciu paliwa sięgała nawet 18% na korzyść kierowców Renault Trucks stosujących zasady jazdy Optifuel. A ponieważ wszyscy jeździli tymi samymi samochodami po tych samych drogach należy się spodziewać że zbliżone wartości można osiągnąć także w trakcie codziennej eksploatacji. Co więcej stosowanie reguł Optifuel zaowocowało podniesieniem średniej prędkości przejazdów.
Główne zaobserwowane „grzechy” kierowców, to: jazda poza ekonomicznym zakresem obrotów, brak przewidywania sytuacji na drodze, zbyt częste, nieuzasadnione korzystanie z hamulca zasadniczego, nieumiejętność korzystania z hamulców pomocniczych i tempomatu.
A tak wygląda zdjęcie okolicy (z zaznaczoną trasą przejazdu), w której miały miejsce jazdy testowe. Poniżej zobaczyć możecie także wykres przewyższeń – jak widać różnice poziomów sięgały 100 metrów! Nie jest łatwo jeździć oszczędnie wielką ciężarówką w takich warunkach!
Ze względu na pogarszające się warunki drogowe pozostałe spotkania Optifuel odbędą się na wiosnę. Ogólnopolski finał dla kierowców Optifuel odbędzie się w kwietniu 2009. Poza tytułem Mistrza Optifuel do wygrania jest 6 opon Michelin SaverGreen oraz urządzenie Infomax Optifuel v.5.
Źródło: Renault Trucks Polska
Najnowsze komentarze