Eko-jazda oznacza sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny i ekonomiczny. Ekologiczny – ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny – gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa. Przy założeniu, że przeciętnie kierowca pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów, poruszanie się zgodnie z zasadami eko-jazdy daje ok. 150 zaoszczędzonych litrów. Oznacza to, że w portfelu kierowcy zostaje rocznie około 700 zł – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli pokonywany dystans jest dłuższy, tym bardziej możemy odczuć oszczędności.
Głównym założeniem eko-jazdy jest prowadzenie samochodu w sposób płynny i przewidywalny. Ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy dla wielu kierowców oznacza zmianę przyzwyczajeń i wyeliminowanie błędnych nawyków – dodaje Zbigniew Weseli. Kierowcy powinni pamiętać, że jedną z podstawowych zasad eko-jazdy jest zmiana biegu na wyższy już w momencie, kiedy silnik osiąga ok. 2.000 obr./min w przypadku silników wysokoprężnych oraz ok. 2.400 obr./min dla silników benzynowych. Przy prędkości 50 km/h i większej auto powinno jechać na 5. biegu. Optymalnie, jeśli to możliwe, samochód powinien poruszać się ze stałą prędkością. Istotne jest także umiejętne hamowanie. Powinno się ono odbywać poprzez redukcję biegów – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Dojeżdżając do skrzyżowania, samochód nie powinien znajdować się na biegu jałowym, czyli na tak zwanym „luzie”. Jest to niezgodne z zasadami eko-jazdy, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczne. Gdy zaistnieje nagła sytuacja na drodze, kierowca w toczącym się aucie nie ma możliwości wykonania szybkiego manewru – może to zrobić dopiero po włączeniu biegu. W obliczu zagrożenia, kiedy liczy się każdy ułamek sekundy, na taki manewr może już nie wystarczyć czasu – ostrzegają trenerzy.
Oprócz wszystkich elementów związanych z prowadzeniem samochodu, wpływ na eko-jazdę ma także to, co i jak przewożone jest w aucie. Bagażnik nie powinien zawierać niepotrzebnych rzeczy, o których kierowca zapomniał lub przewozi je „na wszelki wypadek”. Bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów, tak często używane podczas wakacyjnych wypraw, powinny być demontowane natychmiast gdy kierowca już ich nie używa.
* Przy założeniu 15-procentowej oszczędności wynikającej z zastosowania zasad eko-jazdy na przykładzie samochodu z silnikiem benzynowym, spalającym średnio 6,7 l/100 km.
ZASADY EKO-JAZDY
Zmieniaj biegi w optymalny sposób
– redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1.000 obr./min
– zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2.000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2.400 obr./min w silnikach benzynowych.
– z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Prowadź płynnie
– jeżeli tylko można, utrzymuj stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
– hamuj silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca.
Przyspieszaj w kontrolowany sposób
– do prędkości 60 km/h: lepiej dynamicznie przyspieszać, żeby szybko przełączyć bieg na piąty.
– powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.
Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy
– utrzymuj stałą prędkość na zjeździe.
– zwolnij nieco na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego.
Świadomie korzystaj z silnika
– nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie.
– ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika.
Eksploatuj samochód w racjonalny sposób
– sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.
– jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C).
– nie zostawiaj niepotrzebnych rzeczy, które obciążają samochód.
– zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki jak tylko przestaniesz z nich korzystać.
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze