Peugeot 3008 z technologią HYbrid4 to pierwszy w świecie w pełni hybrydowy model seryjny z silnikiem wysokoprężnym, który zadebiutuje na rynku. Jest on owocem ogromnej wiedzy i doświadczenia inżynierów Peugeot, którzy musieli opracować pojazd spełniający wymogi ekologiczne marki i jednocześnie dający ogromną radość z jazdy. Układ napędowy tego modelu stanowi wyjątkową i harmonijną symbiozę jednostki wysokoprężnej z elektryczną.
3008 + TECHNOLOGIA HYbrid4 (DIESEL + SILNIK ELEKTRYCZNY) = HARMONIJNA SYMBIOZA
Naturalne połączenie
Adaptacja technologii HYbrid4 na potrzeby modelu 3008 była rozwiązaniem całkowicie naturalnym. Ten bardzo popularny crossover jest bowiem wynikiem połączenia kliku motoryzacyjnych koncepcji takich jak SUV, sedan, kompaktowy MPV oraz coupé… Teraz dochodzą jeszcze zalety wynikające z wykorzystania napędu hybrydowego HYbrid4, który po raz pierwszy stanowi połączenie silnika wysokoprężnego i elektrycznego. Taka konfiguracja oznacza idealną odpowiedź na oczekiwania klientów – „ekologiczny” napęd na wszystkie koła, pełna kontrola mocy, wysoki poziom bezpieczeństwa, gwarantowana funkcjonalność i modułowość oraz nowe, niezwykłe doznania z jazdy, a wszystko to z zachowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego.
Radość z jazdy
Dla firmy Peugeot zasadność wykorzystania tej technologii wybiega daleko poza czysto ekologiczne pobudki. Marka ma na uwadze również nowe, ekscytujące doznania z jazdy, poprawione prowadzenie i właściwości jezdne, a także zwykłą przyjemność podróżowania.
Te nowe doznania znajdują wyraz w:
– cichej pracy – możliwość jazdy tylko w trybie elektrycznym,
– bezpieczeństwie wynikającym z właściwości napędu na wszystkie koła,
– świetnych osiągach w połączeniu ze znakomitym prowadzeniem,
– swobodzie i prostocie użytkowania oraz możliwości wyboru spośród czterech różnych trybów jazdy: ZEV, 4WD, Sport lub Auto.
Gdy mowa o osiągach, podczas przyśpieszania model 3008 HYbrid4 korzysta z silnika wysokoprężnego HDi oraz jednostki elektrycznej, co skutkuje natychmiastowym wzrostem mocy (funkcja „boost"). Samochód dysponuje całkowitą mocą maksymalną o wartości 147 kW (200 KM), na którą składa się 120 kW (163 KM), generowane przez wysokoprężny silnik 2.0 HDi FAP oraz dodatkową, dostępną okresowo o wartości 27 kW (37 KM), wytwarzaną przez jednostkę elektryczną. Maksymalny dostępny moment obrotowy to 500 Nm, z których 300 Nm zapewnia umieszczony z przodu silnik HDi, a maksymalnie 200 Nm generuje znajdujący się z tyłu silnik elektryczny.
Takie osiągi sprawiają, iż model 3008 HYbrid4 może pochwalić się rekordowo korzystnym stosunkiem emisji CO2 do mocy.
Efekt końcowy to crossover o długości całkowitej 4,36 m, z napędem na wszystkie koła, mocą maksymalną o wartości 200 KM, zużyciu paliwa w cyklu mieszanym na poziomie zaledwie 3,8 litra na 100 kilometrów oraz emisją substancji szkodliwych na poziomie 99 g/km!
W mocniejszych wersjach poziom emisji CO2 w cyklu mieszanym może wzrosnąć do 104 lub 108 g/km.
Jeśli chodzi o właściwości jezdne, innowacyjny układ napędowy idealnie uzupełnia przemyślana konstrukcja podwozia, znana ze swych nieprzeciętnych właściwości dynamicznych. Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia zapewnia znakomitą przyczepność.
Prostota użytkowania
Sterowanie rozwiązano w bardzo praktyczny sposób, w konsoli środkowej znajduje się bowiem pokrętło, które pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech ustawień trybu jazdy:
– Auto: pokładowa elektronika automatycznie steruje całym systemem, w tym również przełączaniem między jednostką wysokoprężną i elektryczną. Tryb ten umożliwia zoptymalizowany styl jazdy, który utrzymuje kompromis między niskim spalaniem a dynamiką.
– ZEV (Zero Emission Vehicle) umożliwia dostęp do całkowicie elektrycznego trybu jazdy. Silnik wysokoprężny HDi uaktywnia się w momencie dynamicznego i długotrwałego przyśpieszenia. W trybie tym akumulatory muszą być naładowane w odpowiednim stopniu, a pojazd – zachowując zerowy poziom emisji i hałasu – zmienia się w typowo miejskie auto.
– 4WD sprawia, iż – jeśli tylko jest to możliwe – oba silniki pracują razem. Tylną oś napędza wówczas silnik elektryczny, a przednią – wysokoprężny silnik HDi.
Napęd na cztery koła nie tylko gwarantuje spokojną jazdę, większe bezpieczeństwo i lepsze właściwości jezdne, ale podkreśla również dynamiczny charakter auta. Technologia HYbrid4 przy niskich prędkościach zapewnia właściwości terenowe typowego auta klasy SUV – kierowca nie musi już obawiać się wjazdu na błotnisty szlak czy ośnieżone zbocze w drodze do narciarskiego kurortu.
– Sport – w odróżnieniu od trybu automatycznego, oferuje krótsze przełożenia biegów przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. W tym trybie jazdy określenie „moc pod kontrolą” nabiera pełnego, indywidualnego znaczenia – połączenie jednostki wysokoprężnej z elektryczną gwarantuje bardziej dynamiczne osiągi i większą moc, która zostaje optymalnie rozdzielona i przekazana do wszystkich kół. Zapewnia to większą stabilność na drodze i lepsze prowadzenie, co zadowoli wszystkich samochodowych entuzjastów.
Model 3008 korzysta z technologii HYbrid4, ponieważ skierowany jest do klientów, którzy przywiązują dużą wagę do ekologii i technologicznego zaawansowania, ale chcą jednocześnie rozkoszować się jazdą.
I dlatego, oprócz korzyści płynących z istotnego zmniejszenia zużycia paliwa, osiągi i dynamika, jakie oferuje ta technologia (pod względem przyczepności, precyzji prowadzenia i jego jakości), a także poczucia bezpieczeństwa niezależnie od warunków drogowych i możliwość podróżowania po mieście w całkowitej ciszy i bez zanieczyszczania środowiska, zachwycą nawet najbardziej wymagających nabywców.
STRATEGIA HYbrid4: W OPARCIU O NAJLEPSZĄ WIEDZĘ I DOŚWIADCZENIE
Technologię HYbrid4 oparto na najlepszych rozwiązaniach opracowanych przez inżynierów i konstruktorów firmy Peugeot. Mowa tu o silniku wysokoprężnym, jednostce elektrycznej, systemie Stop & Start drugiej generacji oraz sterowanej elektronicznie, manualnej przekładni sekwencyjnej.
Oryginalny, hybrydowy układ napędowy
Hybrydowy układ napędowy to połączenie silnika wysokoprężnego z jednostką elektryczną. Naturalnie, firma Peugeot opierała się na wiedzy i doświadczeniu grupy PSA Peugeot Citroën w zakresie budowy silników diesla w technologii HDi FAP. Przy ich niespotykanej wydajności, silniki z rodziny HDi FAP – z punktu widzenia termodynamiki znacznie efektywniejsze od benzynowych i wykazujące odpowiednio mniejsze (o 35%) zapotrzebowanie na paliwo – stanowią najlepszy wybór wśród jednostek spalinowych.
W przyszłości na rynkach, gdzie wersje z dieslem są mniej popularne, podstawowym elementem systemu HYbrid4 może być również jednostka benzynowa.
Jeśli chodzi o napęd elektryczny, Peugeot posiada bogatą wiedzę i doświadczenie w zakresie budowy pojazdów elektrycznych. Do dnia dzisiejszego model 106 Electric dostępny na rynku w latach 1995–2003 pozostaje najlepiej sprzedającym się pojazdem bezemisyjnym na świecie (całkowita liczba wyprodukowanych przez Peugeot egzemplarzy wyniosła blisko 10.000 sztuk, co stawia ten model na pozycji rzeczywistego pioniera w tym sektorze rynku). Pod koniec 2010 roku Peugeot w podobny sposób zostanie pierwszym producentem, który wprowadzi do swej europejskiej oferty w 100% elektryczny pojazd najnowszej generacji – Peugeot i0n.
Korzystając z najlepszych istniejących rozwiązań technologicznych, naturalnym posunięciem było zastosowanie sterowanej elektronicznie, sześciostopniowej przekładni manualnej. I nie chodzi tu jedynie o jej system sterowania silnikiem, ale również o optymalizację zużycia paliwa. Z tego samego powodu zdecydowano się także wykorzystać system STOP & START drugiej generacji.
Dobór odpowiedniej konfiguracji
Wybór konfiguracji napędowej podyktowany był również poszukiwaniem optymalnej wydajności i gabarytów. Technologia hybrydowa wykorzystuje dwa układy przeniesienia napędu, które mogą pracować naprzemiennie lub jednocześnie:
– wysokoprężna jednostka HDi pracuje w swoim najbardziej optymalnym zakresie na dłuższych trasach poza miastem. Silnik diesla niezmiennie pozostaje najefektywniejszym i najbardziej wszechstronnym napędem samochodowym,
– silnik elektryczny odciąża silnik wysokoprężny HDi w chwilach mniejszego zapotrzebowania na moc, a w szczególności podczas rozruchu, jazdy z niewielką prędkością czy podczas hamowania (odzyskiwanie energii). Są to typowe cechy charakteryzujące jazdę po mieście.
Przejście z trybu pracy silnika HDi w tryb pracy jednostki elektrycznej odbywa się automatycznie, za sprawą systemu STOP & START, który przełącza silnik wysokoprężny w tryb gotowości (standby) i ponownie go uruchamia, gdy wymagają tego warunki jazdy (naciśnięcie pedału przyśpieszenia, niski poziom naładowania akumulatorów itd.).
– w określonych warunkach oba źródła mocy mogą się również uzupełniać (funkcja „boost" podczas dynamicznego przyśpieszania, np. w czasie wyprzedzania). Osiągi systemu HYbrid4 są zatem porównywalne z mocą generowaną przez pojazd wyposażony wyłącznie w silnik wysokoprężny HDi, ale o większej pojemności. Jednak w hybrydowym układzie napędowym za dynamiką stoi prawdziwie przełomowa redukcja zapotrzebowania na paliwo i znacznie obniżony poziom emisji CO2 (około 35% mniej w cyklu mieszanym w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami oferującego podobne osiągi).
Oryginalna, inteligentna konstrukcja
Silnik elektryczny wraz z osprzętem (falownik, konwerter itd.) umieszczono w tylnej części pojazdu. Takie rozwiązanie posiada szereg zalet, nie tylko dla klienta, ale również z punktu widzenia ekonomiki projektu i jego realizacji przemysłowej.
Napęd na wszystkie koła
Ten oryginalny układ pozwala zastosować napęd na wszystkie koła – umieszczona z przodu, wysokoprężna jednostka HDi napędza oś przednią, a silnik elektryczny – tylną (w tylnym układzie przeniesienia napędu).
Ponieważ całym układem steruje elektronika, bez mechanicznego łącznika między tylnym a przednim układem przeniesienia napędu, układ ten ma znaczną przewagę nad „tradycyjnym”, zintegrowanym, mechanicznym systemem przekładniowym (z wałem pędnym):
– brak konstrukcyjnych ograniczeń wpływających na stylistykę i plan przedziału pasażerskiego (zachowana pełna przestrzeń wnętrza),
– napęd 4×4 i ochrona środowiska przestały być pojęciami, które się nawzajem wykluczają.
Realne rozwiązanie techniczne i ekonomiczne
Montaż „elektrycznych komponentów” pojazdu w jego tylnej części to technologicznie i ekonomicznie nowe rozwiązanie.
Po pierwsze, pozwala uniknąć konieczności przeprojektowania komory silnika, umożliwia lepszy rozkład masy oraz pozostawia możliwość wykorzystania silników spalinowych o większej pojemności.
Po drugie, taki projekt oznacza zastosowanie prostej, kompaktowej konstrukcji, która obejmuje jednostkę elektryczną, jej osprzęt oraz tylny układ przeniesienia napędu i zawieszenia.
Koszty takiej konstrukcji są zatem niższe, ponieważ technologię HYbrid4 można stosować w pojazdach różnych segmentów, o różnych kształtach nadwozia itd., niezależnie od rodzaju silnika spalinowego.
Prawdziwy przełom w dziedzinie oszczędności paliwa i obniżenia poziomu emisji CO2, dynamika, napęd na wszystkie koła, elektryczny tryb jazdy itd. – technologia HYbrid4 oferuje szereg zalet, które otrzymujemy bez żadnych wyrzeczeń. Ponadto podstawowe cechy systemu, takie jak świetne właściwości jezdne, znakomite prowadzenie, bezpieczeństwo oraz dbałość o środowisko, oparto na prostych, rozsądnych i konsekwentnych technologicznych wyborach.
Crossover Peugeot 3008 został wybrany jako pierwszy model Peugeot, w którym ta innowacyjna technologia znajdzie zastosowanie.
DANE TECHNICZNE 3008 HYbrid4 W SZCZEGÓŁACH
Przód
Silnik wysokoprężny 2.0 HDi FAP o mocy 120 kW (163 KM)
Jednostka ta ma pojemność skokową 1997 cm³, spełnia wymogi normy Euro 5 i generuje moc maksymalną o wartości 120 kW przy 3750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy równy 300 Nm przy 1580 obr./min. Aby uzyskać takie osiągi, silnik wyposażono w najnowszej generacji komorę spalania ECCS (Extreme Conventional Combustion System), turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic turbiny, wysokociśnieniową pompę wtryskową układu Common Rail, pozwalającą na maksymalne ciśnienie wtrysku o wartości 2000 bar oraz ośmiootworowe wtryskiwacze typu solenoid.
Naturalnie, całości dopełnia filtr cząstek stałych (FAP) typu „octosquare” najnowszej generacji z płynem Eolys.
Elektronicznie sterowana, sześciostopniowa przekładnia manualna (BMP6)
Silnik HDi sprzężono ze sterowaną elektronicznie, sześciostopniową, sekwencyjną przekładnią manualną:
– w porównaniu z tradycyjną przekładnią automatyczną, czy nawet manualną, elektroniczny układ sterujący skrzyni BMP6 pozwala na znaczną oszczędność paliwa w trybie automatycznym,
– skrzynia biegów gwarantuje ogromną przyjemność z jazdy, dzięki stałej możliwości wyboru trybu zmiany przełożeń – ręcznego lub automatycznego – przy pomocy drążka zmiany biegów lub manetek za kołem kierownicy.
Po wprowadzeniu technologii HYbrid4 obsługa przekładni BMP6 staje się jeszcze przyjemniejsza, ponieważ silnik elektryczny uaktywnia się podczas zmiany przełożeń, dzięki czemu przebiega ona niezwykle płynnie, co ma istotny wpływ na poprawę komfortu jazdy.
Najnowsza generacja systemu STOP & START
System ustawia silnik HDi w trybie gotowości (standby) podczas postoju (na światłach przed skrzyżowaniem, przed znakiem stop, w korku ulicznym itd.) oraz gdy pojazd porusza się w elektrycznym trybie jazdy. W warunkach miejskich daje to wymierne rezultaty w postaci zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu emisji. Dodatkowo, gdy zajdzie taka konieczność, system ten umożliwia jednostce HDi natychmiastowy ponowny rozruch, którego kierujący nawet nie zauważa.
Jeśli zajdzie taka konieczność „wysokonapięciowy” system STOP & START o mocy 8 kW może również w każdych warunkach, w razie potrzeby, generować energię elektryczną potrzebną do zasilania silnika elektrycznego.
Tył
Tylne zawieszenie
Aby zapewnić dynamiczne osiągi i jednocześnie utrzymać typowe dla marki Peugeot właściwości jezdne w wielu różnych modelach (średniej wielkości MPV, topowe wersje nadwoziowe itd.), tylna, modułowa konstrukcja elektryczna może być stosowana na różnych płytach podłogowych i oferuje wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia, wewnątrz którego umieszczono silnik elektryczny i przekładnię redukcyjną.
Konstrukcja wielowahaczowego układu tylnego zawieszenia to owoc bogatej wiedzy i doświadczenia marki Peugeot. Trzeba pamiętać, że tę samą konstrukcję wykorzystuje model 407, który słynie ze znakomitych właściwości jezdnych, świetnego prowadzenia, przyczepności i komfortu.
W zakresie dynamiki i stabilności jazdy, układ ESP modelu 3008 HYbrid4 obejmuje udoskonalony układ kontroli trakcji (ASR), który na trudnej nawierzchni pozwala w pełni wykorzystać możliwości napędu 4×4. Dodatkowo działanie systemu wspomaga montaż dostępnych w opcji 16-calowych opon M+S.
Silnik elektryczny
Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi znajdujący się w tylnej części pojazdu generuje stałą moc o wartości 20 kW (27 KM) oraz okresowo moc maksymalną równą 27 kW (37 KM). Stale dostępny moment obrotowy to 100 Nm, a moment maksymalny wynosi 200 Nm.
System PTMU (Power Train Management Unit)
System PTMU to nowoczesny i wygodny dla kierowcy sposób automatycznego sterowania różnymi trybami pracy silnika HDi i jednostki elektrycznej, służący optymalizacji zużycia paliwa.
Kontrola energii elektrycznej to zadanie dla falownika i konwertera. Falownik steruje momentem obrotowym silnika elektrycznego, regulując pobór prądu z zespołu akumulatorów wysokonapięciowych, które działają w zakresie od 150 do 270 woltów. Konwerter przetwarza napięcie o wartości 200 woltów z akumulatorów na 12-woltowe, dostosowane do potrzeb instalacji elektrycznej pojazdu.
W modelu 3008 HYbrid4 wymiary tych komponentów ograniczono do absolutnego minimum, aby ułatwić ich montaż w pojeździe.
Zespół akumulatorów wysokonapięciowych
Akumulatory niklowo-metalowo-wodorowe umieszczono pod podłogą przedziału bagażowego, w pobliżu elektrycznej jednostki napędowej. Zespół baterii wysokonapięciowych to wyposażenie dodatkowe, bowiem pod maską znajduje się już standardowy akumulator 12V, który spełnia swą tradycyjną funkcję.
Odzyskiwanie energii
System odzysku energii (gdy silnik elektryczny działa jako generator) umożliwia przekształcenie energii kinetycznej w elektryczną, która posłuży do podładowania zespołu akumulatorów Ni-MH podczas wytracania prędkości (zwolnienie pedału przyśpieszenia lub hamowanie). System ten pozwala kierowcy wykorzystywać „darmową” energię i jednocześnie obniżyć spalanie.
Interfejs informacyjny
W zależności od wybranej opcji wyposażenia, 7-calowy, kolorowy ekran o formacie obrazu 16/9 lub wielofunkcyjny wyświetlacz nieustannie informują kierowcę o statusie pracy układu hybrydowego oraz o stopniu naładowania zespołu akumulatorów. Odbywa się to za pomocą systemu elektronicznych wskaźników kreskowych.
Skala tarczowa po lewej stronie tablicy rozdzielczej wskazuje procentowe zużycie i odzysk energii podczas hamowania lub wytracania prędkości. Trzy różne zakresy informują o statusie pracy akumulatorów: Charge (ładowanie), Eco (optymalny zasięg działania), Power (wydatek energii).
Współpraca
Aby opracować technologię HYbrid4, grupa PSA Peugeot Citroën połączyła siły z firmami oferującymi najbogatszą wiedzę i doświadczenie w budowie takich konstrukcji. W oparciu o dane techniczne producenta, firma Bosch podzieliła się swą wiedzą i doświadczeniem z zakresu budowy silników elektrycznych, osprzętu elektronicznego, wysokonapięciowego alternatora nawrotnego (STT) oraz innych systemów, które sterują pracą tych komponentów oraz układów hamulcowych i korygujących tor jazdy (ABS oraz ESP).
Na podobnych zasadach firma SANYO służyła swą bogatą wiedzą i doświadczeniem w zakresie produkcji wysokonapięciowych akumulatorów niklowo-metalowo-wodorowych.
WYRAZISTA STYLISTYKA
Wygląd i moc
Nowego Peugeot 3008 HYbrid4 wyróżnia zaawansowana technologia, która pozwala harmonijnie łączyć radość z jazdy z poczuciem odpowiedzialności oraz charakterystyczna stylistyka.
Design firmy Peugeot zawsze nosił ślad wyrazistej, dynamicznej i rozpoznawalnej tożsamości marki, i to niezależnie od statusu danego produktu. Jednak ewolucja stylu trwa nieustannie, a nowe rozwiązania mogą być mniej lub bardziej wyraziste, w zależności od generacji i – przede wszystkim – od typu pojazdu.
W przypadku modelu 3008 HYbrid4 stylistyka zewnętrzna w udany sposób odzwierciedla innowacyjną technologię, którą skrywa wnętrze. Dodatkowo, poprzez pewne charakterystyczne elementy designu model 3008 HYbrid4 jest łatwo rozpoznawalny.
Z przodu wyznaczniki stylu marki Peugeot dostosowano do sporych gabarytów pojazdu, by podkreślić zerwanie z tym, co było wcześniej. Reflektory nabrały teraz nowego rodzaju ekspresji. Atrakcyjny kształt przedniej części auta podkreśla zintegrowana linia świateł do jazdy dziennej wykonanych w technologii LED. Ponadto 3008 HYbrid4 wyróżnia nie tylko ciekawa wizualnie stylistyka, ale także fakt, iż jest to pierwszy model z rodziny 3008, który otrzymuje na masce nowe logo marki.
Masywna atrapa chłodnicy podkreśla off-roadowy charakter modelu 3008 HYbrid4. Dwa wyraziście poprowadzone chromowane pasy wydają się żywcem wzięte ze świata klasycznych pojazdów klasy SUV. Dolna część przedniego panelu również podkreśla terenowe aspiracje auta, a to głównie dzięki czarnym, dzielonym zderzakom, znajdującym się pod przednimi reflektorami.
Górną część ramek okien pokryto ozdobnym chromem, co w połączeniu z 17-calowymi, aluminiowymi felgami Oltis oraz wyrazistym przetłoczeniem bocznym buduje wrażenie mocy bijące z całej konstrukcji pojazdu.
Z tyłu uwagę zwracają wyraziście wyprofilowane błotniki, które harmonijnie stapiają się z konturem nowoczesnych tylnych lamp. Tylny spojler w dwu odcieniach z częścią pokrytą matowym lakierem odróżnia wersję 3008 HYbrid4 od pozostałych przedstawicieli tej rodziny modelowej. Podobne zadanie spełniają chromowane oznaczenia, które zdobią boki i tył pojazdu.
W tylnej części nadwozia o outdoorowym charakterze pojazdu przypominają elementy, takie jak otwierana osobno, dolna części pokrywy bagażnika i szerokie, czarne listwy ochronne dolnej części zderzaka.
Podsumowując, należy podkreślić, iż stylistyka auta w pełni oddaje jego charakter, dając wrażenie siły i dynamiki oraz poczucie bezpieczeństwa.
KOMFORT KIEROWCY I PASAŻERÓW
Stylistyka wnętrza
Przedział pasażerski zaskakuje i wzbudza pozytywne emocje. Wewnątrz dominuje wrażenie przestronności, a pozycja za kierownicą przypomina miejsce kierowcy z topowego coupé, a może nawet kokpit samolotu. Szeroka tablica rozdzielcza, wszystkie przełączniki oraz przyciski w zasięgu ręki i ergonomiczna konsola środkowa wyraźnie wytyczają granice terytorium „pilota”. Jeśli dodamy do tego wysoką pozycję za kierownicą, wnętrze oferuje kierującemu pełen komfort i gwarantuje szereg nowych, niepowtarzalnych doznań z jazdy, które zarezerwowane były dotychczas jedynie dla pojazdów z tradycyjnym napędem.
Doznania te wzmaga jeszcze klimat panujący wewnątrz przedziału pasażerskiego – połączenie najnowszych rozwiązań technologicznych i komfortu.
Aby podkreślić charakter auta typu crossover i jednocześnie znaleźć nowe drogi stylistycznego wyrazu, wnętrze 3008 HYbrid4 wykończono wstawkami z kontrastujących materiałów. Szczególnie odnosi się to do nowej, dwukolorowej, skórzanej tapicerki Guérande & Tramontane, która w subtelny sposób łączy bladoszary odcień siedzisk z głęboką czernią boków foteli.
Elegancką i nowatorską stylistycznie dźwignię zmiany biegów oraz koło kierownicy wyróżniają emblematy z oznaczeniem technologii HYbrid4. Podkreślają one nowoczesny klimat wnętrza, podobnie zresztą jak kolorowy, 7-calowy wyświetlacz informujący kierowcę o aktualnym przepływie energii.
Wnętrze „Multiflex” – pełna funkcjonalność
We wnętrzu 3008 HYbrid4 również pasażerowie nie mają prawa czuć się niedopieszczeni. W zanadrzu 3008 HYbrid4 ma bowiem i dla nich szereg udogodnień, przy zachowaniu charakteru, komfortu i funkcjonalności charakterystycznych dla rodziny modelowej 3008.
Światło słoneczne, które przebija się przez przepastny, panoramiczny, szklany dach, tworzy niepowtarzalny klimat wnętrza.
Pasażerowie mają również do dyspozycji szereg schowków, szczególnie w tylnej części podłogi oraz w masywnej konsoli środkowej z przodu.
Dzięki inteligentnej konstrukcji wnętrza typu „Multiflex”, przemyślanemu rozmieszczeniu akumulatorów oraz zastosowaniu specjalnie dobranego układu tylnego zawieszenia, model 3008 HYbrid4 oferuje znaczną przestrzeń załadunkową do linii okien – o pojemności 420 litrów (362 dm³ VDA), w tym 66 litrów (29 dm³ VDA) w schowku pod podłogą przedziału bagażowego. Znalazło się tam również miejsce na przechowanie rolety bagażnika.
Po otwarciu dwuczęściowa pokrywa bagażnika typu „hobby” odsłania przedział bagażowy o idealnie płaskiej podłodze, wyposażonej w solidne uchwyty zabezpieczające bagaż. Z bagażnika można również sterować systemem automatycznego składania oparć foteli drugiego rzędu. Przełączniki systemu znajdziemy na ścianach bocznych przedziału bagażowego.
Jeśli złożymy również oparcie przedniego, prawego fotela, uzyskamy idealnie płaską przestrzeń załadunkową, rozciągającą się między dolną częścią klapy bagażnika a deską rozdzielczą. Dzięki temu zyskujemy gigantyczny i łatwo dostępny przedział bagażowy o pojemności 1501 litrów.
Systemy ułatwiające jazdę – najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu jazdy
Siedząc wygodnie za sterami auta, kierujący zauważy natychmiast, iż część urządzeń i przełączników przypomina te znane z kabiny samolotu.
I tak dla przykładu, aby kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi, najważniejsze informacje dotyczące jazdy wyświetlane są – podobnie jak w samolotach myśliwskich – na chowanym, przeźroczystym panelu, który wysuwa się z obudowy deski rozdzielczej. Ustawienia Head Up Display (HUD) można zmieniać przy pomocy układu przełączników, znajdujących się nad konsolą środkową. Pozwala to oszczędzić miejsce i przydaje wnętrzu auta dodatkowego uroku.
Z kolei elektryczny hamulec postojowy sprzężony z funkcją Hill Assist ułatwia manewrowanie pojazdem i pozwala wygospodarować więcej przestrzeni w miejscu, gdzie normalnie odnaleźlibyśmy dźwignię klasycznego hamulca ręcznego.
Na końcu wspomnieć trzeba również o systemie nawigacji satelitarnej najnowszej generacji. System WIP Com 3D łączy w sobie wszelkie zalety i funkcje już istniejących systemów nawigacyjnych marki Peugeot, czyli m. in. Jukebox, który wymaga wbudowanego twardego dysku, telefon GSM, złącze USB, odtwarzacz DVD, system Bluetooth® oraz graficzny interfejs, który pokazuje plany miast w pełnym trójwymiarze.
Z systemem WIP Com 3D dostępny będzie również pakiet usług Peugeot Connect.
Podsumowując, model 3008 HYbrid4 to bardzo zaawansowany technologicznie crossover, który oferuje wyjątkową funkcjonalność i wysoki poziom bezpieczeństwa, bezkonkurencyjną przyjemność z jazdy oraz niezwykle niski poziom emisji CO2. Wybór hybrydy z silnikiem diesla, jakiego dokonała firma Peugeot, udowadnia, iż możliwe jest pogodzenie restrykcyjnych wymogów ekologicznych z wyjątkową radością z jazdy, o czym do niedawna w pojazdach hybrydowych można było jedynie pomarzyć.
Model 3008 HYbrid4 produkowany będzie we Francji (w Sochaux i Mulhouse), a na rynku europejskim zadebiutuje wiosną 2011 roku.
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze