W tym tygodniu na okładce tygodnika MOTOR można dostrzec fragmenty Citroëna C4 Aircross, Renault twingo oraz całego Peugeota 3008, ale ten ostatni znalazł się na samym dole, więc w większości ekspozycji punktów sprzedaży prasy zwyczajnie nie będzie go widać.
MOTOR nr 40 (3563) z 04.X.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 5,2 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Berlingo, C1, C4 Aircross, C-Crosser, 9 Crossback, 107, 208 PSE, 3008, 4007, 4008, Partner, Kadjar, Kangoo, Twingo, SUV Alpine, Bigster, Sandero
W lewym dolnym rogu strony 8. znalazła się informacja o tym, że Dacia Sandero już drugi miesiąc z rzędu była najchętniej kupowanym samochodem osobowym w Europie. Jest też na piątej pozycji w wynikach sprzedaży skumulowanej na Starym Kontynencie za pierwszych osiem miesięcy br.
W dziale Przyszłe premiery (strona 10.) MOTOR wspomina Peugeota 208 PSE, SUV-a Alpine, Dacię Bigster, DS 9 Crossbacka, Peugeota 3008 oraz Renault Kadjara.
Na tej samej stronie natkniecie się też na prezentację Nissana Townstara (bliski krewniak Renault Kangoo). Pokazano też dostawcze Nissany Interstar i Primastar – bliźniacze do modeli Renault Master i Trafic.
No i tak dotarliśmy na strony 12-19, gdzie MOTOR porównał cztery hybrydowe SUV-y o mocach systemowych z przedziału 245-306 KM. W sumie byłby to może i ciekawy test, ale zaskakuje – i to mocno – dobór rywali. Przy czym dobór ten nie wynika ani z porównywalnej mocy systemowej, ani z cen, ani z wymiarów, ani z niczego tak naprawdę. W szranki stanęły bowiem Kia Sorento, Peugeot 3008, Seat Tarraco i Suzuki Across. Kia Sorento jest SUV-em segmentu D i jako jedyny w porównaniu oferuje siedmiomiejscowe nadwozie. Jej rywalem jest raczej Peugeot 5008, niż 3008, ale ten większy nie ma wersji hybrydowej. Sorento jest od 3008 dłuższe o 36 cm, ciężko więc porównywać np. przestronność wnętrza czy pojemność bagażnika. Zresztą Suzuki jest dłuższe od Peugeota o 19 cm, a Seat o 29 cm. Tyle, że japoński SUV ma bardzo zbliżony rozstaw osi do Peugeota.
Ceny bazowe też są różne – najdroższe jest Suzuki, które jako jedyne przeskakuje poziom 260.000 zł. Kia i Seat są dwoma najtańszymi modelami w zestawieniu, ale po doposażeniu cena Sorento zbliża się do 243.000 zł. Seat pozostaje najtańszy (190.600 zł), a cena Peugeota nawet nie drgnie (201.800 zł). Chyba tylko po to, by w tabelce z punktami za poziom wyposażenia dać mu najmniejszą notę.
Z uwagi na kuriozalny dobór samochodów ciężko z sensem analizować to, co MOTOR o nich napisał. Wartości mierzalne pokazują, że 3008-ka jest najdynamiczniejsza i świetnie wyciszona. Jest też samochodem dużo szybszym od rywali, z których dwóch – Kia i Suzuki – nie są w stanie nawet zbliżyć się pod granicę 200 km/h. Ten parametr akurat ma małe znaczenie, ale wypadałoby zróżnicować punktację za osiągi, Panowie Redaktorzy. A tu Suzuki, wolniejsze w przypadku Vmax o 55 km/h, uzyskuje tyle samo punktów, jakbyście wzięli pod uwagę jedynie przyspieszenia. To się nie godzi.
Co ciekawe ów najmniejszy w stawce Peugeot okazał się równie przestronny, co Seat i Suzuki! Cóż z tego, skoro już za multimedia i obsługę odjęto punktu francuskiemu modelowi, podobnie, jak w przypadku bagażnika. OK, w tym drugim przypadku słusznie, ale takie porównywanie, jak w przypadku DS 7 Crossbacka i Mini Coopera S na internetowej stronie tygodnika AUTO ŚWIAT .
Chcesz sprawdzić, o co chodzi? Zajrzyj do tekstu DS 7 Crossback – co z nim zrobić na Tinderze?
Do chwili, kiedy do gry nie weszły wyposażenie i koszty –Peugeot zajmował ostatnie miejsce w stawce. Po uwzględnieniu tej ostatniej kategorii awansował o jedno oczko uzbierawszy 230 punktów. Zwycięska Kia, największa, ale dysponująca silnikiem o najmniejszej mocy systemowej i niemal najdroższa – zwyciężyła porównanie z dorobkiem 244 oczek. O trzy mniej przyznano najtańszemu w zestawieniu Seatowi. Najdroższe Suzuki otrzymało 223 punkty i zamknęło zestawienie. Ale przede wszystkim Kia i Seat, a według wielu także Suzuki, to SUV-y segmentu D, a nie kompaktowe, jakim jest Peugeot 3008. Stąd uważam porównanie ich z Peugeotem za kompletnie bezsensowne. W szranki z tym modelem francuskiego producenta powinny stanąć Kia Sportage, Seat Ateca (tu nie ma żadnej hybrydy, nie tylko plug-in) i… brakuje odpowiedniego modelu w gamie Suzuki.
Na stronach 36-41 MOTOR zestawił 15 par motoryzacyjnych bliźniaków. Wśród nich znalazły się takie samochody, jak Citroën Berlingo II i Peugeot Partner II, Citroën C1 i Peugeot 107, Renault Twingo III (i Smart), Citroën C4 Aircross (i Mitsubishi ASX) oraz Renault Kangoo II (i Mercedes Citan). Wspomniano też bliźniaczego do ASX-a i C4 Aircrossa Peugeota 4008, a także owoce innego mariażu – Citroëna C-Crossera, Peugeota 4007 i Mitsubishi Outlandera.
Silniki 2.7 HDi i 3.0 HDi z Citroënów i Peugeotów wspomniano w opisie używanego Jaguara XF (strony 42-43).
W dziale MOTOR Retro na stronie 46. przypomniano Citroëna 2CV złożonego z dwóch egzemplarzy, a w zasadzie z dwóch przodów. Auto przygotowano dla strażaków specjalizujących się w gaszeniu pożarów lasów – takim samochodem nie trzeba było zawracać, wystarczyło się przesiąść na drugą stronę. Później takie rozwiązanie – składanie jednego auta z dwóch, a nawet kilku – do perfekcji doprowadzili Polacy…
I to już jest wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Znowu dość przyjemnie było przeglądać to wydanie!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze