Jest decyzja w sprawie AdBlue. Firmy Peugeot i Citroën zwrócą właścicielom samochodów koszty wymiany zbiorników we Włoszech. Wysokość rekompensaty zależy m.in. od rocznika i przebiegu.
Na skutek licznych skarg konsumentów na problemy ze zbiornikami AdBlue, stowarzyszenie na rzecz ochrony konsumentów we Włoszech Altroconsumo zgłosiło sprawę do europejskiego Urzędu Antymonopolowego i wszczęło pozew zbiorowy. W rezultacie marki Peugeot i Citroën przyznały, że problem z systemem istnieje. Aby uniknąć posądzenia o nieuczciwe praktyki handlowe i tym samym wysokich kar, producenci formalnie zobowiązali się do bezpłatnej naprawy układu oczyszczania spalin oraz zwrotu kosztów klientom, którzy dokonali wymiany zbiorników AdBlue z własnej kieszeni.
Zobacz także: silnik 1.5 BlueHDi DV5RE – podstawowy w gamie. Opinie, trwałość, awarie, AdBlue
AdBlue to roztwór mocznika, który jest stosowany w systemie oczyszczania spalin samochodów z silnikami Diesla. Jego zadaniem jest ograniczenie emisji szkodliwych tlenków azotu. Układ jest stosunkowo niedrogim dla producenta rozwiązaniem umożliwiającym spełnienie normy Euro 6, ale okazał się podatny na awarie wynikające z krystalizacji płynu. Dotyczy to nie tylko marek Citroën i Peugeot, ale również innych producentów stosujących AdBlue.
Ile odzyskają właściciele Peugeotów i Citroenów z AdBlue?
Usunięcie usterki polega na wymianie zbiornika, pompy i jednostki sterującej, co z kolei niesie ze sobą wysokie koszty. Po licznych zgłoszeniach organizacje ochrony konsumentów zaczęły walczyć o prawa właścicieli w wielu krajach europejskich czego skutkiem jest zobowiązanie producenta we Włoszech. Właściciele Peugeotów i Citroenów, którzy doświadczyli problemów z AdBlue otrzymają rekompensatę za poniesione koszty. Wysokość kwoty, którą otrzymają zależy od wieku pojazdu, przebiegu oraz daty, w której autoryzowany warsztat wymienił zbiornik AdBlue.
Altroconsumo podaje, że dla 6-letniego Citroena lub Peugeota, który na liczniku ma 45.000 km będzie to zwrot 80% kosztów części zamiennych. Jeśli usunięcie usterki kosztowało 1000 euro, zwrot wyniesie 800 euro dla napraw dokonanych w okresie od 13 lutego 2023. W przypadku przyszłych napraw (do 31 sierpnia 2024 roku) Citroen i Peugeot zwrócą również 30 euro za robociznę. Zwrot kosztów za wymianę zbiornika w okresie pomiędzy 1 stycznia 2021 a 12 lutego 2023 roku powinien wynieść łącznie z robocizną do 230 euro.
Co z klientami w Polsce? Za ochronę konsumentów w Polsce odpowiada UOKiK, który zdaje się nie dostrzegać problemu, ale skoro we Włoszech udało się doprowadzić do przyznania klientom rekompensaty, taką szansę powinni otrzymać również polscy klienci.
Źródło: Altroconsumo.it
Najnowsze komentarze