Peugeot produkuje samochody atrakcyjne stylistycznie, które dostarczają sporo przyjemności z jazdy łącząc tę przyjemność z poszanowaniem środowiska naturalnego. Marka zamierza pozostać jednym z liderów w tym zakresie, dlatego zwiększa swoje wysiłki mające na celu zarówno zmniejszenie zużycia paliwa, jak i emisję szkodliwych dla środowiska związków chemicznych, w tym dwutlenku węgla nazywanego często gazem cieplarnianym.
Mając na uwadze te cele Peugeot w nadchodzących miesiącach zaoferuje klientom nowe modele samochodów wykorzystujących przełomowe technologie, z których wspomnieć należy o samochodzie elektrycznym (Peugeot i0n), hybrydzie z silnikiem wysokoprężnym (Peugeot 3008 HYbrid4) oraz nowej generacji tzw. mikro-hybryd wyposażonych w najnowszą specyfikację systemu Stop & Start.
Równolegle z wprowadzaniem tych nowinek technologicznych, Peugeot rozwija prace nad zmniejszeniem spalania i emisji szkodliwych substancji w tradycyjnych jednostkach napędowych. Prace owe idą w dwóch kierunkach – udoskonalaniu silników HDi wyposażonych w filtry cząstek stałych FAP oraz rozwoju jednostek benzynowych z gamy VTi i THP.
W gamie Peugeota 207 firma oferuje, bądź zaoferuje w najbliższym czasie:
– silnik 1.6 HDi FAP 112 KM z sześciobiegową skrzynią ręczną – emisja 117 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.6 HDi FAP 92 KM – emisja 110 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.6 THP 156 KM z sześciobiegową skrzynią ręczną – emisja 162 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.4 VTi 95 KM – emisja 137 g/km CO2 dla hatchbacka.
W gamie Peugeota 308 firma oferuje, bądź zaoferuje w najbliższym czasie:
– silnik 1.6 HDi FAP 112 KM z elektronicznie kontrolowaną sześciobiegową skrzynią ręczną (BMP6) – emisja 114 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.6 HDi FAP 92 KM – emisja 115 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.6 THP 156 KM z sześciobiegową skrzynią ręczną – emisja 153 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.6 THP 156 KM z nową sześciobiegową skrzynią automatyczną – emisja 171 g/km CO2 dla hatchbacka;
– silnik 1.4 VTi 98 KM – emisja 144 g/km CO2 dla hatchbacka.
W gamie Peugeotów 3008 i 5008 firma oferuje, bądź zaoferuje w najbliższym czasie:
– silnik 2.0 HDi FAP 163 KM z sześciobiegową skrzynią automatyczną – emisja 173 g/km CO2 dla modelu 3008;
– silnik 1.6 THP 156 KM z nową sześciobiegową skrzynią automatyczną – emisja 178 g/km CO2 dla modelu 3008.
Podążając za przykładem wprowadzonego do oferty kilka tygodni temu silnika 1.6 HDi FAP 112 KM (oferowanym w Peugeocie 308 CC), Marka wprowadza jednostkę 1.6 HDi FAP 92 KM. Te nowe jednostki spełniające normę Euro 5 są owocami programu globalnego rozwoju, który w czasie 4 lat pochłonie 1,5 miliarda euro. Nowe silniki oferują poprawione w stosunku do starych jednostek osiągi przy jednoczesnym wzroście kultury pracy, akustycznego komfortu i zmniejszonej emisjo CO2 średnio o 5 g/km. Co ważne – nowe silniki nie są droższe od swoich poprzedników!
Co ciekawe nowym jednostkom wystarcza jedynie ośmiozaworowa konstrukcja!
Silnik 1.6 HDi FAP 112 KM (82 kW) oferuje teraz wyższą wartość maksymalnego momentu obrotowego, który przy 1.750 obr./min. wynosi aktualnie 270 Nm (dotychczas 240 Nm; wzrost o 12.5%). Z funkcją overboost moment ten sięga 285 Nm (dotychczas 260 Nm). Maksymalna moc generowana przez ten motor (112 KM) jest o 2 KM wyższa, niż w poprzedniej wersji, ale dostępna jest przy 3.600 obr./min. (poprzednio 4.000 obr./min.)
Silnik 1.6 HDi FAP 92 KM (68 kW) oferuje teraz wyższą wartość maksymalnego momentu obrotowego, który przy 1.750 obr./min. wynosi aktualnie 230 Nm (dotychczas 215 Nm). Z funkcją overboost moment ten sięga 285 Nm (dotychczas 260 Nm). Maksymalna moc generowana przez ten motor (68 kW) jest o 2 kW wyższa, niż w poprzedniej wersji, i osiąga swoje maksimum przy 4.000 obr./min.
Liczne technologie opracowane przez PSA Peugeot Citroën znajdują już zastosowanie w nowych silnikach produkowanych przez ten koncern. W porównaniu z ich poprzednikami modyfikacjom uległo ponad 50% elementów. Dla przykładu silnik V6 3.0 HDi FAP spełniający normę Euro 5 i wprowadzony w ubiegłym roku wykorzystuje technologię ECCS. Ta nowej generacji komora spalania oferuje:
– niższy stopień kompresji (16,0) przynosząc wzrost osiągów i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym NOx;
– wzrost średnicy komory (+10%) powoduje zmniejszenie ilości niekompletnie spalonego paliwa;
– redukcję SWIRL (zawirowań powietrza w komorze spalania) ograniczając do 10% straty ciepła poprzez ścianki komory spalania.
System ten połączony z nową szybą common-rail o ciśnieniach 1.650 i 1.700 barów oraz nowymi siedmiodyszowymi wtryskiwaczami (dotychczas stosowano sześciodyszowe) współpracuje z nowymi mapami wtrysku – teraz występuje aż pięć wtrysków na cykl.
Wszystko to pozwala poprawić skład mieszanki powietrze/paliwo, co skutkuje niższym spalaniem i zmniejszeniem emisji spalin, przy zwiększeniu osiągów.
Zmniejszono też nieco rozmiary turbosprężarek, co skutkuje ich niższą bezwładnością i przekłada się na minimalizację czasu reakcji turbin.
Zmieniono też układy recyrkulacji spalin i zmniejszono tarcie, dzięki czemu poprawiono sprawność silników.
Wraz z nowymi jednostkami napędowymi oferowane są nowe filtry cząstek stałych, których okresy międzyprzeglądowe określono na 180 tys. km przebiegu.
KG
Najnowsze komentarze