Pierre Bézier był inżynierem Renault i jednym z założycieli dziedziny modelowania bryłowego, geometrycznego i fizycznego, a także w dziedzinie reprezentowania krzywych, zwłaszcza w systemach komputerowego wspomagania projektowania i produkcji. Jako inżynier w Renault stał się liderem w transformacji projektowania i produkcji, poprzez matematykę i narzędzia obliczeniowe, w projektowanie wspomagane komputerowo i modelowanie trójwymiarowe. Nie osiągnąłby tego, gdyby nie inny inżynier w Citroënie.
Znacie krzywą Beziera? Tak, to właśnie Pierre Étienne Bézier zaczął używać tego rozwiązania w pracy przemysłowej a później w komputerach. Każdy kto ma chociaż trochę wspólnego z matematyką oraz inżyniera na pewno zna te wzory. A jak to wszystko się zaczęło?
Urodzony w Paryżu Bézier był synem i wnukiem inżynierów. Nic więc dziwnego, że i on od dzieciństwa nasiąkł wręcz liczbami i wzorami. W szkole wykazywał zdolności matematyczne. W 1930 roku uzyskał dyplom z inżynierii mechanicznej w École Nationale Supérieure D’arts et Métiers. W 1931 r. uzyskał drugi stopień w dziedzinie elektrotechniki w École Supérieure d’Electricité, a w 1977 r. doktorat z matematyki na Uniwersytecie Pierre-and-Marie-Curie, gdzie przyczynił się do badania parametrycznych krzywych wielomianowych i ich współczynników wektorowych.
W latach 1968-1979 Bézier był profesorem inżynierii produkcji w Conservatoire National des Arts et Métiers.
Napisał cztery książki i liczne artykuły oraz otrzymał kilka wyróżnień, w tym nagrodę Stevena Ansona Coonsa od Association for Computing Machinery i doktorat honoris causa Uniwersytetu Technicznego w Berlinie. Był honorowym członkiem American Society of Mechanical Engineers i Société Belge des Mécaniciens, prezesem Société des Ingénieurs et Scientifiques de France, Société des Ingénieurs Arts et Metiers i jednym z pierwszych redaktorów doradczych magazynu Computer-Aided Design.
Kluczowa dla jego kariery okazała się jednak krzywa Beziera.
Bézier spopularyzował, ale nie stworzył krzywej Béziera – wykorzystując takie krzywe do projektowania nadwozi samochodów. Krzywe zostały po raz pierwszy opracowane w 1959 roku przez Paula de Casteljau przy użyciu algorytmu de Casteljau, stabilnej numerycznie metody oceny krzywych Béziera. Krzywe te są nadal szeroko stosowane w grafice komputerowej do modelowania gładkich krzywych. Casteljau był inżynierem w firmie… Citroën!
Bézier opracował notację składającą się z węzłów z dołączonymi uchwytami sterującymi, za pomocą których krzywe są reprezentowane w oprogramowaniu komputerowym. Uchwyty sterujące definiują kształt krzywej po obu stronach wspólnego węzła i mogą być manipulowane przez użytkownika za pośrednictwem oprogramowania. Krzywe Béziera zostały przyjęte jako standardowa krzywa języka PostScript, a następnie zostały przyjęte przez programy wektorowe, takie jak Adobe Illustrator, CorelDRAW i Inkscape. Większość czcionek konturowych, w tym TrueType i PostScript Type 1, jest zdefiniowana za pomocą krzywych Béziera.
W latach 1933-1975 Bézier pracował dla Renault, gdzie ostatecznie opracował swój system UNISURF CAD CAM. Swoją 42-letnią pracę w Renault rozpoczął jako ustawiacz narzędzi. W 1934 r. Bézier został projektantem narzędzi, a w 1945 r. szefem biura projektowania narzędzi.
Jako Dyrektor Inżynierii Produkcji w 1949 roku zaprojektował „maszyny transferowe”, które produkowały większość części mechanicznych do Renault 4CV. Będąc uwięzionym podczas II wojny światowej, Bézier opracował i udoskonalił automatykę przemysłową.
W 1957 roku Bézier został dyrektorem Działu Obrabiarek, odpowiedzialnym za automatyczny montaż komponentów mechanicznych oraz za projektowanie i produkcję wiertarek i frezarek sterowanych numerycznie. Bézier zaczął zarządzać rozwojem technicznym w Renault w 1960 roku. Przeszedł na emeryturę w 1975 roku.
Bézier rozpoczął badania nad CAD/CAM w 1960 roku podczas pracy w Renault, koncentrując się na systemie UNISURF, który opracował do użytku z maszynami kreślarskimi, sterowaniem komputerowym, interaktywnymi krzywymi swobodnymi, projektowaniem powierzchni i frezowaniem 3D do produkcji modeli glinianych i wzorów. UNISURF zadebiutował w 1968 r.
Bardzo ciekawe w całej historii jest to, że Pierre Bézier bazował na pracy inżyniera z Citroëna. Ale to już będzie oddzielna opowieść…
Najnowsze komentarze