W 1920 roku powstała firma Messier Automobiles. Powołał ją do życia George Messier urodzony w 1896 roku. Firma miała siedzibę w podparyskim Montrouge przy 29 avenue Léon Gambetta. Messier był francuskim wynalazcą, który zaprojektował i wdrożył do produkcji hydraulicznie sterowane podwozie samolotowe. Nas jednak interesują jego dokonania na niwie motoryzacji.
Co ciekawe już rok przed powstaniem wspomnianej firmy zawieszenie automobilowe opracowane przez Messiera zastosowano w Peugeocie 201.
Automobile pod marką sygnowaną własnym nazwiskiem Messier zaczął produkować w 1925 roku, choć zaprezentowano je pod koniec roku 1924 na salonie w Paryżu. Do napędu służyły czterocylindrowe silniki o pojemnościach 1.494 cm³ i 1.598 cm³. Jednostki napędowe dostarczała francuska firma CIME (La Compagnie Industrielle des Moteurs a Explosion). Pojazdy omawianej marki miały czterobiegowe skrzynie oraz hamowane wszystkie cztery koła.
Generalnie automobile Messier były klasycznymi konstrukcjami, poza zawieszeniem. George był powiem zafascynowany pneumatyką. Zanim zajął się pojazdami, miał fabrykę sprzętu pneumatycznego (2/3 udziałów w spółce Société d’Etudes et d’Applications Pneumatiques). Nic więc dziwnego, że postanowił zastosować to rozwiązanie w zawieszeniu produkowanych przez siebie automobili.
Na wspomnianym salonie samochodowym w Paryżu automobile Messier były reklamowane jako „voitures sans ressorts” (samochody bez sprężyn). Zamiast nich nad każdym kołem mocowano rurki ze sprężonym powietrzem. Z przodu dłuższe, o szerokości 6 cm, z tyłu krótsze, za to nieco szersze – o średnicy 7 cm. Nabywców znalazło ok. 150 egzemplarzy tego automobilu.
Niektóre źródła twierdzą, że zawieszenie tych aut było inspiracją dla Paula Magèsa, wynalazcy zawieszenia hydropneumatycznego, który pracował później dla Citroëna. Tyle, że Magès użył sprężonego azotu, a nie powietrza. No i oczywiście płynu. Jak było naprawdę? Trudno dziś powiedzieć.
Po kilku latach Messiery były dostępne także z większymi silnikami – sześcio- i ośmiocylindrowymi. Te pierwsze miały pojemność 2.770 cm³ i 3.310 cm³, te drugie 3.692 cm³ i 4.850 cm³. Te ostatnie produkowane były w Stanach Zjednoczonych przez Lyncoming Engines. Automobile z 8-cylindrowymi jednostkami (Type H) miały duże rozstawy osi rzędu 340 oraz 360 cm. Wyprodukowano ok. 50 egzemplarzy, z czego spora część służyła jako karetki pogotowia.
Niestety w 1931 roku Messier stracił zainteresowanie samochodami i poświęcił się biznesowi lotniczemu, głównie zawieszeniom sterowanym hydraulicznie. Niestety konstruktor zmarł dwa lata później w wieku zaledwie 37 lat po wypadku w czasie jazdy konnej. Firma przetrwała i rozwijała się dalej, ale działała w branży lotniczej.
https://youtube.com/shorts/94Yo4jqaXRU?feature=share
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Wikipedia
Originally posted 2023-04-06 11:11:37.
Najnowsze komentarze