Innowacyjność stanowi kluczowy element tożsamości marki Renault. Ostatnio zaprezentowane modele oraz te, które trafią na rynek w przyszłym roku, są doskonałym przykładem innowacyjnych tradycji marki – oferują nowości techniczne wychodzące naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów. Innowacje te przyczyniają się do rozwoju gamy przystępnych cenowo, ekologicznych środków transportu, którą Renault nieustannie rozbudowuje dla swoich klientów.
Renault prowadzi świadomą i zdecydowaną politykę w zakresie innowacji technicznych, stanowiącą jeden z kluczowych elementów strategii „Renault 2016 – Drive the Change” – wyjaśnia Rémi Bastien, Dyrektor ds. Inżynierii i Innowacji.
Innowacje służące zapewnianiu bezstresowej jazdy i przyjemności prowadzenia
Ideą od zawsze przyświecającą innowacyjności Renault jest ułatwianie i uprzyjemnianie jazdy samochodem.
Podróż ma być chwilą przyjemności i komfortu psychicznego dla kierowcy i pasażerów.
W tym celu Renault stawia na pierwszym miejscu użytkownika, aby określić czynniki najlepiej służące poprawie warunków jazdy (przestronność, komfort, dobre samopoczucie), właściwości jezdne samochodu (trzymanie się drogi, komfort jazdy) i bezpieczeństwo.
Największe wyzwanie polegało na opracowaniu wysokiej klasy, prostych w obsłudze rozwiązań, po przystępnej dla klienta cenie w celu udostępnienia innowacyjnych systemów szerokim rzeszom użytkowników. Aby sprostać temu wyzwaniu, Renault prowadzi intensywne badania, mające na celu zwiększanie komfortu jazdy oraz przyjemności prowadzenia i dotyczące: możliwości zmiany aranżacji wnętrza, multimediów, systemów wspomagania prowadzenia, przestronności wnętrza, komfortu akustycznego, ergonomii, zdrowia, dobrego samopoczucia.
Intensywnie rozwijający się świat urządzeń cyfrowych stwarza wiele możliwości ich zastosowania w motoryzacji i rozszerzenia tym sposobem gamy usług oferowanych klientom. Renault dokłada wszelkich starań, aby wprowadzanie innowacji technologicznych odbywało się wyłącznie z korzyścią dla pasażerów, ułatwiając codzienne użytkowanie auta, zapewniając łączność ze światem bez pogarszania poziomu bezpieczeństwa. Właściwa równowaga między nowymi usługami, komfortem jazdy i bezpieczeństwem zależy w dużej mierze od wyposażenia auta w starannie przemyślane interfejsy człowiek-maszyna.
1. TECHNOLOGIE PRZEKAZU INFORMACJI W KABINIE
Nie odwracać uwagi kierowcy od sytuacji na drodze na dłużej niż 1,5 do 2 sekund: to jedna ze złotych reguł specjalistów Renault od interfejsów człowiek-maszyna i jedna z głównych zasad obowiązujących w tym zakresie. Temu wymogowi podporządkowane jest rozmieszczenie wszystkich wyświetlaczy i elementów sterowania w kabinie, a zastosowane technologie muszą zapewniać maksymalną intuicyjność i łatwość obsługi. Poprzez odpowiednią ergonomię interfejsów człowiek-maszyna, Renault dąży do znaczącego zmniejszenia obciążenia zmysłów kierowcy danymi docierającymi do niego z poszczególnych pokładowych źródeł informacji (usługi live, ADAS*, komunikacja, Infotainment, itp.).
Dzięki rozwojowi nowych technologii możliwa stała się jakościowa zmiana stref wyświetlania, zarówno pod względem jakości wyświetlanych informacji, jak i ergonomii oraz zintegrowania z pojazdem.
Zgodnie z tym podejściem firma Renault opracowała dwie nowe technologie:
– kolorowy, przezierny system wyświetlania o dużej rozdzielczości
– duży, centralny ekran dotykowy wykonany w technologii pojemnościowej.
* Advanced Driver Assistance Systems: zaawansowane systemy wspomagania prowadzenia
JAK TO DZIAŁA?
Wyświetlacz przezierny umożliwia wyświetlanie informacji dotyczących pojazdu w polu widzenia na przedniej szybie, aby uniknąć zbytniego odwracania uwagi kierowcy od sytuacji na drodze.
Służy do tego mały kolorowy ekran o dużej rozdzielczości (298 pikseli na cal). Prędkość i informacje z systemu GPS są wyświetlane i powiększane przez odbicie na przezroczystej, asferycznej płytce umieszczonej nad zespołem zegarów i wskaźników.
Centralny ekran jest dotykowym, pojemnościowym ekranem o przekątnej 8,7 cala – takim, jak w tabletach, ale przystosowanym do użytkowania w samochodach. Jest intuicyjny w obsłudze, a więc dobrze dostosowany do użytkowania w samochodach, a technologia pojemnościowa pozwala na poprawę ergonomii ekranów i zmniejszenie stopnia obciążenia zmysłów informacjami: kierowca zyskuje w ten sposób wbudowane urządzenie, oferujące tę samą jakość obsługi dotykowej i funkcje, co w jego telefonie komórkowym czy tablecie.
Technologia pojemnościowa została dostosowana do wymogów technicznych obowiązujących w motoryzacji, tak pod względem ergonomii, jak i wytrzymałości. Ekran może pracować w temperaturach od -35 do +85°C (od -40 do +95°C na postoju) i zapewnia optymalną czytelność niezależnie od warunków jazdy (jasność i kontrast). Jego znaczne rozmiary pozwoliły na włączenie szeregu funkcji i elementów sterowania zazwyczaj obsługiwanych za pomocą dźwigni lub przełączników.
Zaawansowane technologie zwiększające przyjemność prowadzenia.
JAK TO DZIAŁA?
System ten składa się z 2 części:
– Zmiennego, sterowanego układu amortyzacji, filtrującego nierówności nawierzchni dla zapewnienia optymalnego komfortu jazdy i działającego w dwóch trybach: komfort lub sport. Dzięki temu system może przede wszystkim zapewniać bądź kompensowanie nierówności drogi dla maksymalnego komfortu pasażerów, bądź też stabilność nadwozia przy sportowym stylu jazdy.
– Układu jezdnego 4Control nowej generacji: układ 4Control koordynuje kąty skrętu przednich i tylnych kół i nadaje zawieszeniu wyjątkową zwrotność, znacznie przekraczającą zwrotność małych aut miejskich.
Dzięki tym dwóm układom kierowca może dostosować parametry wpływające na prowadzenie zmieniając niektóre z nich, takie jak charakterystyka pracy pedału gazu czy stopień wspomagania kierownicy. Zwiększa to doznania z jazdy bez szkody dla bezpieczeństwa i zachowania pojazdu na drodze.
3. ZAAWANSOWANE SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA (ADAS)
Zbieranie informacji o otoczeniu pojazdu wspomagające kierowcę w prowadzeniu auta
JAK TO DZIAŁA?
Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) wspomagają kierowcę poprzez dostarczanie mu w czasie rzeczywistym informacji o otoczeniu jego pojazdu. Pod względem technicznym system składa się z 2 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i 1 radaru. Elementy te służą zbieraniu informacji, które są następnie kojarzone ze sobą i przetwarzane w czasie rzeczywistym przez moduły elektroniczne. Po przetworzeniu, informacje są przesyłane do siłowników, takich jak elektryczne wspomaganie kierownicy, do modułu silnika czy tez do układu ESC (Electronic Stability Control).Kierowca zyskuje dzięki temu wspomaganie podczas wykonywania manewrów lub prowadzenia pojazdu: Easy Park Assist (automatyczne parkowanie), ACC (automatyczna regulacja prędkości), distance warning (ostrzeganie o przekroczeniu bezpiecznej odległości między pojazdami), over speed prevention with trafic sign recongnition (ostrzeganie o nadmiernej prędkości z rozpoznawaniem znaków drogowych). Wszystkie wyżej wymienione nowości technologiczne znajdą zastosowanie w 2015 roku w kolejnym wcieleniu modelu Espace.
Podróż do świata najnowszych technologii Renault
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze